Visst, kan jag väl hjälpa till med. Han hade skaffat en hyfsat komplett FT-maskin med ett nästan komplett orginalsprut till. Kan väl va kul och hjälpa till lite...
Sagt och gjort på lördagen togs det en titt på vad som fanns. Det saknades kabelbiten som skulle sitta inne i kupén och den var lögn i helvete svår att få tag på.
Hmm, nödlösning, vilka skrotar e öppna. Till slut hitta vi en skrot som var öppen. Under tiden som vi åkt och letat skrotar som hade öppet så föreslog jag att vi kunde köpa ett L-jetronic sprut då det funkar utmärkt för överladdning och är simpelt. Så det var det vi sökte och hade tur och fann. Box, luftmängdgivare samt spjällhuskontakt.
I princip så gick hela lördagen åt till att leta delar och att äta korv på Biltema. Under denna shoppingsession så pratades det en del och vi tyckte väl båda två att det var fjantigt att bara sätta i en FT-motor rakt av.
Så det blev till att plocka ihop vad som fanns...
Så på söndagen satte vi igång.
Spec på grejerna -
B230FT -92 bottendel, orginal, bytta vevlager
Portad 530 topp, större avgasventiler, frästa säten, nya styrningar, lite tuffare fjädrar, h-kam panikshoppad hos Ellerman
Orginalinsug lite moddat, matchportat mot insug
6 timmars grenrör, stressmek AB konstruktion (fick bara plats så)
Garret GT45 (Bamse hade handlat ett till annat projekt, så det låg och samla damm)
38mm wastegate från KL-Racing
Intercooler från KL-Racing
L-jetronic sprut från en Kadett GTE-84
1575cc (eller vad det nu vad

Nå´n typ av elfläkt som jag bytt till mig istället för höfläkten som sitter org
Org, M47 (aj, aj..) skall ev uppgraderas efter ras
Plant svänghjul, lätt svarvat ny turbotryckplatta och 4puckar sinter
Nya bärarmar bak, svängt ihop av lite rör och plastbussningar.
Föstärkt ram till bärarmsstag bak, fanns färdigt från en gammal bil i ett granngarage (Tack Oscar)
ESAB diff
Vi hann inte färdigt till Säve! Om nu någon undrar

Men imorgon är det uppstart iaf.
Då har vi lagt 6 heldagar och 10 kväller på åbäket, slängt ihop skiten bara

Budgeten på det som köpts nu inkl. bil ligger rätt nära 20k vilket känns rätt okej. Stackars Bamse som bara skulle byta motor. Det spårar ur lätt.
Så då blir det lite bilder allt eftersom jag orkar lägga in dem...