Sida 1 av 1
Hjälp att identifiera 2 sniglar - 1/2 identifierat
Postat: ons jul 25, 2007 5:19 pm
av K.jonsson
Nu har jag köpt två oanvända aggregat med bara lite ytrost och oxid.
Och det var ingen större summa så jag slog till utan att tveka
Men jag vet inte riktigt vad dom kallas så det skulle jag behöva hjälp med.
Den första är en Schwitzer.
Det som står på turbon är:
(Lillaplåt biten på lagerhuset)
S3B
volvo part no: 3832533
BWTS no: 318708
serial no: 30k05-1604
Det står 125 i twinentryn
Måtten är in 65mm mäte med huset på plats.
ut 74 mm
Den andra är en Garret
63-64 in
69 ut
Står A/R .72 på den
Plåt brickan
volvo part no: 5003368
Garret P/N: 466818-9003
S/N: Hc13571w
TA45
Här lite bilder på dom båda.
schwitzern
Garret
Båda två delade
Så jag undrar vad dom heter/beteckning och till vilken effekt dom klarar av?
mvh
k.jonsson
Postat: ons jul 25, 2007 5:30 pm
av Jens Gustavsson
den första är en även kallad borgwarner s364 eller s366
det fins diagram här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8711
jag har en likadan som jag tänkt prova på B20 när jag vill ladda på ricktigt hårt.
http://www.timsturbos.com/Bullseye_Powe ... cts-5.html
Postat: ons jul 25, 2007 5:58 pm
av K.jonsson
Tack för snabbt svar!
Den schwitzern är lite för stor för min motor just nu iallafall
Skillde tydligen på att s364 hade 64mm och s366 hade 66mm inducer får ta och mäta lite mer noggrant imorgon
Verkar vara en bra turbo iallafall.
Postat: ons jul 25, 2007 5:58 pm
av Tox
Här har du en länk till en tråd om en som använder ett BW/Switzer agg ... mått 66in 74ut.
Han har bromsat till 733hk på hjulen @ 41psi boost och e85 i tanken med en 2liters motor. Det är riktigt fina agg så du har nog gjort ett kap där!!
http://bullseye-power.com/forums/viewtopic.php?t=255
Postat: ons jul 25, 2007 6:06 pm
av K.jonsson
Tox skrev:Här har du en länk till en tråd om en som använder ett BW/Switzer agg ... mått 66in 74ut.
Han har bromsat till 733hk på hjulen @ 41psi boost och e85 i tanken med en 2liters motor. Det är riktigt fina agg så du har nog gjort ett kap där!!
http://bullseye-power.com/forums/viewtopic.php?t=255
Fan det låter riktigt trevligt.
Jag betalade 1500 för båda

