Idiot bygget...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck

Idiot bygget...

Inlägg av muppo »

Torsdagen veckan innan edps Säve lördagen den 7 juli ringde en kompis (låt oss kalla honom Bamse härefter) till mig och undra om jag kunde hjälpa honom att slänga ihop en bil till Säve då han bara ville gasa av sig lite. Han hade sin bruksis, en primergrå rollad 740gl -88 som han ville göra nå´t med.

Visst, kan jag väl hjälpa till med. Han hade skaffat en hyfsat komplett FT-maskin med ett nästan komplett orginalsprut till. Kan väl va kul och hjälpa till lite...

Sagt och gjort på lördagen togs det en titt på vad som fanns. Det saknades kabelbiten som skulle sitta inne i kupén och den var lögn i helvete svår att få tag på.
Hmm, nödlösning, vilka skrotar e öppna. Till slut hitta vi en skrot som var öppen. Under tiden som vi åkt och letat skrotar som hade öppet så föreslog jag att vi kunde köpa ett L-jetronic sprut då det funkar utmärkt för överladdning och är simpelt. Så det var det vi sökte och hade tur och fann. Box, luftmängdgivare samt spjällhuskontakt.

I princip så gick hela lördagen åt till att leta delar och att äta korv på Biltema. Under denna shoppingsession så pratades det en del och vi tyckte väl båda två att det var fjantigt att bara sätta i en FT-motor rakt av.
Så det blev till att plocka ihop vad som fanns...

Så på söndagen satte vi igång.

Spec på grejerna -

B230FT -92 bottendel, orginal, bytta vevlager
Portad 530 topp, större avgasventiler, frästa säten, nya styrningar, lite tuffare fjädrar, h-kam panikshoppad hos Ellerman
Orginalinsug lite moddat, matchportat mot insug
6 timmars grenrör, stressmek AB konstruktion (fick bara plats så)
Garret GT45 (Bamse hade handlat ett till annat projekt, så det låg och samla damm)
38mm wastegate från KL-Racing
Intercooler från KL-Racing
L-jetronic sprut från en Kadett GTE-84
1575cc (eller vad det nu vad :wink: )spridare panikköpt av Marmander
Nå´n typ av elfläkt som jag bytt till mig istället för höfläkten som sitter org
Org, M47 (aj, aj..) skall ev uppgraderas efter ras
Plant svänghjul, lätt svarvat ny turbotryckplatta och 4puckar sinter
Nya bärarmar bak, svängt ihop av lite rör och plastbussningar.
Föstärkt ram till bärarmsstag bak, fanns färdigt från en gammal bil i ett granngarage (Tack Oscar)
ESAB diff

Vi hann inte färdigt till Säve! Om nu någon undrar :wink:
Men imorgon är det uppstart iaf.
Då har vi lagt 6 heldagar och 10 kväller på åbäket, slängt ihop skiten bara :lol: Nå´n kväll (kvällen innan Säve) så skruvades det tills ögonen trilla ur, då vart det snurrigt...

Budgeten på det som köpts nu inkl. bil ligger rätt nära 20k vilket känns rätt okej. Stackars Bamse som bara skulle byta motor. Det spårar ur lätt.

Så då blir det lite bilder allt eftersom jag orkar lägga in dem...
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck

Inlägg av muppo »

Lite pics...

Bild
Så här ser han ut, Bamsemannen, innan han mekat sönder sitt förstånd

Bild
Å så här såg bruksisen ut när den anlände till gagget

Bild
Orginal å tråkig, måste göra nåt åt detta

Bild
Bamse tar sig en titt på patienten

Bild
Ett lyft senare, så blev det lite tomt

Bild
Bamse med nystylat häng posar bakom den nya FT-motorn
Användarvisningsbild
polymoog
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av polymoog »

Alltid kul att läsa dina inlägg, lycka till med projektet :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Re: Idiot bygget...

Inlägg av mattias »

muppo skrev:Stackars Bamse som bara skulle byta motor. Det spårar ur lätt.
Lätt hänt. :doh:

Kan bli en arg maskin, men vad ska ni med ett L-Jetronic från en Kadett till ? :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Sjuk bil... :hihi: :thumbright:
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Verkar bli kul och fränt hastbygge! :thumbright: Men jag funderar bara, är inte 38mm wastegate i absolut minsta laget till en gt45a? Vet en som gjorde lite dåligt uttag på grenröret med 60s WG och GT45 och det skena friskt, bytte han till gt37 skena det inte nåt med samma uttag. Tänkte bara, jag hade då monterat minst dubbla sånna eller en 60mm WG
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck

Inlägg av muppo »

Tackar för respons :)

mattias - Skälet till att köra med L-jetronic var bara att det kosta nästan nada och det är enkelt att justera in. Sen så kör vi med stumsvetsad fördelare och brytare så vi kan möta upp med tändningen så det ska nog funka som budgetalternativ, Vi ska ju bara ha lite skoj :D

j0jje - Det skall nog funka. Återigen så vart det budgetlösning. Avgaserna är isolerade hela vägen fram till ventilen (kommer pics på de) så att de inte kan vända i röret (tack för tipset skepplandapojken). Annars så får man väl styra laddet med högerfoten bara :wink:
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

muppo skrev:Tackar för respons :)
j0jje - Det skall nog funka. Återigen så vart det budgetlösning. Avgaserna är isolerade hela vägen fram till ventilen (kommer pics på de) så att de inte kan vända i röret (tack för tipset skepplandapojken). Annars så får man väl styra laddet med högerfoten bara :wink:
Tror inte det spelar nån roll om det uppdelat hela vägen när ventilen är i minsta laget, kanske funkar men ni lär ju inte kunna ladda 0.5 iaf, men antar att ni ska ladda på gränsen ändå så :)
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck

Inlägg av muppo »

j0jje - Nä nåra 0,5 ska inte laddas, det ska laddas på rejält såklart :wink: Få se om det funkar eller inte, provar man inte så vet man inte, e ju bara lite lek ändå så.

Idag så skulle den startas. Efter lite strul, läckte soppa under bilen (jag som glömt dra åt en anslutning på pumpen mitt i natten) och lite otät svetsfog i fuelrailen (tack Nilsan för dina grymma hårdlödningar efter mitt andra misslyckade svetsförsök) så var det dags att dra runt.

Fram med filmkameran, vänsterhänte Nilsan upptäckte att kameran var för högerhänta men lyckades trots detta svåra problem att dokumentera det stora ögonblicket. Nu så... Händer inget. Nähä, felkopplad 50 spänning. Lätt fixat.

Andra försöket... Tände på andra varvet, dog på tredje... Om igen, orka knappt dra runt. Va fan!

Ut med stiften och kolla om det var fullt med bränsle efter allt ur å i med railen. Lite blött, bäst å ta ur alla.

Dra runt på starten, tjohoo va vätska det kom ur 3ans-4ans cylinder... Å det konstaterades att det var vatten som kom ut. Suck... Vi kom fram till att det fanns ett tvek på fyrans oringning. Gjorde en mördaroringning mitt i natten å det strula lite, så det är säkerligen en tråd som hamnat i kläm, så toppen åker av imorgon. Nytt startförsök imorgon.

Men inga kabelbränder och allt annat verkar funka som det skall iaf :)
nilsan
För mycket laddtryck

Inlägg av nilsan »

BIIIILDER!!!!
Imorron blir det grottmek med muttermaskin o slägga ála nilsan style :twisted:
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck

Inlägg av muppo »

more pics...

Bild
Jag kände lite oro över motorn så det fick bli en närmare inspektion...

Bild
Skulle vart nyrenoverad, jovisst... Budget lösning, använd det som kan användas och kasta resten, så nya vevlager fick shoppas.

Bild
Inte bra att åka på broms, då har man tid att tjata å sörpla kaffe. Alltid det bränsle som leder till den berömda urspårningen...

Bild
Dags att höja ribban lite. Bort med orginaltoppen och plocka fram en färdigportad historia. Bamse hade liggandes en komplett historia som jag hade gjort till honom för ett tag sen. Lika bra och ta fram hela kittet :)

Bild
Om vi nu ändå gjorde det så ville Bamse gärna posera framför maskinerna på jobbet. Medans han gjorde det så skicka jag in lite grejer i fräsen. Men det tar vi nästa gång...
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck

Inlägg av muppo »

Sitter du å dricker peoplebeer nu igen din gamla tratt... :lol:
nilsan
För mycket laddtryck

Inlägg av nilsan »

Nope! käkar isglass faktiskt :lol:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

roligt bygge:)

ni kommer nog inte alls få problem med växellådan hehe :roll: :hihi:

det är ju dessvärre den biten som stoppar budget byggen.

svårt att få koppling och låda och lira utan pengar inblandat.

Mer bilder, tycker det är sjukt kul med byggen av denna kalibern :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck

Inlägg av muppo »

Det ligger en lite bättre låda och väntar, men den har en adapter för rakställning med m40 sprängkåpa. Så hittar man kåpa som passar så tänkte vi bulta på den... Eller så gör jag en ny adapter.
Mer bilder kommer.

Nu ska toppen av :)
Skriv svar