Gubbräsern med 16v Turbo !( bilder sid8)
Postat: mån sep 10, 2007 9:39 pm
Här komemr en till 740 racer !
Märke & modell
Volvo 740 GL
Årsmodell
1985
Mätarställning
Kaross 20,000 Mil
Motor 0mil
Effekt & vridmoment
Nuvarande 185Hk 280Nm
Mål 450-500Hk 500-700NM
Prestanda
Riktig Järnhäst!
Historia om bilen
Köpte bilen från kalix för 13500kr med nybyggd motor, körde hem den och började bygga hösten 2007!
Syfte
Att konvertera till 16v och sen köra både gata och drifting och kanse lite strip.
Motor
Stressborrat 230 block
Exenterslipad vev (2.4l)
Manley H-profil stakar
Planfrästa ft-kolvar
puttsad och renoverad 16v topp
org-kammar
hemmapulat grenrör med hks-50mm wg
stor kina-ic
Turbo hx40
Bränsle/sprut
*standars pump i tank en 044pump och en biltema 025pump från 2.5l cachtank
*1600cc spridare (e85)
*audi tändspolar
*vems v3.3
Växellåda & kraftöverföring
förstärkt m90
6-puckad sinter
763 tryckplatta
1031 bakaxel
Kaross
740 GL
Chassi
orginal säkningsats med sportfjädrar
Bromsar
original ok Med hålborrade skivor och hårdare belägg Runtom.
Fälgar & Däck
GatHjul Dtm 18/235/35
Drifting Nuvarande alufälgar 15/225/45
Inredning
Plåtren med svart baksäte, sparco stolar,ratt och pedaler
Elektronik & Stereo
Lite och ingenting
Mål
Är att få en körbar 740 sleeper
vi får se vart det slutar... Lite bilder på liket

Före tvätt

Efter

innan demontering

Demontering påbörjad




Provmontering



Lite mätare som ska i, hastighetsmätare, tankmätare etc: är på gång
Jaha då vare beställt lite godis
1 st Oljecatchtank med luftfilter
1 st Bränsletrycksregulator
12 st 48,3x2,6 svart
6 st 48,3x2,6 Långböj
1 st 48,3 x 2,6 svart
1 st Intercooler 4" "race" 57cm
1 st Monteringsband
1 st Rostfri 3" dämpare m 4" Böj
1 st Topplocksbultar 12:9, Volvo 16V
1 st Topplocks packning med skärringar B23-B230
1 st _HKS-Model 50mm
2 st 76 mm 90` böj blå (3")
2 st 76,2mm rak blå (3")[/b]
Märke & modell
Volvo 740 GL
Årsmodell
1985
Mätarställning
Kaross 20,000 Mil
Motor 0mil
Effekt & vridmoment
Nuvarande 185Hk 280Nm
Mål 450-500Hk 500-700NM
Prestanda
Riktig Järnhäst!
Historia om bilen
Köpte bilen från kalix för 13500kr med nybyggd motor, körde hem den och började bygga hösten 2007!
Syfte
Att konvertera till 16v och sen köra både gata och drifting och kanse lite strip.
Motor
Stressborrat 230 block
Exenterslipad vev (2.4l)
Manley H-profil stakar
Planfrästa ft-kolvar
puttsad och renoverad 16v topp
org-kammar
hemmapulat grenrör med hks-50mm wg
stor kina-ic
Turbo hx40
Bränsle/sprut
*standars pump i tank en 044pump och en biltema 025pump från 2.5l cachtank
*1600cc spridare (e85)
*audi tändspolar
*vems v3.3
Växellåda & kraftöverföring
förstärkt m90
6-puckad sinter
763 tryckplatta
1031 bakaxel
Kaross
740 GL
Chassi
orginal säkningsats med sportfjädrar
Bromsar
original ok Med hålborrade skivor och hårdare belägg Runtom.
Fälgar & Däck
GatHjul Dtm 18/235/35
Drifting Nuvarande alufälgar 15/225/45
Inredning
Plåtren med svart baksäte, sparco stolar,ratt och pedaler
Elektronik & Stereo
Lite och ingenting
Mål
Är att få en körbar 740 sleeper

vi får se vart det slutar... Lite bilder på liket


Före tvätt

Efter

innan demontering

Demontering påbörjad




Provmontering




Lite mätare som ska i, hastighetsmätare, tankmätare etc: är på gång
Jaha då vare beställt lite godis

1 st Oljecatchtank med luftfilter
1 st Bränsletrycksregulator
12 st 48,3x2,6 svart
6 st 48,3x2,6 Långböj
1 st 48,3 x 2,6 svart
1 st Intercooler 4" "race" 57cm
1 st Monteringsband
1 st Rostfri 3" dämpare m 4" Böj
1 st Topplocksbultar 12:9, Volvo 16V
1 st Topplocks packning med skärringar B23-B230
1 st _HKS-Model 50mm
2 st 76 mm 90` böj blå (3")
2 st 76,2mm rak blå (3")[/b]