Sida 1 av 2

Tips BMW e30 325 TIC

Postat: sön maj 06, 2007 11:10 pm
av bmwkrille
Håller på att bygga turbo nu och behöver lite tips.
BMW 325-88

Motor:m20b 2,5 orginal
Topp: 272Graders DR:Sckrik med nya vippor och axlar.
Insug: orginal
Spridare: bmw 535 årsm:88
Luftmassemätare: bmw 535:88
Grenrör:vet ej. 3"Downpipe.Dubbla 2" från downpipen
Turbo:T04E
Intercoler:Har ingen för tillfället.
Växellåda:Orginal
Koppling: orginal med Sachs tryckplatta(hård)
Effektmål: Ca:320hk
Användningsområde: Lite lek på kvällarna och lite blackrace.

Ska skicka iväg toppen på provtryckning snart. Då ska den även planas, portas och det ska svetsas igen kanalerna för vad jag fått höra så är det där dom brukar spricka vid överladdning.
Har då även planer på att sätta in en kopparpackning och dubbla toppackningar för att höja toppen.

Då till Mina frågor.
Hur tjock ska kopparpackingen vara?
Måste det vara kopparpackning?
Hur Mycket ska jag tordas ladda?
Någon som vet om det fungerar med kopparpackning?
Något jag glömt att berätta så fråga gärna.
Ja några tips och råd under vägen?

Tack på förhand!

Postat: mån maj 07, 2007 12:15 am
av mattias
Man svetsar inte toppen huvudsakligen för att den spricker mellan vattenkanalerna utan för att packningen skjuts ut i vattenkanalen precis där om man kör motorn hårt (= varm) så att aluminiumet i toppen blir mjukt och släpper packningen. Skulle man ha lätta spikningar dessutom så förstår man lätt vad som händer då.

Rent teoretiskt borde du kunna ladda ca 0.5 bar med liten marginal eftersom spridarna tar slut och du dessutom inte styr tändningen (så förtändningen blir lägre på tryck). Men maskinen blir rätt grym jämfört med original sugmotor redan här.

Eftersom du har en -88 så har du 8.8:1 i kompressionsförhållande och då behöver du definitivt inte sänka kompet mer. Det går säkert ladda drygt 1 kg med intercooler på 95 oktan, bara du inte spikar och kör motorn varm, men risken för det är rätt stor med tanke på din specifikation ovan. Ett riktigt styrsystem med kontroll över både tändning och bränsle, bredbandslambda och avgastemp - ja då har du gett motorn en ärlig chans.

Jag skulle satsat på t.ex. VEMS motorstyrning som många kör i dom här trakterna istället för en Schrick-kamaxel som är tveksamt mycket vassare än en standard-kam.

Standard-packning fungerar bra.

Det finns mycket skrivet om det här, sök på "M20" och läs vidare.

Postat: mån maj 07, 2007 12:22 am
av bmwkrille
Ok tack för tipsen.
Men vad ska jag ha för spridare istället om jag vill ladda mer?
Och är det lönt att svetsa toppen nu om jag bara ska köra snik?
Så altså om jag vill upp på ca 1bar så behöver jag inte dit med kopparpackning?

mvh

Postat: mån maj 07, 2007 12:32 am
av mattias
Spridarna måste ju anpassas efter effekten, men ditt problem är ju att du bottnar luftmassemätaren. Det går inte trolla, du behöver ett riktigt styrsystem. Bränsle är inte allt, förtändning är skillnaden mellan haveri och körglädje.

Jag tycker inte det är lönt att lägga ner pengar på maskinarbeten på en motor som inte har ett riktigt styrsystem eller högre mål än att "sladda runt".

Och nej, du behöver ingen speciell packning alls om du ska upp på 1 bar. Spikar det inte så håller det. Håll koll så inte förbränningstemperaturen skenar så blir det bra. Men utan kontroll över tändningen så kan du säga adjö till motorn redan nu.

Postat: mån maj 07, 2007 10:21 am
av Ante 4wd
Allan körde med 535 spridare och lmm! Han laddade 1bar på sin!

