Flödestester (standard 530) (portad 16v)(portad 530)

Diskussioner för erfaret folk
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21657
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Flödestester (standard 530) (portad 16v)(portad 530)

Post by Jens Gustavsson »

här kommer jag att lägga in lite intressanta flödestester eftersom.

jag har städat upp i flödestest-pärmen och hittat en del test som kan vara intressant för andra.
vad fins det intreses av att se? jag har en nästan full perm med allt från kina 125:or till cheva BB 360cnc :)
jag skulle också fått lära mig att klistra in exel digram på forumet :doh:


Image


börjar med en helt standard 530 topp från -85 som jag har blästrat ren från sot inner dim är som minst ca 34mm och i snitt ca 35mm

den har flödats med 96mm lopp och med en tratt på 48mm som konar ihop till 40mm mot toppen, ett 20cm långt 42mm rör har också använts på avgassidan.

lyft, flöde in/28", flöde in 58" fast omräknat till 28", flöde ut 28"

2mm 44 43 31

3mm 70 65 46

4mm 88 85 62

5mm 109 102 78

5mm 125 120 88

7mm 135 133 95

8mm 143 141 102

9mm 147 144 109

10mm 153 150 113

11mm 156 150 117

12mm 149 152 121

13mm 144 140 125

14mm 143 139 xxx

15mm 144 141 xxx

16mm 144 140 xxx


rätt intresant att se att det blir sämre på vissa ställen då hastigheten i kanalen ökas och bättre på ett ställe iallafall.

man hörde också tydligt att canalen började turbulera kraftigt vid 11.5mm på insuget (28"flödningen) och sen backade flödet upp som det inte får göra :doh: obs det är alvarligt problem även om man inte lyfter lika mycket.


-----------------------------------------------------------------------------------



Image




en portad 530 som är bearbetad i hela insugnings kanalen men ingen full race topp, lämplig till div sport bilar sug som turbo.

(portad för bra flöde på lite lägre lyft)

den flödar bättre än en standard 531 (kommer snart en sån flödning också) på alla lyft men med mindre canalaria för bästa möjliga botten drag.


ventiler 44x38 (std och KL racing)

flöde in och ut med standard värden innom parantes.

2mm 49 (44) 39 (31)

4mm 96 (88 ) 80 (62)

6mm 132 (125) 103 (88 )

8mm 163 (143) 128 (102)

10mm 178 (153) 143 (113)

12mm 182 (149) 150 (121)

14mm 185 (143) 150 (126)

inga konstiga turbulenser på vissa lyft som standard toppen har sen så fortsätte den att flöda så länge man ökar lyftet :thumbright:

det var inte nån modefierad ventil heller på insuget bara en liten 30graders back cut.
en fulflödes prepning av ventilen hadde nog gjort 4-5 cfm till på höga lyft.

den flödar ungefär som min kraftigt modifierade B20 topp som nästan gav 600 motor hk med csp och 2.2bar. med liknande kam, grenrör, insug mm så ska en sån här topp leverera det också.

men skilnaden är att en sån här topp kostar inte så mycker flis då arbetstiden inte är i närheten av timmarna som går åt att nöra i gjutjärnet.


hur mycket effekt ger den då, i ett test i datorn så gav den nästan 25 hk mer toppeffekt än en standard topp utan att tappa nått på låga rpm nästan.

vid 6500rpm gav den över 60hk mer 8)

mer info om den motorn http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=78468#78468

såld till lyksele bo med röd 740 :)

Image







________________________________________________________________________


robbans (amazing) 16v som jag filade lite i och gjorde nya säten (std ventiler)

canal arian gjordes också mycket större mot insugningspackningen då denna motor ska varvas rätt friskt. den har dock inte någon svetsning eller någon större resning av canalen. ( arian motsvarar ca 42-43mm runt hål om jag mins rätt)

avgas canalen gjordes också större och med agresivare sätes vinklar och det gillade inte ricktigt flödesbänken men det påvärkar inte effekten negativt under värkliga förhålanden då gashatigheten är mycket högre. gashastigheten är viktigare på avgassidan då det inte handlar så mycket om flöde där utan mer våld som pressar ut avgaserna.

