Sida 1 av 8

B36 renovering och trimning

Postat: sön jun 17, 2007 7:42 pm
av Thunderbolt
Här i denna projekttråd ska jag behandla ämnet: Går det att göra något fint av en B36!
Lite fakta:http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm

Målet med detta projekt är att renovera och trimma/överladda motorn och trycka ner den i någon lämplig volvo! Detta projekt lider också av ekonomiska problem p.g.a jag håller också på att renovera en Pontiac Firebird -74 och den snor åt sig de mesta av pengarna.

Bild
En B36 som ska väckas från sin dvala.

Bild
En bild på monsterinsuget! :hihi:
Jag tror jag kommer bygga ett eget insug och använda en Holly 650cfm förgasare! Någon som har bra idé på insugdesign får gärna tipsa mig!

Bild
Bild
De fina topparna... Inte direkt super prestanda toppar, får väl se vad man ska kunna hitta på med dem, det värsta med dem är att de två mittersta avgasportarna går ihoppa i toppen men avgasporten blir inte dubbelt så stor fast den ska hantera dubbelt så mycket avgaser! :doh:

Bild
Det fina blocket, jag vet inte om jag ska borra upp det till B20 storlek på kolvarna, det beror lite på hur cylinderväggarna ser ut. Sen kan man undra hur långt man vågar varva denna motorn, men det ska nog inte vara några extrema varv... :roll:

Bild
Såhär ser då kammen och lyftarna på en Volvo V8 ut, skulle vilja ha spec. på denna kammen, det skulle vara rätt bra att veta, det enda sättet få veta något om den är nog att mäta upp den själv.

Bild
Det är såklart inte samma bultmönster mellan sprängkåpan och motorn som på en vanlig volvo! :x
Det skulle ju endå vara bra om man skulle kunna sätta en vanlig volvolåda mot sprängkåpan. Ni som meckar med volvo skulle väl kunna se rätt lätt om det skulle passa (de röda ringarna är också bultar).
Annars får man tillverka någon adapterplatta.

Sen ska det införskaffas bil och sist men inte minst en turbo!
Någon som vill sponsra med bil! :thumbright:

Postat: sön jun 17, 2007 8:19 pm
av jajsen
fan va trevligt, tycker dock personligen att du ska skippa jänken o satsa stenhårt på B36:an (så jag o polaren får nått att kopiera sen när vi får ork och tid att ta tag i våra B36:a)

Lycka till med bygget.

ska bli kul att följa

mvh Erik

Postat: sön jun 17, 2007 8:25 pm
av Thunderbolt
Jag tror knappast att jag skippar jänken. :villha:

Postat: sön jun 17, 2007 10:04 pm
av Dannelator
fy fan va grymt projekt! detta ska följas! :thumbright:

Postat: sön jun 17, 2007 11:42 pm
av M Bengtsson
Snälla lyft ner motorn i en amazon! (det var ju det som var tanken med b36 från början ;) ) :)

Postat: mån jun 18, 2007 8:01 am
av Thunderbolt
En amazon, nja vi får se, det är ju inte så mycket plats som i en 140/240 och har fått för mig att amazoner ligger i en högre prisklass, vilket inte är bra för mig!

Problemet är också med denna motorn är delar! Så som packningar och lager, men man kan göra de flesta packningar själv och lager går det att använda modifierade B18 lager, det svåraste är hur man ska fixa fram toppackningar! Förslag?

Postat: mån jun 18, 2007 4:47 pm
av Cpt Tuttle
Gissar att motorn är helt "död" borta hos Volvo lastvagnar nuförtiden va? :(

Postat: mån jun 18, 2007 6:37 pm
av jimmy persson
Ser ut som att en m400 låda skulle passa.. 164.. Har en adapter från 164 kåpa till getrag liggandes om du e sugen (om de passar), Du kan hju forska i de.. eller så kan jag mäta på en sådan kåpa.
Lycka till :)

Postat: mån jun 18, 2007 6:52 pm
av Thunderbolt
Cpt Tuttle skrev:Gissar att motorn är helt "död" borta hos Volvo lastvagnar nuförtiden va? :(
Skulle tro det, som sagt toppackningar är ett problem, borde kunna tillverka egna på något sätt.
Bild
Kan det överhuvudtaget fungera!?

Postat: mån jun 18, 2007 6:54 pm
av Thunderbolt
jimmy persson skrev:Ser ut som att en m400 låda skulle passa.. 164.. Har en adapter från 164 kåpa till getrag liggandes om du e sugen (om de passar), Du kan hju forska i de.. eller så kan jag mäta på en sådan kåpa.
Lycka till :)
Det skulle vara grymt snällt om du skulle kunna mäta lite!

Postat: tis jun 19, 2007 6:39 pm
av peder
O-ringa och kör med kopparpackning istället, som närmaste yrkesskola vattenskär till för en moderat peng!

//Peder

Postat: tis jun 19, 2007 6:53 pm
av Thunderbolt
peder skrev:O-ringa och kör med kopparpackning istället, som närmaste yrkesskola vattenskär till för en moderat peng!

//Peder
Tänkte lite på det också, annars kanske en vanlig B18-packning, skulle man kanske kunna få dit!
Håller för fulla muggar på att hitta en bil!

Postat: tis jun 19, 2007 6:58 pm
av SnoWFreaK
Snälla en amazon :D fasen va nice de skulle va :D

Postat: tis jun 19, 2007 7:02 pm
av M Bengtsson
Thunderbolt skrev:En amazon, nja vi får se, det är ju inte så mycket plats som i en 140/240 och har fått för mig att amazoner ligger i en högre prisklass, vilket inte är bra för mig!
Flippfront? Eller tänkte du på torpedväggen? :?

Postat: tis jun 19, 2007 7:31 pm
av Thunderbolt
Det lutar tyvärr inte åt en Amazon, p.g.a jag har läst lite om en som har lagt i en B36 i en Amazon, det var ganska trångt, speciellt vid grenrören (han fick bygga egna) och att det är trångt är inte alls bra när man hade tänkt turbokonventera. Dessutom, fick han bygga om torpedväggen, oljetråget och motorn hamnade rätt högt upp i bilen.
Så det blir troligtvis en 142 eller 242, inte helt fel heller enligt mig, kanske kan bli en Amazon i framtiden.
Även om en 142 och 242 kräver en del ombyggnationer tror jag endå det blir lättare, men jag undrar har stor skillnad i storlek det är på motorutrymmet är på en 142 vs. en 242?