Orsak till vevstakslager ras?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Orsak till vevstakslager ras?

Inlägg av bozze86 »

mitt vevstakslager (lagret till staken) rasade häromveckan och jag har beställt en lifan(monster) 120cc. Kommer inom dom närmaste dagarna

men jag börjar bli lite störd på polarna dom säger kinaskit och att det e fabrikationsfel som gjort att det lagret rasade.

medans jag säger att det e dåligt skött motor. den rasade en månad efter att jag köpte den. har gått 300mil. oljan var kolsvart och klumpig. Detta säger jag e orsaken.

Vad tror ni? Dålig smörjning och dåligt skött motor. va felbestyckad fugge innan felinställt ventilspel mm...

Motorn är av modell -05
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Re: Orsak till vevstakslager ras?

Inlägg av Mokko »

bozze86 skrev:mitt vevstakslager (lagret till staken) rasade häromveckan och jag har beställt en lifan(monster) 120cc. Kommer inom dom närmaste dagarna

men jag börjar bli lite störd på polarna dom säger kinaskit och att det e fabrikationsfel som gjort att det lagret rasade.

medans jag säger att det e dåligt skött motor. den rasade en månad efter att jag köpte den. har gått 300mil. oljan var kolsvart och klumpig. Detta säger jag e orsaken.

Vad tror ni? Dålig smörjning och dåligt skött motor. va felbestyckad fugge innan felinställt ventilspel mm...

Motorn är av modell -05
Är oljan kolsvart och klumpig är inte det alls bra, man ska ju byta olja ungefär var 5:e timme i såna där motorer.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Är ju svårt att säga bara så här, men ingen motor mår ju bra av brist på service...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har aldrig hörttalas om det förut men olje byte måste göras rätt offta på sånna motorer.

har du dåligt bestyckad motor så den går fet blir det ännu offtare.
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

Jens Gustavsson skrev:har aldrig hörttalas om det förut men olje byte måste göras rätt offta på sånna motorer.

har du dåligt bestyckad motor så den går fet blir det ännu offtare.
förgasaren hadde fel bestyckning men jag bytte hela fuggen och bestyckade upp den rätt
Skriv svar