Sida 1 av 1

Vilken 4-Stroke bok av G.B ska jag ta?

Postat: tor jul 05, 2007 7:39 am
av Kalixvansinne
Hej det finns ju 2 böcker eller ja 3 "Four-Stroke Perforfamnce Tuning" av Graham Bell.

Vilken ska man ta?

1. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1859604358

Eller...

2. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1844253147

Hittade ingen länk till den äldsta boken.

Postat: tor jul 05, 2007 11:51 am
av Jens Gustavsson
den senast har jag inte 475 sidor :shock: måste beställa den. :)

Postat: tor jul 05, 2007 12:13 pm
av Richard
Nummer 2 har jag här hemma.
Den är rätt bra, dock har jag lite begränsade motorkunskaper så det kan lita gärna vara massor med mumbojumbo i ett snyggt paket som jag sväljer rakt av :hihi:

Men jag tror inte att det är bara dumheter i den faktiskt.
:wink:

Postat: tor jul 05, 2007 12:28 pm
av caterpillar
hva ska du trimme da... er kansje lettere å kanalisere hva du ønsker :wink http://www.margie.se/v1/

Postat: tor jul 05, 2007 5:05 pm
av Kalixvansinne
jag tänkte mest allmänt för trimmning i alla former är ju intressant :twisted: Men vilken bok tror ni är bäst?

Postat: tor jul 05, 2007 7:50 pm
av Falkenrejsing
Jag tror inte något av det gamla innehållet försvinner i den nyare versionen (vet ej har endast den nya) men att det uppdateras med fler kapitel om nyare teknik. dessutom kanske olika fel korrigerats, vilket kan vara bra för läsaren.

Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men om jag lägger ut innehållsförteckningen från version tre, så kan ju någon som har tvåan komplettera så ser vi vad som skiljer.

sida
Preface 6
introduction 7
The air inlet system 18
The cylinder head 34
Carburation 82
Electronic fuel injection 152
Fuel and fuel boosters 187
Combustion and ignition system 209
The enigine management system 247
The exhaust system 276
Camshaft and valve train 304
The bottom end 451
Lubrication 403
Cooling 427
Power measurement and tuning 452

Table of useful equvilients 470
Index 471

Och så lånar jag tråden och frågar snällt om någon här läst "modern engine tuning" av samma föfattare? Bra, dålig, ointressant eller vad var erat intryck? rekomenderas den? (lite sent då den redan är beställd, men man kan ju justera förväntningarna)

Postat: fre jul 06, 2007 9:09 am
av Löwen
Falkenrejsing skrev:Jag tror inte något av det gamla innehållet försvinner i den nyare versionen (vet ej har endast den nya) men att det uppdateras med fler kapitel om nyare teknik. dessutom kanske olika fel korrigerats, vilket kan vara bra för läsaren.

Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men om jag lägger ut innehållsförteckningen från version tre, så kan ju någon som har tvåan komplettera så ser vi vad som skiljer.

sida
Preface 6
introduction 7
The air inlet system 18
The cylinder head 34
Carburation 82
Electronic fuel injection 152
Fuel and fuel boosters 187
Combustion and ignition system 209
The enigine management system 247
The exhaust system 276
Camshaft and valve train 304
The bottom end 451
Lubrication 403
Cooling 427
Power measurement and tuning 452

Table of useful equvilients 470
Index 471

Och så lånar jag tråden och frågar snällt om någon här läst "modern engine tuning" av samma föfattare? Bra, dålig, ointressant eller vad var erat intryck? rekomenderas den? (lite sent då den redan är beställd, men man kan ju justera förväntningarna)
jag har oxå den boken, tycker den är mycket bra.. har oxå "forced induction, Performance tuning, A practical guide to supercharging and turbo charging" tycker då att den är ändå bättre, men man kanske ska ha båda?? Går oxå i tankarna på att beställa "modern engine tuning" kan inte du åter komma med vad du tyckte om boken?? här eller via pm kanske.

MVH// Löwen

Postat: fre jul 06, 2007 12:14 pm
av Jens Gustavsson
Falkenrejsing skrev:Jag tror inte något av det gamla innehållet försvinner i den nyare versionen (vet ej har endast den nya) men att det uppdateras med fler kapitel om nyare teknik. dessutom kanske olika fel korrigerats, vilket kan vara bra för läsaren.

Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men om jag lägger ut innehållsförteckningen från version tre, så kan ju någon som har tvåan komplettera så ser vi vad som skiljer.

sida
Preface 6
introduction 7
The air inlet system 18
The cylinder head 34
Carburation 82
Electronic fuel injection 152
Fuel and fuel boosters 187
Combustion and ignition system 209
The enigine management system 247
The exhaust system 276
Camshaft and valve train 304
The bottom end 451
Lubrication 403
Cooling 427
Power measurement and tuning 452

Table of useful equvilients 470
Index 471

Och så lånar jag tråden och frågar snällt om någon här läst "modern engine tuning" av samma föfattare? Bra, dålig, ointressant eller vad var erat intryck? rekomenderas den? (lite sent då den redan är beställd, men man kan ju justera förväntningarna)
dessa fins inte med vad jag mins i min vers 2 bok

The air inlet system

Fuel and fuel boosters

The enigine management system

det kanse är från nån annan bok?

jag har läst alla andra han har skrivit ock alla är bra tycker jag, 4 takts boken är bra grund sugmotor hård trim bok, modärn tuning är bra om man har lite mer gatbil model japs, forstinduktion har allt man kan behöva veta om överladdade motorer.

sen har vi 2 takts boken som också är kul men jag kan inte så mycket om 2 takt för att avgöra om den är tilräckligt uppdaterad för att va intresant för dagens västig 2 taktare i skotrar mm??

Postat: fre jul 06, 2007 4:41 pm
av Falkenrejsing
Om Jens anser att "fourstroke performance" boken främst är grundläggande för hårdtrimmning, så kanske det är där skildnaden mellan gamla och nya ligger.
Iom. kapitlen om "air inlet system" och "engine management system" så berörs ämnen som chipning, sportluftfilter, kalluftsintag osv. vilket ju är sådana saker som kanske kan vara intressanta för folk som bara vill ha ut lite extra ur pendlarbilen typ.

Postat: fre jul 06, 2007 8:51 pm
av Kalixvansinne
Men har nya med det grundläggande för hård trimning eller handlar den bara om "nyare" bilar?

Postat: lör jul 07, 2007 11:21 am
av Falkenrejsing
jag skulle säga att den nya är som den gammla med allt vad det innebär plus det nyare som jag nämner i mitt förra inlägg.