Sida 1 av 7

BMW 316 Turbo

Postat: tor apr 26, 2007 12:59 am
av palten
Tjena här kommer lite fakta på min gamla 316 78:a
Bild
M10 motor med mahles folkakolvar 90,5 borr
orginalstakar,racelager,blocket deckat 2,2mm om jag minns rätt.
318 topp portad av "Roys Garage" med hårdare fjädrar och en 304gr kam.
hemsvetsat grenrör med en KKK29, 40mm rosenqrantz w-gate.
Autronic sm2 med 500R tändning
990cc msd spridare
618 tryckplatta 4 puck sinterlamell.
Turboplenum i plåt med trattar invändigt.
Kina intercooler.
Bild
Bilen vart köpt i höstas för och bygga isbil av och de vart ju inte mycket till is så det byggdes vidare,körde ett tag med 650cc spridare och orginal l-jetronic system,535 lmm,MSD box med boostretard,laddade som mest 1,7bar och tyckte det rörde på sig hyggligt.köpte ett Haltech E11v2
och skulle till och börja installera då jag fick chansen att köpa Autronicprylarna till ett bra pris.fick hjälp med installationen(tack Daniel,Mikko,mf)Vi fick igång den rätt så smärtfritt men ville inte svara riktigt på gasen,visade sig vara tändkablarna som va dåliga.
Fick den grovmappad av Mikko (Mr Kaskela)Nu började de hända grejor
Beställde tid hos Roger på Motornord 24/4
Jag och Kusin Tjernell,Daniel.stod utanför porten prick 8.
Efter ca 1 timme så körde Roger ett svep för och kolla effekten
260 på hjulen grovmappad på 1 timme hehe.
Ett antal timmar senare slutade det på 382hkr/472nm på hjulen.
2,1 bar laddtryck,Ska försöka lägga in bilder på bromskurvan.
Lite ketchupffekt vart det med sent ladd kommer som ett skott vid 4000
och maxtryck vid 5500 med lätt dalande kurva till 7500rpm
Ja de va lite om sommarens busbil.
Bild
Håller på och laddar för och plocka dit en komplett bakvagn från
en 635:a och ska väl även dit en huvudbåge.
kom gärna med synpunkter och förslag på vad som kan åtgärdas för bästa effekt hehe.
Vi hörs Magnus

Postat: tor apr 26, 2007 8:10 am
av mattias
Mycket busig bil, konceptet låter precis som många M10-byggen här i Umeå-trakten fast med mer avancerad motorstyrning (läs : inte förgasare :hihi: ).

Vad körde du med för svänghjul?

Har du några bilder på pannrummet?

Postat: tor apr 26, 2007 8:57 am
av Nicke Nyman
Riktigt fränt projekt! Har haft en E21a själv så ja gillar dessa bilar!

Postat: tor apr 26, 2007 9:13 am
av Jonas Ohlsson
kul!! jag hoppas på byggbilder och kanske en film :revs:

Postat: tor apr 26, 2007 9:20 am
av RoGGaH
Blev ju riktigt bra med effekt när den fick de ladd den ville ha :D
Du hade ju riktigt bra känsla i armarna när du efterdrog topp bultarna också, höl ju tätt efter det.. hur var det? dra tills det smakar blod eller skit i käften? :D

Fick man ju lite sug att ta tag i sina egna projekt också..

Mvh/ Roger

Postat: tor apr 26, 2007 10:43 am
av chellquist
Kul projekt å kul med bromspapper också. Blir ju en kanon sommarbil med brutalt med effekt :thumbright:

Postat: tor apr 26, 2007 11:28 am
av Tjernell
Vi skulle ha kranat på mer ladd :thumbright:

Rogga sätt fart med traktorn nu..

Postat: tor apr 26, 2007 11:44 am
av RoGGaH
Ska plocka i hop 02:an först sen blir det traktor power :D

Postat: tor apr 26, 2007 11:51 am
av robban
vilket bränsle kördes de på?

Postat: tor apr 26, 2007 3:14 pm
av BeeMeR
Mumms riktigt fränt bygge!
316 is the shit ;)

///zemrén

Postat: tor apr 26, 2007 3:48 pm
av robban
mattias skrev:Mycket busig bil, konceptet låter precis som många M10-byggen här i Umeå-trakten fast med mer avancerad motorstyrning (läs : inte förgasare :hihi: ).

Vad körde du med för svänghjul?

Har du några bilder på pannrummet?
förgasare is the shiit...

sväghjulet är till 100% ett tii 228mm m10 svänghjul därmed passar e30ins tryckplattor från m20, vilket är en bra upgradering då s**b turbo plattan inte håller

Postat: tor apr 26, 2007 6:36 pm
av palten
robban skrev:vilket bränsle kördes de på?
Jag kör på Shells v-power. Och stämmer bra de där med svänghjulet.
618 plattan är så där lagom hårdtrampad.
Jag har nog nå bilder på pannrummet men de inte mycke å se.
Har grubblat lite på de här med kamval och portning.
Undrar om en värre kam typ 316 skulle göra stor skillnad.
Och kanske lämna iväg en topp för lite portning.
Undrar också lite över effektkurvan om den ser normal ut för den här 304 gr kammen.
Bild
Mvh

Postat: tor apr 26, 2007 7:07 pm
av bmw02touring
Fint med en M10 som mosar ur sig så mycket.
:hihi:
Lycka till i sommar.
//Niclas

Postat: tor apr 26, 2007 7:13 pm
av Jonas Ohlsson
jag tycker att kurvan ser ut som den ska, men jag hade förväntat mig mer kräm innan ladd, mätte ni mottrycket vid bromsningen?

Postat: tor apr 26, 2007 9:47 pm
av Tjernell
tror inte det va någe mottryck att tala om..

en bättre portat topp å ett avstämt insug skulle sitta som en fläskläpp tror ja, å elektroniskt styrt laddtryck.