Sida 1 av 1

Värmeutveckling Turbomotor

Postat: tor apr 12, 2007 7:09 pm
av Driddler
Kan man generellt säja att en turbomotor skapar mer värme än en sugmotor ? Jag tänkte då på vad motorn producerar invändigt.Alltså vad kylaren ska klara att kyla.

Eller är det så att turbomotorer producerar mindre värme?

Min Teori är att en låkompad turbomotor ger mindre värme på låga varv än en sugmotor. Men att den ger mer vid belastning?

Hur är det?

Postat: tor apr 12, 2007 9:34 pm
av kretslopp
Om en ottomotor har en 30% verkningsgrad betyder det att 70% av bränslet är förluster. Oftast i värme.
En motor som lämnar 100kw effekt vs en på 300kw måste väl då producera mindre värme än en effektstarkare motor.

Postat: tor apr 12, 2007 10:13 pm
av Wezzli
kretslopp skrev:Om en ottomotor har en 30% verkningsgrad betyder det att 70% av bränslet är förluster. Oftast i värme.
En motor som lämnar 100kw effekt vs en på 300kw måste väl då producera mindre värme än en effektstarkare motor.
Givetvis stämmer det att en 300kw motor producerar mer värme än en 100kw, men vid vilken sorts belastning? När vi börjar diskutera vilken som producerar mer värme vid låg belastning och inget laddtryck så är det förmodligen effekten på de specifika varvtalen som räknas då. Testar man två likvärdiga motorer, i låga varvtal, enda skillnaden att en har lägre kompression och turbo så är det ju en stor chans att den inte ger lika mycket effekt som den vanliga sugmotorn vid just de varven, då producerar den ju förmodligen mindre värme ochså.

Postat: fre apr 13, 2007 10:20 am
av JoBy
Eller om man tänker så här ...

Två lika bilar kör 110 km/h på motorvägen. Samma luftmotstånd kräver samma drivhjulseffekt, säg 30 hk.

En lågkompad turbomotor har ju säkert lägre verkningsgrad vid denna effekt och behöver elda mer bränsle och därmed mer spillvärme för att producera 30 hk till drivhjulen.

Postat: fre apr 13, 2007 2:08 pm
av Wezzli
JoBy skrev:Eller om man tänker så här ...

Två lika bilar kör 110 km/h på motorvägen. Samma luftmotstånd kräver samma drivhjulseffekt, säg 30 hk.

En lågkompad turbomotor har ju säkert lägre verkningsgrad vid denna effekt och behöver elda mer bränsle och därmed mer spillvärme för att producera 30 hk till drivhjulen.
Det stämmer bättre, det jag sa lämpar sig egentligen bara vid tomgasning utan belastning.