Sida 1 av 2

M400 låda...

Postat: ons maj 02, 2007 4:44 pm
av pejo99
heej!

tänkte fråga hur mycke effekt en m400 tål? håller den till 300hk?? ska använda den till lite race och burnout :thumbright:
den passar vel direkt på en b23??

Postat: ons maj 02, 2007 5:09 pm
av Cpt Tuttle
Det bör den väl palla alltid, även om man givetvis kan döda de flesta lådor med bara originaleffekt och övervåld...
Passar bara direkt på en B23 om du ställer den motorn rakt och använder kåpan från en P1800 med M400 (sitter inte i alla P1800, har för mig att bara 70an har det, men det kan vara fel)... Hur det då blir med koppling om lådan är från en B30 vete fan, det är andra splines på P1800-lådan för att passa en vanlig B20-lamell...

Postat: ons maj 02, 2007 5:18 pm
av pejo99
Cpt Tuttle skrev:Det bör den väl palla alltid, även om man givetvis kan döda de flesta lådor med bara originaleffekt och övervåld...
Passar bara direkt på en B23 om du ställer den motorn rakt och använder kåpan från en P1800 med M400 (sitter inte i alla P1800, har för mig att bara 70an har det, men det kan vara fel)... Hur det då blir med koppling om lådan är från en B30 vete fan, det är andra splines på P1800-lådan för att passa en vanlig B20-lamell...
låda sitter ju även på volvo 260 så man kan vel nog inte använda den sprängkåpan heller för de sitter vel en 6cyl i den! :roll: finns de inga andra sprängkåpar att sätta på om man inte vill ha p1800 eller kanske 260ins kåpa passar på b23??

Postat: ons maj 02, 2007 6:59 pm
av Cpt Tuttle
Den sitter inte på 260...

Postat: ons maj 02, 2007 7:00 pm
av pejo99
Cpt Tuttle skrev:Den sitter inte på 260...
å fan :thumbright:

Postat: tor maj 03, 2007 1:02 am
av runevaden
spara besvär å köp en getrag 260 eller annan getrag. svetsa om en kåpa eller köp en adapter på kl. de blir de bästa.
en 260 får man för 1500kr med lite tur.

Postat: tor maj 03, 2007 4:24 am
av marmander
I mitt fall så höll m400:an för mer än en getrag 262. 262:an gick efter 3 starter..

300hk ska inte vara några problem, den kanske inte håller i evighet, men ett bra tag.

Postat: tor maj 03, 2007 5:06 pm
av Driddler
Min M400 i min 164´a höll för 350hk. Vad jag vet så sitter den fortfarande i bilen med mer mos och 15 år på nacken.

Postat: fre jun 29, 2007 6:52 pm
av Robust
Nå hur ska man göra för att få dit en M400 på en B230???

Postat: lör jun 30, 2007 7:06 pm
av Finnsebbe
Robust skrev:Nå hur ska man göra för att få dit en M400 på en B230???
Du måste kapa och svetsa ihop en M45 kopplingskåpa med en M400 kopplingskåpa. Svetsningen MÅSTE utföras i en jigg. Enklare är det att montera en Getrag 262 eller 265.

Postat: lör jun 30, 2007 7:10 pm
av Robust
Okey jag förstår allt utom jiggen där... vad menas med den?
Ja jag har jobbat 13 timmar idag så lite trög får man vara :doh:

Postat: ons jul 04, 2007 7:44 pm
av Finnsebbe
Jag använde en 50mm axel och fyra svarvade ringar. Ringarna svarvas så att två passar i ramlagerlägena och två i lådans lagerlägen (80 och 72mm). Ringarna svarvas på insidan så att de just löper in på axeln. Sedan monteras kåphalvorna i ett block och ett växellådshus, ringarna monteras i växellådshuset och blocket. Trä in axeln i blockets ringar och trä lådan på axeln. Voila, där har du en optimal jigg!

Postat: lör feb 09, 2008 7:16 pm
av Mattias D
Vilken växellåda är lättast att få dit en m400 låda eller en getrag låda. Måste man kapa upp kardantuneln för att få plats med en m400 eller en getrag låda???
Bilen är en 140.

Vilken ingående axel ska man ha ifall man ska få dit getrag på en b20???

Postat: tis feb 12, 2008 4:32 pm
av Mattias D
Nån som vet???

Postat: tis feb 12, 2008 8:06 pm
av C Upp
volvo 144 skrev:Vilken växellåda är lättast att få dit en m400 låda eller en getrag låda. Måste man kapa upp kardantuneln för att få plats med en m400 eller en getrag låda???
Bilen är en 140.

Vilken ingående axel ska man ha ifall man ska få dit getrag på en b20???
M400 är lika stor som en M40, så man behöver inte kapa nånting.
Getrag har jag ingen aning om.