Blinkers --> positionsljus? vad säger SBP?

Modifieringar och tips
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Blinkers --> positionsljus? vad säger SBP?

Inlägg av Simon01 »

Tjena!
Jag har bytt front på min 142 -70. I och med detta så svetsade jag igen hålen där blinkersen suttit så nu kör jag utan blinkers fram. Nu tänkte jag ta och koppla in positionsljusen som blinkers men vad säger besiktningen om detta? Jag behöver ju inte ha sidoblinkers eftersom bilen är äldre än 86, men godtar dom att man flyttar upp blinkersen? Man ser ju rätt många 140:s som ej har blinkersen kvar på skärmarna iallafall.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

har hört många som kopplat in blinkersen i positionsljusen och det ska inte vara ngt problem, glöm inte att sätta in positionsljus i ordinarie h4 insatsen bara.
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Inlägg av Simon01 »

ok tackar! Men man måste ha pos.lamporna i då, det räcker inte med att ha automatiskt halvljus? Förresten går det att få tag i orangea lampor som passar i pos.ljusen? eller får man bygga om insatsen?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

är inte helt säker men jag tror att 70an är så pass gammal att det inte är nå krav att det måste blinka orange på den, kanske nån annan här som vet ?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

hej man behöver inte ha orange ljus i blinkersen, jag har alltid besiktigat med blinkers i pos ljusen och pos ljus inborrat i strålkastaren.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Inlägg av Simon01 »

ok! kalas. Då är det bara att ta fram borrmaskinen när man kommer hem då.
tobbegabbe
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön okt 10, 2004 3:13 pm
Ort: Umeå

Inlägg av tobbegabbe »

när jag besiktigade min 140 så sa dem att blinkersen skulle vara samma färg som orginal så jag tog bara en orange penna och kluddade lite på lampan så godkändes det 8)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det som gäller är att lysena ska vara E märkta, sedan ska blinkers vara orange, broms rött osv EFTER 75
innan dess får man ha vitt ljus om man vill bara det är E-märkta glas.. gamla jänkare brukar ju ha blinkers i orginalljusen (röda) orginal som ex.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Det är faktiskt inte krav på E-märkta blinkers förrän 1984...gäller även P-ljus, halvljus, och bakljus...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Gustaf
Hur är de för amatörreggade bilar
måste alla ljus vara E-märkta då ?
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

För amatörbyggda så gäller säkert inte undantagen som bilar äldre än 1975 har, men för ombyggda fordon gäller väl undantagen baserat på tillverkningsåret?

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Amatörbyggt fordon får innevarande års årsmodell och därmed gäller kraven på E-märkning.

Ombyggt fordon behåller årsmodellen och där är det alltså den som styr. Men det är alltid lite lotteri att ändra befintliga lysen rätt upp-och-ned, egentligen ska bilen alltid regbesiktas om man ändrar nåt...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Flyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2004 12:37 am
Ort: Oxelösund

Inlägg av Flyer »

Är det inte så att bilar INNAN 1975 inte behöver ha positionsljus över huvudtaget?
Volvo 855 turbo -94 [300 hk/502NM]
Volvo 343 DL -86
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

PVtic skrev:Är det inte så att bilar INNAN 1975 inte behöver ha positionsljus över huvudtaget?
Jo, det stämmer faktiskt, det kom en korrigering till VVFS på den punkten.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vanishing_Point66
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 12, 2004 8:32 am
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Vanishing_Point66 »

till någonstanns i mitten på -70 går det bra med vita blinkers frammåt respektive röda bakåt. =))
Skriv svar