Varvar bara 10000RPM
Varvar bara 10000RPM
CB 125 -78. Varvar bara ca 10000RPM. Borde varva minst 12000. Varvar lite mer på 1:an sen är det som ett steglöst varvstopp. Brytare? tspole? annat?
Aaaah en gammal cb125(minns tillbaka)!
Jag hade en 80:a (tror jag de va), lite portad, men den va iallafall mycket angelägen att varva mer 12000rpm också, rödmarkeringen är väl vid 12krpm?! Lite kul, den känns/låter som en 4-takt upp till 7000rpm, sedan övergår den till att kännas som en 2-taktare! Jätterolig maskin tycker jag.
Ja kolla över brytarna; spelet och att dom är släta å fina i gapet.
Sen kolla stiften, att det inte är ett abnormt gap.
Det är inte så att det är bensin från förra året i den?
Min va väldigt känslig för lite äldre bensin.
Jag hade en 80:a (tror jag de va), lite portad, men den va iallafall mycket angelägen att varva mer 12000rpm också, rödmarkeringen är väl vid 12krpm?! Lite kul, den känns/låter som en 4-takt upp till 7000rpm, sedan övergår den till att kännas som en 2-taktare! Jätterolig maskin tycker jag.
Ja kolla över brytarna; spelet och att dom är släta å fina i gapet.
Sen kolla stiften, att det inte är ett abnormt gap.
Det är inte så att det är bensin från förra året i den?
Min va väldigt känslig för lite äldre bensin.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Om man sågar upp ett stift och avlägsnar porslinet. Och svetsar fast i en "lambdamutter". Så får man en adapter till stor stift typ ford "pinto". Och då passar det min mätare. Kanske ökas förbränningsrummet något, med sämre värde som följd. Men jag skall ju bara jämföra de 2 cyl.
"lambdamutter"n Hittade jag hos en hydralslang lev. De hadde till och med överskott i skrotlådan, så det kostade gratis.
"lambdamutter"n Hittade jag hos en hydralslang lev. De hadde till och med överskott i skrotlådan, så det kostade gratis.
Testade att byta munst och "nålrör". Där var färre hål i "nålröret". Vad gör dessa små hål? Späder de blandningen med luft? Skall man behöva byta huvudmunstycke på otrimmad motor? Sitter 88 i nu. Hur stort steg behöver man ta för att märka skillnad? Provade även att justera tändning både upp och ner, utan positivt resultat.
De där låter inte bra, den är verkligen för snål! Prova att choka lite, tror det blir lite bättre då.
kör den varm och läs sen av stiften. Min va också lite snål på en cylinder, men i så mycket som din verkar!
En ny och fin o tät motor kan man ha lite snålare ställd än en gammal o otät motor. Så ibland får man bestycka om gasarna efter några år.
Ställ tändningen orginal och pröva sen o byt lite munstycken, tycker det ska räcka med huvudmunstycket, prova med 100 till att börja med. Kolla med närmaste Mc-verkstad om du inte kan låna lite munstycken å prova med!?
Prova o läs av stiften.
//Peder
kör den varm och läs sen av stiften. Min va också lite snål på en cylinder, men i så mycket som din verkar!
En ny och fin o tät motor kan man ha lite snålare ställd än en gammal o otät motor. Så ibland får man bestycka om gasarna efter några år.
Ställ tändningen orginal och pröva sen o byt lite munstycken, tycker det ska räcka med huvudmunstycket, prova med 100 till att börja med. Kolla med närmaste Mc-verkstad om du inte kan låna lite munstycken å prova med!?
Prova o läs av stiften.
//Peder