Sida 1 av 4

5,41@207 @ 201m med en volvo 4:a (Martin Lundkvist)

Postat: mån aug 20, 2007 8:43 am
av dannej
Martin "Fnatte" Lundkvist körde på Meca raceway i klassen Super Smallblock (alltså motorvolymer upp till 400cui ca 6,6liter)


hx 60, 2,7bar, lustgas, bensin och mettis insprut i en volvo 4 kan göra susen.

Motorn satt tidigare i en volvo 745:a som då gick som snabbast 5,9 @ 201m


hx 60
Bild

bilen
Bild

maskin
Bild

lådan och den något coola växelspaken
Bild

Postat: mån aug 20, 2007 8:57 am
av Richard
Är det bara jag eller är det där bröderna Brags gamla bil ?

Postat: mån aug 20, 2007 9:21 am
av Mats A
Nog är det Brags gamla bil , vore konstigt annars tycker jag

Postat: mån aug 20, 2007 9:25 am
av auspuff
Tryckluftsväxlar han lådan? Ser riktigt fränt ut.

Postat: mån aug 20, 2007 9:51 am
av Tommy Luhr
fränt fränt-:)

blir riktigt sugen på att köra jag med nu!

Sett att många har spännande körställningar i pickuperna.. undrar hur denna är :)

Postat: mån aug 20, 2007 10:02 am
av Richard
När bragarna hade den så var körställningen riktigt okej.
Jag provsatt den en gång i Piteå nämligen.

Christer från Autorep i Skelleftå var mekis åt dem, och honom känner jag sen långt tebax.
Alltså tog man tillfället i akt :mrgreen:

Postat: mån aug 20, 2007 10:04 am
av Jens Gustavsson
ruskigt cool bil :thumbright: , det är alltså samma kille som byggde 745 som satt över en uppdaterad version av motorn i en gammal prostock truck?

Postat: mån aug 20, 2007 2:15 pm
av dannej
Jens Gustavsson skrev:ruskigt cool bil :thumbright: , det är alltså samma kille som byggde 745 som satt över en uppdaterad version av motorn i en gammal prostock truck?
Ja, stämmer.
Inte många som hunnit med så mycket när man är 25, tilläggas bör att 745:an från början var en vanlig brukshäck som han övertog från sin mor. :D

Postat: mån aug 20, 2007 2:38 pm
av Klabbe Persson
Helt rätt Jens!

De börjar gå fort med förgasarna nu!

De som är mest imponerande är att det tog ca 4 veckor att gå i hop bilen från de den hämtats, nytt grenrör, el motor mek, turbo modifiering lättning mm mm. Och då har han även varit med sin far o mekat när han och Andy Carter i topfuel cirkusen, när dom tävlat. Han är duktig martin :)

Postat: mån aug 20, 2007 3:06 pm
av robban
dellorto power säger jag bara, varför överge förgasare ? :D :headbang:

Postat: mån aug 20, 2007 4:05 pm
av Axel
robban skrev:dellorto power säger jag bara, varför överge förgasare ? :D :headbang:
för att förgasare oundvikligen hämmar gasväxlingen :P

Men det går ju bevisligen att åka läskigt fort med förgasare också.

Postat: mån aug 20, 2007 4:48 pm
av Klabbe Persson
Han säger att han ska plocka så mycket effekt han kan med dom!!

Postat: mån aug 20, 2007 9:35 pm
av dannej
Axel skrev: för att förgasare oundvikligen hämmar gasväxlingen :P
Fast något som alltid har imponerat mig över den motorn är att han alltid har fått den att gå klockrent, även på tomgång, vid uppstart och alla typer av belastning, det är välldigt få motorer med dyra insprutningsystem som går lika fint kan jag säga.

Postat: tis aug 21, 2007 12:57 pm
av lepra
snyggt . hur hinner martin med kan man ju bara undra ......

Postat: tor aug 23, 2007 7:58 am
av Vesa