Postat: mån maj 07, 2007 10:40 am
av CWR
Ante 4wd skrev:Allan körde med 535 spridare och lmm! Han laddade 1bar på sin!
0,9 bar med mycket övertryck i kylsystemet :roll:

Postat: mån maj 07, 2007 10:42 am
av mattias
Man kan göra som Allan, men det är inte rätt.. :lol:

Om LMM bottnar kan man bara hoppas att man har nog soppa så den går lite fett när man har full gas, men bilen tappar garanterat lite finess när saker inte stämmer, bl.a måste man spänna LMM så hårt att botten blir lidande.
Beroende på om man har en gammal fördelare för tändning eller Motronic med vevaxeltrigger kan man lösa tändförställningen för laddtryck på lite olika sätt. Allt går..

Om allt stämt på Allans bil hade han haft ca 450 hk i motorn, men det tror jag först när jag ser bromspapperet. ;)
Många kör med små aggregat och måste ladda hårt för att komma förbi en massa pumpförluster och insugsläckage..

Postat: mån maj 07, 2007 11:32 am
av bmwkrille
Har läst att man kan spänna upp LMM, vad menas med detta och vad har de för funktion?[/img][/url]

Postat: mån maj 07, 2007 12:25 pm
av mattias
Det är ett fjäderbelastat spjäll som öppnar sig mer och mer med flödet som blåser upp den. Destor hårdare fjädern är spänd desto mer flöde krävs för att den ska slå ut max. Den ger ut en 0-5 Volt signal. Det är ett mått på hur mycket luft som går in i motorn.

Om man ökar spridarstorleken lika mycket som man spänner åt LMM så ska bränsleblandningen bli rätt. Problemet är bara att noggrannheten minskar och den kan bli för hårt spänd för att fungera på tomgång (den rör sig inte).

Postat: mån maj 07, 2007 4:19 pm
av Ante 4wd
CWR skrev:
Ante 4wd skrev:Allan körde med 535 spridare och lmm! Han laddade 1bar på sin!
0,9 bar med mycket övertryck i kylsystemet :roll:
Aaaha oki, de visste ja inte! :doh:

Postat: mån maj 07, 2007 8:41 pm
av bmwkrille
mattias skrev:Det är ett fjäderbelastat spjäll som öppnar sig mer och mer med flödet som blåser upp den. Destor hårdare fjädern är spänd desto mer flöde krävs för att den ska slå ut max. Den ger ut en 0-5 Volt signal. Det är ett mått på hur mycket luft som går in i motorn.

Om man ökar spridarstorleken lika mycket som man spänner åt LMM så ska bränsleblandningen bli rätt. Problemet är bara att noggrannheten minskar och den kan bli för hårt spänd för att fungera på tomgång (den rör sig inte).
ok tack för de, faan börjar ju på nästan, lite pyttelite kunna litegrann=)

Postat: tis maj 08, 2007 6:42 am
av nms
Den vedertagna metoden för bus-turbo-konvertering av M20 brukar vara avgasgrenrör från M21D25 (324td/524td) samt spridare och LMM från 535i E34. Som jag förstått det flyttar man över elektroniken (kretskort och kontakt) från sin ordinarie LMM till huset på 535ans LMM. Dessa komponenter ska då funka "bolt-on" utan modifikationer av styrsystem.

Problemet med obefintlig tändförställning kvarstår ju dock om man får för sig att ladda mer än lämpligt. MS, VEMS eller motsvarande eliminerar ju behovet av LMM och erbjuder samtidigt en lösning på tändproblemet - frågan är bara hur mycket man är beredd att betala för att motorn ska hålla.

Postat: tor maj 10, 2007 5:23 pm
av bmwkrille
Har fått veta att det är ett grenrör som ticca har haft i sin bil, då hadde han ca: 500hk enl rytet.
har även fått veta att det sitter en Eskilstuna westgate på den.

Postat: sön maj 13, 2007 4:01 pm
av bmwkrille
bmwkrille skrev:Har fått veta att det är ett grenrör som ticca har haft i sin bil, då hadde han ca: 500hk enl rytet.
har även fått veta att det sitter en Eskilstuna wastegate på den.
sorry ticco inte ticca!

Postat: ons maj 16, 2007 9:01 pm
av MB 4 ME
ett nytt insprut är som A och O om du har tänkt att turbokonvertera. Jag skulle sätta dom stora slantarna på ett vems.