Sida 1 av 1
tips bygga insug till B23 (bilder mm)
Postat: sön jun 03, 2007 9:02 pm
av bonnturbo
Hej!
jag skulle vilja ha lite tips om utformning+ matrial till mitt insug som jag ska bygga till min B23!
gärna lite bilder med!:)
MVH RW
Postat: mån jun 04, 2007 8:41 am
av Jens Gustavsson
ska det va en avanserad tråd så krävs mycke mer, tex hur du villl att motorn ska gå, användningsområde, så kan vi diskutera hur det bör se ut.
nu har jag skrivit lite info:)
Postat: tis jun 05, 2007 10:50 pm
av bonnturbo
motor:
B230et
orginal kolvar
orginal vevstakar
orginal vev
H-kam
megasquirt
50mm wg
55-60 långa rör te grenröret
GT40 turbo
531 topp portad in+ut org ventiler (ej flödad) så har inga siffror
tanken är vell att åka lite raktfram race å lite drifting!
ska köra med dubbla spridar rader:( (pågrund av kostnad
hoppas ni har nå bra tips!

Postat: ons jun 06, 2007 8:57 am
av j björk
Svanhalsinsuget kanske vore något?
(b23e)
Sedan ska du nog fundera över vevstakarna, har du de klena 230 stakarna?
Re: nu har jag skrivit lite info:)
Postat: ons jun 06, 2007 11:33 am
av Jens Gustavsson
bonnturbo skrev:motor:
B230et
orginal kolvar
orginal vevstakar
orginal vev
H-kam
megasquirt
50mm wg
55-60 långa rör te grenröret
GT40 turbo
531 topp portad in+ut org ventiler (ej flödad) så har inga siffror
tanken är vell att åka lite raktfram race å lite drifting!
ska köra med dubbla spridar rader:( (pågrund av kostnad
hoppas ni har nå bra tips!

vilket varvtalsområden ska motorn ha? kan det bli en vassare kam senare?
Postat: ons jun 06, 2007 12:25 pm
av Tommy Luhr
kör du med et stakarna så behöver du bara ett t3 agg för att knäcka dom..
Tänk om på den punkten..
få tag på ett tf eller fk eller vilket nyare block som hellst. där har du betydligt bättre stakar:)
b234 stake (samma som b230et) och ett kkk24, ingen vidare kombination tydligen
mjo!
Postat: ons jun 06, 2007 10:59 pm
av bonnturbo
jag vet om att dom är veldigt klena stakar! men men är vell bara å gasa te de rasar:) har ringt runt lite och har nog en kopplet 16v motor på G.
är en kille i måckfjärd han har veldigt mycket volvo delat mycket spec volvo motorer för han tar hem från tyskland å skrotar. T5 motorer ja han har allt!
men den blir med riktiga h-stakar och nya lager rubbet!
tanken är att den motor ska bli klar 2008:( mer seriöst då)
så kör med ET motor så länge kanske inte blir så lång stund men men:)
man kanske får nå fräna krokiga stakar att ha i TV hyllan:)
tänkte att motorn inte ska varva så mycket pga stakarna (eller kanske är mindre belastning om det varvar gött?
vassare kam har jag kollat på såå klart. men är ju penga fråga! har inte sett nån bra beg heller:(
Postat: tor jun 07, 2007 8:58 am
av Kronberg
Är väl högt ladd på låga varv som knäcker stakarna i första hand, om laddet kommer senare så är det inte lika stora påfrestningar.
Men tvivlar på att et stakarna bryr sig så mkt utan kroknar iallafall.
Postat: tor jun 07, 2007 11:14 am
av Jens Gustavsson
ska du inte varva så mycket så fungerar volvos orginalinsug bra.
Postat: mån jul 02, 2007 8:49 pm
av Patrik H
Jens Gustavsson skrev:ska du inte varva så mycket så fungerar volvos orginalinsug bra.
några snabba frågor bara
ungefär hur högt varv hänger org insug med??
kan inte ett bättre insug ge bättre botten???
mvh patrik
Postat: fre aug 10, 2007 11:09 am
av Öhman
jag har bromsat ut 660hk med orginal insug fast med 3"spjäll..
långt ifrån optimalt men det funkar..