Sida 1 av 5

den verkliga högsta uppmätta siffran med volvo rödblock

Postat: tor sep 06, 2007 8:44 pm
av Tommy Luhr
finns många trådar om detta men om vi skall säga den som bromsats mest med papper och som är officiell.

Vet att 480n har bromsats 1127hk, har för mig sett papper på detta.

Har pirre nått papper?


Mvh:en som är sugen på dynojakten :twisted:

Postat: fre sep 07, 2007 9:44 pm
av Tommy Luhr
det är alltså den högst uppmätta siffran på volvo rödblock

Postat: sön sep 09, 2007 12:33 pm
av Tommy Luhr
ingen som säger emot då måste det ju vara så :)

Postat: sön sep 09, 2007 12:41 pm
av Jens Gustavsson
vad hadde 850 bromsat då, var det inte 1100+ den också?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

de har då kört mycke fortare.

Postat: sön sep 09, 2007 4:05 pm
av Tommy Luhr
jag vet inte Jens det är därför jag slänge ut en tråd.

men jag har hört siffror på 1040hk

Postat: sön sep 09, 2007 4:36 pm
av Tjernell
1040 vid 8000rpm .. problem med tändningsmissar så därav det låga varvet :D

Enligt samtal med ägaren.

Postat: tor sep 20, 2007 4:17 pm
av sura
Mathias leder fortfarande, och det har han gjort i 4 år.
Den setupen han kör med nu är värre än den han bromsade 1127 med, men han vet inte hur mycket den ger, eftersom bänken inte höll för påfrestningen :twisted: .

Den motorn som Per Eriksson kör med nu gav 1064 i bänken och det fick räcka för att prova nya chassit med...

Om någon är sugen på en jäkligt fin racebil, så är 480:n till salu nu som rullande chassi, för Mathias har köpt en ny bil.

http://brottomgrottan.se/str/pict0929.jpg

Lite porr oxå..

http://brottomgrottan.se/str/pict0930.jpg

Postat: tor sep 20, 2007 5:43 pm
av Kirre
tar han luften till turbon genom framrutan?

Postat: tor sep 20, 2007 6:35 pm
av sura
Japp!

Då turbon är lite stor ( väger 32 kg) så blev det den bästa lösningen.
http://www.turboservice.se/SRX1500f.html

Det gäller bara att komma ihåg fotbollen innan start.
En gång på Tullinge så hann jag inte plocka bort den innan han var på startern, och då blev det lite snabbmek i uppliningen :doh: .

Postat: tor sep 20, 2007 8:14 pm
av caterpillar
:arrow: mere spec på turbo å motor :?: :?: :shock:
jøsses det va en rimeli stooor turbo........ :shock:

Postat: tor sep 20, 2007 8:27 pm
av sura
Det är en 2,5 liters B230 som är bromsad 1127 hk för 4 år sen.
Bästa tid med den i 480:n är 7.67 / 290km/h har jag för mig.
Jag är inte helt uppdaterad nu för tiden, eftersom jag slutat att meka åt honom.
13 år fick räcka för mig. :roll:

Motorn i en äldre version:
http://junsele.com/viewpic.asp?id=55846

Svänghjulet med ett gäng bultar:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=55845

Allt har han gjort själv, portat toppen, svarvat wastegatarna, dragit vattenkylningen på utsidan av blocket och konstruerat torrsumpen.

Postat: tor sep 20, 2007 8:59 pm
av Robert Ågren
Vilken bil kommer han att köra med framöver då?

Postat: tor sep 20, 2007 9:03 pm
av Tommy Luhr
Kul att denna tråden lever igen, kul att du har svarat Sura.

Ett sådant aggregat är påväg hem till min adress med fast ett bgs480 :twisted:

Samma spes som det som ni åker med ungefär.

Det hade ju varit kul att sett vad den gett nu i detta utförande "eran" motor.

Halvarssons bänk håller till 1500hk ungefär som är testat med en metanolkompressor så någonstans runt där bottnar bänken, om jag kommer ihåg rätt.

Vad är det för chassie som han köpt sig nu?

Hoppas att jag med kan lägga ut ett stöddigt bromspapper till våren.
:thumbright:

Postat: tor sep 20, 2007 9:27 pm
av Jimmy Nilsson
Det var det jävligaste jag sett på länge! :shock: Undrar om inte pirre kör med sån i sin c70 också, men 32kg? kan dom verkligen väga såpass ändå?

1064hk är det pirre bromsade ur sin, mer behövs tydligen inte.

Postat: tor sep 20, 2007 9:34 pm
av Ventilen
Ojj...vad tung 32 kg, går den inte o lätta, finns ju en hel del knep. Martin Lundkvist lättade sin hx60 ca 3 kg har jag för mig.

Men de e massor med effekt iaf. 1127 hk fräckt :thumbright: