Sida 1 av 2
K-jet från porsche 928
Postat: fre okt 31, 2003 7:13 pm
av 1800skold
Tjenixen
Har ett porsche 928 K-jet sprut på G till min P1800, hur ska man koppla in det för bäst effekt. Ska man bara använda 4st spridare och plugga resterande 4 utgångar eller ska man brygga 2st utgångar till varje spridare eller kanske köra med 2st spridare/cylinder? Kan man kanske sätta elektriska spridare på 4st utgångar å bara koppla in dessa vid höga laddtryck?
/Mattias
Postat: lör nov 01, 2003 4:10 pm
av larsat
är det till en V8a alltså?
skulle inte rekommendera en Y-koppling hur har du spridarna inkopplade nu? har du E-topp alltså sen insprutartopp med spridarhål eller har du hål i insuget? k-jet spridare går iaf att fästa i samma hål som elektriska spridare förutsatt att man låser fast dom genom att fästa dom med en slangklämma ex.. vet inte om sprutet funkar om du bara kör med 4, men annars är det ju väldigt bra om 4 kommer samtidigt som laddtrycket..
Postat: lör nov 01, 2003 4:52 pm
av Fredde Holmgren
brygga och kör med 4 spridare
Postat: lör nov 01, 2003 5:37 pm
av larsat
"brygga och kör med 4 spridare"
skulle jag inte göra.. om du inte fått tag i några större k-jet spridare??guldspridare som satt på 240 tävlingsbilarna är bra men org. spridarna räcker bara till 300 häst sen sprutar dom strålar istället för dimma..
"guldspridare" om du hittar någonstans kostar typ 1000 spänn st. beg och tror inte går att få tag i nya..? en vanlig GLT turbo spridare till 240 kostar ca 300 ny iaf..
kör 8 spridare isåfall då gör det inget om nån spridare är lite sämre heller.. men har du porchespridare & ska köra dubbla fästen i insuget kan du ju svetsa dit material & fräsa hål så det passar vad som hellst..
k-jet
Postat: lör nov 01, 2003 10:20 pm
av 1800skold
Jepp det är ett v8 sprut och jag får med porsche 928 spridare. Funderade ett tag på att svetsa fästen för 4st porsche spridare i insuget och köra med orginal b20E spridare i toppen som tilläggssprut. Men hörde att b20 spridarna kanske inte pallar tycket så att det bara blir en stråle istället för en jämn dimma.
Är inte helt på det klara hur K-jet funkar, sprutar samtliga spridare hela tiden eller vad är det som styr när varje spridare ska spruta?
Tacksam för svar
/Mattias
Postat: sön nov 02, 2003 5:08 am
av CWR
Jo, det är ett konstantflödande sprut, dvs alla spridare står öppna och sprutar så länge motorn går... mängden bränsle styrs av en bränslekolv som påverkas av luftmängdskivan via en hävarm. Att använda alla 8 spridarna borde väl bli klockrent eller? Mängden bränsle som sprutas in står ju i direkt propotion till den insugna luftmängden, så det borde ju bli rätt.
Postat: sön nov 02, 2003 11:15 am
av larsat
jag skulle svetsa 8 spridarhål i insuget & köra porschespridarna där, sedan kan du ju plugga hålen i toppen tills du behöver få in ännu mer soppa, då kan du köra med org spridare där..
hur är det med utseendet & gängorna på spridarna är dom väldigt olika mot 140/240 spridarna?
vad får du betala för hela kitet?
Postat: sön nov 02, 2003 12:11 pm
av Fredde Holmgren
Testkör sprutet och mäta upp hur stor skillnad det blir med att köra alla 8 eller brygga till 4 innan du bygger fästen för 8 spridare för 928 spridarna ska räcka ganska långt.
porsche k-jet
Postat: sön nov 02, 2003 10:07 pm
av 1800skold
Tjenixen, tack för alla svar.
Vi har inte spikat priset än men det rör sig inte om speciellt stora pengar.
Om jag svetsar och fräser fästen för 8st spridare i insuget ska då de spridarna som kommer på samma cylinder sitta sida vid sida eller är det bättre att sätta den ena en bit framför så att inte spridarbilderna överlappar varandra. Så nära toppen som möjligt eller? Har inte sett spridarna ännu så jag vet inte hur lika b20spridarna de är. I vilket fall som helst måste det väl vara bättre att svetsa nya fästen i insuget och vinkla spridarna längs kanalen än att montera dem vinkelrätt mot kanalen i orginalhålen i toppen.
/Mattias
Postat: sön nov 02, 2003 10:31 pm
av larsat
det där med hur du placerar spridarna spelar nog inte så stor roll, men om du vinklar dom & sätter spridarna på varsin sida om röret så blire nog kanon sätt dom hyffsat nära toppen oså
jag skulle ha 8 spridarhål, kolla hur stora spridarna är i cc & räkna på hur långt det räcker, kan ju räcka med 4 som phredde säger
men du kan ju alltid täppa hål

bättre fräsa extra när man ändå håller på, kan du ju använda till vatteninsprutning eller vad som sen

Postat: mån nov 03, 2003 5:13 am
av CWR
Var hittar man spridartabeller för K-jet spridare? Jag hittar bara tabeller för "vanliga" spridare...
WEBER mannen
Postat: mån nov 03, 2003 9:24 am
av Jens Gustavsson
spridarna på k jet bestämmer inte flödet, för att få rätt bränsle/luft blandning måste du köra 8spridare. ett vänligt tips från en som försökt köra modifigerat k-jet , KÖP WEBER FÖR PENGARNA! eller spara till ett eliktroniskt aftermarket sprut.
Postat: mån nov 03, 2003 11:42 am
av 1800skold
Är k-jet helt värdelöst att använda eller? Vore kul att kunna använda K-jet eftersom det fanns som orginal på b20, kul att får en potent motor som ser HYFFSAT orginal ut. Vill helst slippa förgasare och eftermarknads spruten är lite för dyra för mig studentekonomi, kanske skulle satsa på ett Megascuirt(stavning?)? Någon som har erfarenhet av detta?
/Mattias
Postat: mån nov 03, 2003 1:57 pm
av Jens Gustavsson
ulf med renult gordinin och mattias sangren båda från sävar ska komvertera till mega sqiart i vinter. skriv ett personligt medelande till matias. jag har ochså läst på lite och det ser låvande ut.
Postat: tis nov 04, 2003 11:32 am
av Fredde Holmgren
En kompis har införskaffat MegaSquirt AVR och det ser väldigt lovande ut, ska bli kul att utvärdera funktionen på detta sprut... kommer nog själv köpa ett likadant och bygga nåt billigt o busigt tror jag...
