trimma briggs & strattons

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

trimma briggs & strattons

Inlägg av knotan »

fick en gräsklippare modell stiga med briggsandstrattons 6 Hp gratis och tänke att man skulle bygga nått kul av den :doh:

första va ju såklart att plocka dän jklippaggregatet (onödig vikt)
sen svetsa om framvagnen iom att den va allt annat än stabil.

bort med insug och "avgas" sen porta lite granna (pinsamt dåliga kanaler orginal :lol: )

sen byggde vi bort orguinalförgasaren. orginal satt en 15mm med dubbla spjäll, funkade så att när man drar på gasen så chokar den automatiskt, antar att det beror på att den inte ska varva fer mycket :thumbdown:

så köpte en ny "kina" mikuni 21mm :thumbright:
och ett rejält luftfilter och rensade ur ljudämapren lite,

startar skitfin och efter lite bestyckning på pallbockar inne i garaget så går den riktigt fint.

första repan ut ur garaget, och fullgas, drar iväg som en raket, rövsensorerna vittnar om minst dubbla effekten mot orginal, 8)

efter att ha driftat lite på gruset och så vidare va det dags för högfartstet. varvar minst dubbelt så mycket som orginal, efter ca 30meter dör skiten, vevstake har flygit ut på sidan :evil:
Senast redigerad av knotan den mån maj 28, 2007 5:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

däremot har jag en 3.5 hästare ligger över så sl'änger på den får vi se om den håller bättre.
nån som har koll på ifall det finns nån annan vevstake som passar att sätta i som tål lite mer mos??
typ puch dakota eller nått annat med lite styrka i som skulle gå att modda... :D

tanken är att dreva upp lite och sen fixxa en "riktig" koppling och bygga "wheelibars" :thumbright: så man kan åka opå bakan med den eller nått.

iom att man sitter mer eller mindre rakty ovanför bakaxeln och motorn hänger bakom så borde det inte va alls svårt att få upp den på baken :roll:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

orginal så gasar man inte en sån motor,man ställer egentligen varvregulatorn! kan ha nått med det att göra då staken kom ut! :hihi:
är ju dessutom rätt kass konstruktion på stakarna i fråga med överfall
utan lagerskålar och stänksmörjning. :doh:
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

ha,ha vevstake ut genom blocket är inte ovanligt..händer oftast pga att det inte är nån olja i,

jobbar kompisen testade att köra en utan olja i,den gick 45min på standard varv(3000) sen va den död :hihi:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

haha, ajdå. dem varvar asså inte mer än 3k orginal :doh:

olja fann i iofs men som sagt, den varvade "lite" mer än va den gjorde med orginal fuggen :hihi:

va kan man göra nått åt det eller när det bara att konstatera att jag köpt en dyr förgasare i onödan :thumbdown: och är bättre att lägga projektet på is :(

jag som hade vida planer på överladdning med kompressor å grejjor :D
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

observera att jag skrev 30M som i 30meter och INte 30 minuter :lol:
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

Släng briggs-skrotet åt skogen och släng i något roligare;) Typ 200cc 4takt, men då drar det kanske iväg prismässigt...
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Min gamla klippare :hihi:

Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

JoBy skrev:Min gamla klippare :hihi:

Bild
JA banan :twisted: :lol:

nått sånt tänkt jag med, fast vi har ju motorn sitter längst bak :P
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Om jag fräser fram en h-profilare till den nya 3.5 hästarn jag harc stående tål den att varvas lite mer då??

kanske överfylla motorn med olja rejält så den inte går torrt när det börjar skvätta lite mer av varvet oxå :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en vevstake kostar 60kr i usa säger lite om vad de tål också :hihi:

fins mycket godis till jr dragrace motorerna goggla lite så hittar du nog , kanse sumitracing eller jegs har också.

http://search.ebay.com/BRIGGS-STRATTON_ ... sofocusZbs
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

hehe, den verkar ju vara utav alu :doh: inte konstigt den inte tål att varvas :roll:

skulle ju inte vara så svårt att fråsa till en egen i nått vanligt stål, kan ju inte gärna bli mycket sämmre :D
Klyrre
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis jul 27, 2004 2:58 pm
Ort: bushen

Inlägg av Klyrre »

Ja har en gammal B&S från nån gammal jordfräs som ja dock tror bara ligger på 2,5 hp men den har inte dött av varv än iaf... å ja, de e alustake (iaf i min)... har även bytt te svänghjul i alu för maximalt gassvar :hihi:... även portat lite å provat me mikuni 24 men de verkar va för stort... satt på en galen skapelse som ja å polarn svetsade ihop när vi va små... trans bestod av tätningsring mellan motor å låda (m40) å kedja mellan låda å bakaxel... dock skar lådan hemskt fort...
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

jag och en kompis har gjort en trimkamaxel (högre lyft och duration) till en briggs and stratton gräsklippare.
dock inte helt klart än. nockarna tar i vevslängerna :hihi:

vi har även karvat fram en billet stålvevstake till en snöslunga som sköt staken för nån vinter sedan :D
hoires
Skriv svar