Sida 1 av 12

Simon Jonssons 144 B21 TIC

Postat: tor mar 22, 2007 8:54 pm
av Simon Jonsson
Här kommer det lite bilder och info om 144an. Det var ju 2-3 år sedan man hade ut den sist, men nu närmar det sig en uppstart Men ny topp, kam mm.

LITE GAMLA BILDER OCH INFO
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... &bil=simon
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... 1&nomenu=1
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... msele_2003


Recept B20 modell 2007

Bottendel: 2,1l B20 block, B21et kolvar, M-stakar, 8 bultad B21vev

Topp: 44/38,5 ventiler med racing säten och många fler portningstimmar än förut.

Kam: Insugnings-nock BOA 5 ca 308 grader/0.4 mm ventilspel, 8.55 mm kam-lyft. Avgas-nock BOA 6 ca 318 grader/0.4 mm ventilspel, 8.7 mm kam-lyft. Nockvinkeln är 112 grader och installerad med 2 grader advans. Stötstängerna är byggda av 10 mm 4340 stål rör med på svetsade original-ändar. Nyhet för året är också stålkamdrev.

Turbo: Holset 51mm in, 65mm ut

Grenrör: Orginal med adapter, byggt av mej för 7år sedan

Förgasare: Weber 45or, 40mm halsringar, f2 e-rör, 200 huvudmunstycken. hemmabyggd tryckbox med fullradie trattar.
Ombyggd 15ggr sen jens första upplaga 1996, består nu mest av kemiskmetall

Drivlina: Getrag 262 växelåda, M40 sprängkåpa med alu-adapter.
VW kenedey koppling steg 4, 200mm sinterkopling.

Chassi: Båge, sprängring till koppling och kardanring godkänd till 10,0 , man ska ha god marginal :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: tor mar 22, 2007 8:58 pm
av Jonas Ohlsson
jag vill se en bild eller två på kemiskmetall tryckboxen :lol:

Postat: tor mar 22, 2007 9:21 pm
av ergu
kul att den ska igång! för det var väl den här bilen som hemsidan började med..

ska du inte ha nån IC i den???

Postat: tor mar 22, 2007 9:29 pm
av Simon Jonsson
ergu skrev:kul att den ska igång! för det var väl den här bilen som hemsidan började med..

ska du inte ha nån IC i den???
Jo det var ju så sidan började, Simon turbo site STS :lol:

Har en stor Ic som är gjord för bilen, nytt grenrör, insug , spridare och insprutning, msd tändning mm men tar en sak i sänder. vill bara ut och köra nu i sommar. Hade rätt stora planer hösten 2005, men det kom rätt mycke grejer i mellan typ hus, barn mm. se bild.

Bild

Postat: tor mar 22, 2007 9:47 pm
av mattias
Fränt att se lite nya bilder, det är ju som sagt den här bilen som började hela STS så det blir kul att se den rulla i sommar! :)

Tryckboxen fungerade för Eric så jag hoppas den funkar nu, inget som inte går att lösa med mer Chemical Metal ! :lol:

Postat: tor mar 22, 2007 9:51 pm
av Tommy Luhr
härligt:)

vill se många uppdateringar:)

Postat: tor mar 22, 2007 9:57 pm
av Simon Jonsson
mattias skrev:Tryckboxen fungerade för Eric så jag hoppas den funkar nu, inget som inte går att lösa med mer Chemical Metal ! :lol:
Jo, det har ju funkar för mej också. Erik gjorde ju en seriös tätning mellan boxen och förgasarna det år han fick låna dom.

Postat: tor mar 22, 2007 10:35 pm
av Jens Gustavsson
kul med en tråd på bilen!


blir intresant hur den svarar på uppdaterigarna, jag står och väntar med G-tec datorn när du är redo!

Postat: fre mar 23, 2007 8:29 am
av fredda
härliga bilder b20 8)

vad är de för tändning på motorn?

Postat: fre mar 23, 2007 11:27 am
av Simon Jonsson
fredda skrev:härliga bilder b20 8)

vad är de för tändning på motorn?
Jag har kört med orginaltändning, stummad 28grader. Har funkat bra, laddade 1,4 bar med vatteninsprutning.

//simon

Postat: fre mar 23, 2007 2:59 pm
av Mats A
jag (magnus) och jens dyker snart upp och attack-mekar ihop bakaxeln så du kan åka ut och testa lite på tväråbäcks strippen.du har ju jobbat på riktigt bra med bilen

Postat: lör mar 24, 2007 11:03 am
av Simon Jonsson
Mats A skrev:jag (magnus) och jens dyker snart upp och attack-mekar ihop bakaxeln så du kan åka ut och testa lite på tväråbäcks strippen.du har ju jobbat på riktigt bra med bilen
Det blir ju ruggit bra.

Postat: lör mar 24, 2007 5:56 pm
av Vincent
Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??

MVH Micke

Postat: lör mar 24, 2007 7:12 pm
av Simon Jonsson
Amazon_V8 skrev:Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??

MVH Micke
Dom gamla b21 vevarna passar rakt av, du behöver bara ta lös en hylsa där drevet till kamdrivningen ska sitta. Den hylsan finns inte på b23 veven
utan där är hylsan fast gods. Kan även vara så på nyare b21 vevar.

//simon

Postat: lör mar 24, 2007 9:00 pm
av Vincent
Simon Jonsson skrev:
Amazon_V8 skrev:Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??

MVH Micke
Dom gamla b21 vevarna passar rakt av, du behöver bara ta lös en hylsa där drevet till kamdrivningen ska sitta. Den hylsan finns inte på b23 veven
utan där är hylsan fast gods. Kan även vara så på nyare b21 vevar.

//simon
Aha på så vis.Vilka B21 vevar är det man ska titta efter sett efter årsmodeller??Har ett -76 B20 block liggandes som jag tänkte få ihop nångång.Vad tjänar man på att använda B21:an vevaxel??Är det större slag,bättre gods eller vad är syftet??

MVH Micke

MVH Micke