Sida 1 av 15

B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Postat: ons sep 05, 2007 2:36 pm
av Roger Persson
Lägger upp ett litet nytt ämne här..

Kan ni inte lägga upp bilder på riktiga special b20 toppar här..?

Vet att de finns bilder dock inte så samlat.. Har nämligen
sökt och hittat endel intressanta bilder..

Mest intresserad av kapade svetsade toppar med
maxi maxi insugs kanaler.. Svetsade från insidan för
maximal breddning av insugs kanalen även resta kanaler..

Och gärna trix man kan göra med avgaskanalerna med..

Har lite ideer om kapad svetsad och ihopsvetsat topp
med rest insug och D portat rest avgas med skruvade
plattor i underkant..

Toppen ska göras till 92.5mm borr.. 46 40 ventiler isärflyttat 0.5mm..

Tror att denna passar här.. Får se om de ger nån respons...

Postat: ons sep 05, 2007 8:48 pm
av T Fahlgren
jag såg en frän b20 topp förra veckan som hade påsvetsade avgaskanaler och ganska stora portade insugskanaler. den var visst flödestestad i bänken som erik marklund har nu, fast av ägaren som hade bänken innan erik. den toppen hade visst varit andvänd i några år utan problem med sprickor och sånt.

han som äger den nu hade kvar nå papper där det stog vad den flödade, ska höra nästa gång jag far dit.

Postat: tor sep 06, 2007 6:06 am
av TVR
Antar att du kollat igenom denna tråd redan:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=1853

Där finns ju några specialtoppar med.

Postat: tor sep 06, 2007 3:30 pm
av Roger Persson
wankelsport skrev:Antar att du kollat igenom denna tråd redan:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=1853

Där finns ju några specialtoppar med.


Ja det var en riktigt bra tråd.. :)

Min topp kommer kapas på 5 ställen och sen
svetsas ihop med rostfri tråd..

Går de så går det.. :) Annars har ja kunnat ta
mkt bra bilder och lärt mej endel nytt om vad
b20 toppenhar för former på insidan..

Toppen ska alltså kapas mellan alla förbränningsrum..

Postat: tor sep 06, 2007 3:31 pm
av Roger Persson
wankelsport skrev:Antar att du kollat igenom denna tråd redan:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=1853

Där finns ju några specialtoppar med.


Ja det var en riktigt bra tråd.. :)

Min topp kommer kapas på 5 ställen och sen
svetsas ihop med rostfri tråd..

Går de så går det.. :) Annars har ja kunnat ta
mkt bra bilder och lärt mej endel nytt om vad
b20 toppenhar för former på insidan..

Toppen ska alltså kapas mellan alla förbränningsrum..
Den är redan nu kapad i tre delar..

Postat: tor sep 06, 2007 3:32 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:jag såg en frän b20 topp förra veckan som hade påsvetsade avgaskanaler och ganska stora portade insugskanaler. den var visst flödestestad i bänken som erik marklund har nu, fast av ägaren som hade bänken innan erik. den toppen hade visst varit andvänd i några år utan problem med sprickor och sånt.

han som äger den nu hade kvar nå papper där det stog vad den flödade, ska höra nästa gång jag far dit.


Intressant.. Den skulle man vilja se bild bevis på.. ;)

Postat: tor sep 06, 2007 3:37 pm
av T Fahlgren
med vilken typ av svets hade du tänk bygga på material med och vilket material? mma, gjutjärnselektrod?

Postat: tor sep 06, 2007 4:11 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:med vilken typ av svets hade du tänk bygga på material med och vilket material? mma, gjutjärnselektrod?


Ska testa med rostfri tråd och migg 180 ampers svets
och misson argon gas..

Rostfritt för det är mjukt och sen knacka svetsen och
svetsa lite åt gången och låta kallna..

Både avgas o insug ska byggas på innifrån..

Som sagt.. Ja är ingen licens svetsare..
Går de så går det.. :)
Går det dåligt vet ja en riktigt duktig svetsare som
ja kanske kan lämna iväg en ny kapad topp så får
han pinna en topp istället..

Postat: tor sep 06, 2007 4:19 pm
av T Fahlgren
J.LUNDIN skrev:Hur underligt det än låter så går det att "kallsvetsa" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje "punktsvets".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).
från amazonforumet :wink:

borde det inte bli jobbigt då du ska porta till de rostfria, med tanke på hur jobbigt det är att svarva och fräsa i... om det då även är en hård svets.

Postat: tor sep 06, 2007 4:24 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:
J.LUNDIN skrev:Hur underligt det än låter så går det att "kallsvetsa" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje "punktsvets".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).
från amazonforumet :wink:

borde det inte bli jobbigt då du ska porta till de rostfria, med tanke på hur jobbigt det är att svarva och fräsa i... om det då även är en hård svets.


Det är ju egentligen bara precis ut till de rostfria som man
portar, demesta fram tills svetsen är ju gjutjärn.. Istället för
att det blir lövtunnt får man en segt rostfri
kanal vägg som man kanske på sin höjd bara behöver porta
in nån mm.. :)

Kanalerna ska bombas i stålkul bläster innan svets...

Postat: tor sep 06, 2007 5:01 pm
av Kadett4wd
Faktum är att om man använder dedikerade alu roterande filar i slipmaskin så tar det förskräckligt bra i aluminium.

går lite hårt åt stiftet, men det köttar på bra.
Brukar änvända svagt koniska med rund form och 6 skär.

Mvh

Postat: tor sep 06, 2007 7:20 pm
av Steve
Jens la ju upp lite bilder på en svetsad b20-topp här:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=3773

Postat: tor sep 06, 2007 7:45 pm
av Roger Persson
Kadett4wd skrev:Faktum är att om man använder dedikerade alu roterande filar i slipmaskin så tar det förskräckligt bra i aluminium.

går lite hårt åt stiftet, men det köttar på bra.
Brukar änvända svagt koniska med rund form och 6 skär.

Mvh


När ja portar gjutjärn långt in i kanalen kör ja med hm fil med
konvex form.. Kör även med rak mer full radie i spetsen..
Grymt bra ner i brunnen match porta efter ventilsätena
och förbränningsrummena..

Postat: tor sep 06, 2007 7:52 pm
av Roger Persson
Steve skrev:Jens la ju upp lite bilder på en svetsad b20-topp här:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=3773


Den tråden har ja med sett.. :) Riktigt intressant tråd..

Riktigt duktigt svetsad..

Postat: tor sep 06, 2007 8:33 pm
av Roger Persson
Låter bilderna tala.. Sånna här bilder har ja f*a*n i
mej letat som en tok efter överallt... Så håll te godo..

Bild

Bild

Bild

Detta borde vara hårdvaluta.. 8)