Allmänna frågor om turbo (rookie)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Venjan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jun 26, 2007 10:27 pm

Allmänna frågor om turbo (rookie)

Inlägg av Venjan »

Hej alla på forumet!

Nu är det som så att jag blivit riktigt intresserad av turbokonverteringar och allt som hör till, men kan knappt något inom detta område, motortrimning/modifiering är en ganska avlägsen erfarenhet för mig, men hoppas att ni på forumet kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken :wink:

Nu till lite frågor (mestadels sånna som ni säkert tycker är småpotatis, men för en nästintill helt ovetande som jag så är det inte alltid så lätt :roll: )
Om jag nu skulle vilja turbokonvertera min B20, hur går det till egentligen, alltså allmänt?
Har förstått hur en turbo fungerar och så, men är fortfarande lite förvirrad över hur man ska mata in turbons tryck in i förgasaren och in i cylindrarna?
Avgaserna "driver" själva turbon, och det tryck man får då ur turbon används för att mata in mer luft/bränsleblandning i motorn och då få ut mer effekt, så har jag fattat det?
Men för att sedan använda detta tryck genom förgasaren är ett stort frågetecken för mig, som jag gärna hade velat få svar på!

Får räcka med frågor till att börja med, resten kan jag ställa sedan i efterhand när jag fått någon sånär koll på turbon och dess funktioner inom motorsammanhang!

Har läst flera olika faq:s, men är väldigt komplicerat att förstå för mig eftersom jag inte har några som helst erfarenheter inom turbotrimning..

Hoppas det finns någon/några därute som kan hjälpa mig att bli en riktig "turbomek" 8)

Mvh Jonas
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

Hej!

Om du tar och läser igenom alla projekttrådar som har någon koppling till ditt kommande bygge så kommer det nog tändas en och annan lampa. Och när du sitter där och läser och det kommer upp frågetecken så ta och använd sökfunktionen och sök på det du funderar över. Jag kan garrantera att nästan alla dina frågor redan finns besvarade i forumet på ett eller annat sätt.

Ta gott om tid på dig att lära dig grundera. Det kommer du ha igen sen när du börjar!
Bild
Fd GOLiO
Venjan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jun 26, 2007 10:27 pm

Inlägg av Venjan »

GOLiO skrev:Hej!

Om du tar och läser igenom alla projekttrådar som har någon koppling till ditt kommande bygge så kommer det nog tändas en och annan lampa. Och när du sitter där och läser och det kommer upp frågetecken så ta och använd sökfunktionen och sök på det du funderar över. Jag kan garrantera att nästan alla dina frågor redan finns besvarade i forumet på ett eller annat sätt.

Ta gott om tid på dig att lära dig grundera. Det kommer du ha igen sen när du börjar!
Har läst igenom flera projekt, men jag hänger ändå inte riktigt med så att säga :roll:
Men som du säger, kan man grunderna så blir det nog vatten på kvarnhjulen, men det är just dom som jag har lite svår att hitta information om haha.
Hade vart tacksamt om det kanske fanns någon människa som kunnat slänga ihop en liknande sprängskiss på allt som händer med/i en motor när man har turbo med i leken!

Men somsagt, jag har svårt att hitta info om själva grunderna, det känns som om det finns mer info om lite mer avancerade projekt.

Tack för ditt svar!

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Venjan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jun 26, 2007 10:27 pm

Inlägg av Venjan »

Tack så mycket för den länken, nu börjar jag ju hänga med!
men har fortfarande svårt för anslutningen till förgasaren sen, gör man en sådan låda som kallas tryckbox, och ansluter turbon till?
Resten förstår jag nu, nästan 100% iaf :wink:
Tack så hemskt mycket för länken, nu är det ju bara att börja läsa på om alla olika komponenter, och såklart kolla i projekttrådarna på sidan!

Mvh Jonas
Skriv svar