Varvar bara 10000RPM

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Varvar bara 10000RPM

Inlägg av Rod02 »

CB 125 -78. Varvar bara ca 10000RPM. Borde varva minst 12000. Varvar lite mer på 1:an sen är det som ett steglöst varvstopp. Brytare? tspole? annat?
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Aaaah en gammal cb125(minns tillbaka)!
Jag hade en 80:a (tror jag de va), lite portad, men den va iallafall mycket angelägen att varva mer 12000rpm också, rödmarkeringen är väl vid 12krpm?! Lite kul, den känns/låter som en 4-takt upp till 7000rpm, sedan övergår den till att kännas som en 2-taktare! Jätterolig maskin tycker jag.

Ja kolla över brytarna; spelet och att dom är släta å fina i gapet.
Sen kolla stiften, att det inte är ett abnormt gap.
Det är inte så att det är bensin från förra året i den?
Min va väldigt känslig för lite äldre bensin.
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Höger cyl går sämre. Håller man upp vänster brytare med mejsel så dör den. Lika dant om man drar ur kondensatorn(finns 2st) Stift och kondensator skiftade (med varandra) ingen skillnad. Vad är justerskruven på förgasarnas underdel till för? Luft eller bränsle?
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Skruven är tomgångsluft till kvartsgas, bör ej göra sååå mycket på toppvarv.
Men rensa gasarna om du inte gjort det, har du provat att skifta tändspolarna?

Har du tagit kompprov?
Lyfta gärna ventilkåpan och kolla, då jag varit med om en tvärslut kam efter 1600mil!!!

//Peder
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Attans liten gänga på stiften. Gjorde en adapter till gsx1100 för några år sedan, men även den var för stor. Finns adapter färdig nån stans? Har inte tillgång till svarv längre. Tänkte ta ett komp prov.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Rod02 skrev:Attans liten gänga på stiften. Gjorde en adapter till gsx1100 för några år sedan, men även den var för stor. Finns adapter färdig nån stans? Har inte tillgång till svarv längre. Tänkte ta ett komp prov.
M10x1 :wink:
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Om man sågar upp ett stift och avlägsnar porslinet. Och svetsar fast i en "lambdamutter". Så får man en adapter till stor stift typ ford "pinto". Och då passar det min mätare. Kanske ökas förbränningsrummet något, med sämre värde som följd. Men jag skall ju bara jämföra de 2 cyl.

"lambdamutter"n Hittade jag hos en hydralslang lev. De hadde till och med överskott i skrotlådan, så det kostade gratis.
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Jepp, de låter som en bra idé, men jag skulle rekomendera att lyfta ventilkåpan också å kolla kammen också! Då du kan få jämn komp. även fast en nock är tvärslut.

//Peder
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Kollade ventilspelet i höstas. Skall vara 0.05mm ?!! Glömde och kolla hur kammen såg ut :banka:
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Testade på 2'an och gick ned på halv gas, då varvar den ut 12500+.
Fullgas max 10500 ????
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Inlägg av sylta nr1 »

för magert?
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Testade att byta munst och "nålrör". Där var färre hål i "nålröret". Vad gör dessa små hål? Späder de blandningen med luft? Skall man behöva byta huvudmunstycke på otrimmad motor? Sitter 88 i nu. Hur stort steg behöver man ta för att märka skillnad? Provade även att justera tändning både upp och ner, utan positivt resultat.
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

De där låter inte bra, den är verkligen för snål! Prova att choka lite, tror det blir lite bättre då.

kör den varm och läs sen av stiften. Min va också lite snål på en cylinder, men i så mycket som din verkar!
En ny och fin o tät motor kan man ha lite snålare ställd än en gammal o otät motor. Så ibland får man bestycka om gasarna efter några år.
Ställ tändningen orginal och pröva sen o byt lite munstycken, tycker det ska räcka med huvudmunstycket, prova med 100 till att börja med. Kolla med närmaste Mc-verkstad om du inte kan låna lite munstycken å prova med!?
Prova o läs av stiften.

//Peder
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Testade 105 munst. Svarta stift och "släcknings tendens" på stiften. Problemet är nog elektriskt eller mekaniskt slitage. Brytare och 12000rpm kan nog vara lite känsligt.
Skriv svar