Fiddytändsystem?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Fiddytändsystem?

Inlägg av Kadett4wd »

Hur funkar deras tändsystem?
typ dessa med innerrotor.

tänder de varje varv eller är de 'smarta' och tänder varannat?

Har en styvson som behöver nytt tändsystem till en 80cc cross.
Och jag såg att med lite vilja kan man få dit ett sånt där system

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Vet inte om det är exakt samma tändsystem men känner en som kör med en fiddy innerrotor tändning på en 2t moppemotor.
Den går ganska styvt med tanke på hur tamt trimmad den är så ja kan nog utesluta att den tänder varannat varv...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

en annan fråga,
råkar det sitta på en Honda MT5 kanske?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Fiddytändsystem?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Kadett4wd skrev:Hur funkar deras tändsystem?
typ dessa med innerrotor.

tänder de varje varv eller är de 'smarta' och tänder varannat?

Har en styvson som behöver nytt tändsystem till en 80cc cross.
Och jag såg att med lite vilja kan man få dit ett sånt där system

Bild
dom tänder varje varv! det som kan va lite sådär är att dom har
4t-tändkurva! gissningsvis ställer den på 10gr vid typ 4000rpm.
/F
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det kan man fixa med att ta en CDI box från en tvåtaktare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Kadett4wd skrev:Det kan man fixa med att ta en CDI box från en tvåtaktare.
jag tror även jincheng (ett av alla förbannade kinamärken)
har fast tändkurva iaf, men ska inte en typ 30+ hp 80cc tvåtaktare
ha fallande tändkurva när den går in i pipan?fast det kanske går att
ta cdi:n från nåt annat om man får triggerpunkter och alla spänningsnivåer
att stämma?
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Kadett4wd skrev:en annan fråga,
råkar det sitta på en Honda MT5 kanske?
Mja jo, vadådå?

Jo det bör vara fallande tändkurva när motorn kliver in på effektbandet.
Vet inte hur bra systemet funkar för kompisen för den motorn är inte speciellt vass så han behöver inte ha jättebra tändkuva för att det skall funka.

Men har man fast tändkurva (alternativt ganska fel kurva) får man helt enkelt justera den så den funkar bäst när motorn skall prestera bäst.
Så får man helt enkelt acceptera att den går sämre över och under maxeffekts varven...

Skall man ha tändkurvor bättre anpassade för 2t motorer får man nog kika på 2t system :P

HPI eller PVL (finns massvis med versioner av de båda märkena) är nog märkena som är polulärast inom moppevärlden.
Borde funka prima på en 80cc cross tycker jag...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

att jag frågade var för att jag har för mig Honda MT5 har samma axeldiam som 'fiddy'

och även ungens Honda CR80 har likadan kona på axeln.

Och jag kommer använda crossens cdibox eller mt5ans,, den sänker tändningen 2 grader längre upp i registret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Ja Honda har använt liknande grejjer till många av de mindre motorerna,
så det är inte helt osannorlikt att även fiddy motorn har några delar som liknar 2t syskonen...
Vet tyvärr inte ifall han har fått modda rotorn eller om den passade rätt på vevaxeln...
Skriv svar