Är det någon som har något bra tips på hur man kan få bort oxiden smiddigt?
Hade tänkt att blästra avgashusen vill gärna inte blästar turbinbladen med den blästern kan inte vara så bra.
Postat: ons jul 25, 2007 6:18 pm
av Tox
hahaha ... vilket klipp ... du får 2000kr för s300 rakt av nu av mig om du vill
Hmm .... vad har du för motor nu? jag tror dom är riktigt lättdrivna så med ett bra grenrör så fungerar det säkert hyffast om det nu inte är en 1000cc motor du har.
Postat: ons jul 25, 2007 6:27 pm
av K.jonsson
Tox skrev:hahaha ... vilket klipp ... du får 2000kr för s300 rakt av nu av mig om du vill
Hmm .... vad har du för motor nu? jag tror dom är riktigt lättdrivna så med ett bra grenrör så fungerar det säkert hyffast om det nu inte är en 1000cc motor du har.
Min tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=30
Vad tror vi den andra Turbon är för något?
Postat: ons jul 25, 2007 10:28 pm
av MotorKnyttet
Är det någon som har något bra tips på hur man kan få bort oxiden smiddigt?
Hade tänkt att blästra avgashusen vill gärna inte blästar turbinbladen med den blästern kan inte vara så bra.
Citronsyra is the shit, ser ut som sprillans nytt efter att ha legat ett dygn i det.
Billigt är de åxå, vanligt vatten ur kranen och sedan går man på affären och rotar bland kryddorna efter citroncyra, köper ett par påsar för typ 8-9 spänn styck. Sedan hem å blanda ett bad.
Blanda inte i för mycke syra, effekten blir inte bättre och dessutom så blir det väldigt aggresivt.
Använd typ en påse syra till ca 1.5lit vatten.
Så fort all rost/oxid är borta och det är dax för torkning, så använd värmepickan för att torka och värma upp med, och när det är helt tort så sprayar du på lite 5-56 och gnid in det med en trasa, för annars har du rost/oxid tillbaka på no time.
Lycka till
Vad de gäller Garrett aget. så liknar det ett typ GT40 eller större med T4 fläns, är väldigt osäker dock
MVH// MotorKnyttet
Postat: ons jul 25, 2007 10:41 pm
av K.jonsson
MotorKnyttet skrev:Är det någon som har något bra tips på hur man kan få bort oxiden smiddigt?
Hade tänkt att blästra avgashusen vill gärna inte blästar turbinbladen med den blästern kan inte vara så bra.
Citronsyra is the shit, ser ut som sprillans nytt efter att ha legat ett dygn i det.
Billigt är de åxå, vanligt vatten ur kranen och sedan går man på affären och rotar bland kryddorna efter citroncyra, köper ett par påsar för typ 8-9 spänn styck. Sedan hem å blanda ett bad.
Blanda inte i för mycke syra, effekten blir inte bättre och dessutom så blir det väldigt aggresivt.
Använd typ en påse syra till ca 1.5lit vatten.
Så fort all rost/oxid är borta och det är dax för torkning, så använd värmepickan för att torka och värma upp med, och när det är helt tort så sprayar du på lite 5-56 och gnid in det med en trasa, för annars har du rost/oxid tillbaka på no time.
Lycka till
Vad de gäller Garrett aget. så liknar det ett typ GT40 eller större med T4 fläns, är väldigt osäker dock
MVH// MotorKnyttet
Bra tips
På avgashusen kom jag på att man kan använda elektrolys bad med vatten, kaustiksoda och en batteri laddare.
Men har ingen kolla på om det funkar på aluminium, men citronsyra ska jag testa det är ju mycket mer skonsamt för metallen.
Det stämmer att det är T4, båda har det.
Postat: ons jul 25, 2007 10:47 pm
av Tox
Jag tror att Garrett agget är ett ta45 agg

..... fanns/finns med lite olika kompressor och turbinhjul mm. Är inte kompressorhjulet ca 60,5mm och turbinhjulet 68mm?? Men hur som haver så är det andra agget betydligt bättre alla 7dagarna i veckan.
http://www.turbomaster.info/catalogos/m ... agina=TA45
Postat: ons jul 25, 2007 10:55 pm
av K.jonsson
Tox skrev:Jag tror att Garrett agget är ett ta45 agg

..... fanns/finns med lite olika kompressor och turbinhjul. Är inte kompressorhjulet ca 60,5mm och turbinhjulet 68mm?? Men hur som haver så är det andra agget betydligt bättre alla 7dagarna i veckan.
Får ta och mäta lite mer noga imorgon
Skulle vara trevligt om det är ett s366 jag fåtag på och inte ett litet s364

Postat: tor jul 26, 2007 7:24 pm
av K.jonsson
K.jonsson skrev:Tox skrev:Jag tror att Garrett agget är ett ta45 agg

..... fanns/finns med lite olika kompressor och turbinhjul. Är inte kompressorhjulet ca 60,5mm och turbinhjulet 68mm?? Men hur som haver så är det andra agget betydligt bättre alla 7dagarna i veckan.
Får ta och mäta lite mer noga imorgon
Skulle vara trevligt om det är ett s366 jag fåtag på och inte ett litet s364

Det var en s364
Har börjat med elektrolyt bad idag
O Jäklar va det bubblar ur twinentryn

Postat: fre jul 27, 2007 8:38 am
av 2.3-16
Jag åker ett 364 till vardags,å mkt vettigare agg hittar du knappast,å mkt riktigt e det ett 364 agg.Finns att få med lite olika turbinsidor samt flänsar.
Om du vill göra dig av med det e jag absolut intresserad.
Om inte annat som backup agg. Kan aldrig skada.
Postat: fre jul 27, 2007 4:09 pm
av K.jonsson
2.3-16 skrev:Jag åker ett 364 till vardags,å mkt vettigare agg hittar du knappast,å mkt riktigt e det ett 364 agg.Finns att få med lite olika turbinsidor samt flänsar.
Om du vill göra dig av med det e jag absolut intresserad.
Om inte annat som backup agg. Kan aldrig skada.
Det verkat ju så bra så jag kommer nog behålla det till framtida