på insugningssidan är också igenteligen arian viktigare än flödet men båda är mycket viktiga parametrar i hur motorn kommer att fungera (måste optimeras mot motorna användningsområde, rpm,storlek och 1000 andra saker :)

lyft, in, ut

2mm 75 67

4mm 140 143

6mm 200 192

8mm 231 217

10mm 250 227

12mm 256 233

14mm 262 238
Last edited by Jens Gustavsson on Mon Oct 01, 2007 11:04 am, edited 17 times in total.
User avatar
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Posts: 398
Joined: Fri Oct 21, 2005 12:30 pm
Location: Gävle

16v toppar

Post by Mattz Larsson »

volvo 16 v toppar med en förklaring av vad som är gjort på dom.

Mattz
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Posts: 1022
Joined: Fri Jun 16, 2006 9:38 am
Location: Borlänge (Dalarna)

Post by Jimmy Nilsson »

standard och modifierad 16v topp är nog rätt efterlyst här på forumet.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21657
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

det fins inga std flödningar på 16v, sen har jag inte portat så många sånna heller. (men jag har en topp)

just att flöda std topar har alldrig varit av nått större intresse men vissa flödningar kan nog finnas.

rekordet i helt oröda 4cyl 8v toppar tror jag att en mersedes 2.3 hadde som conny testade i helgen den flödade 230cfm in och 190ut / 12mm och 28" :thumbright:
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Posts: 1022
Joined: Fri Jun 16, 2006 9:38 am
Location: Borlänge (Dalarna)

Post by Jimmy Nilsson »

Hade varit kul att veta före och efter på just 16v toppen då det är en sån jag ska dona till sen tänkte jag. Tror du det går att fixa Jens?
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21657
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

har lagt in en standard 530 nu till att börja med så man har nått att jämföra mot.
User avatar
Tommy Luhr
Forumsberoende
Posts: 5537
Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
Location: Arvika
Contact:

Post by Tommy Luhr »

fin fint:)

hoppas vekligen du får tid med en std 16v med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21657
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

volvo140turbo wrote:fin fint:)

hoppas vekligen du får tid med en std 16v med.
det kommer, jag har köpt en, sen har jag en trasig expriment topp också som flödar ca 270cfm som förut satt på amazings 790hk 2000cc motor.
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21657
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

jag la in roberts 16v till att börja med.

blir kul att se hur din svetsade 16v flödar senare volvo140turbo, 300cfm?
User avatar
Tommy Luhr
Forumsberoende
Posts: 5537
Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
Location: Arvika
Contact:

Post by Tommy Luhr »

jädrar vilken flödes balans det var i 16v toppen. sitter i detta nuet med en isärsågad topp (16v) framför mig och beundrar kanalerna och dess material.
Det finns riktigt mycket att ta av om man bortser från den dumma biten man alltid måste svetsa upp över insugningsventilsfjädern.

Men man kan resa insuget 2mm men då är det inte många kreditkort kvar i tjocklek.

Jens jag skall skicka toppen till dig får du ta en översyn på den.
Men det skall byggas en ny topp nu med större ventiler i den skall du med få ta och flöda igeom sedan Jens, har du så du kan skära säten med?

Har lite teorier angående avgaskanalen, men det orkar jag inte ta via tangentbordet (har feber och är super förkyld)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Posts: 6113
Joined: Tue Aug 16, 2005 1:51 pm
Location: Linköping

Post by j björk »

Jag kan ju lägga upp mina siffror också om det är intressant?
Dock inte flödat i samma bänk, så man vet väl inte hur det stämmer.
Annars finns ju siffrorna i min projekttråd också.
Martin H
Forumsberoende
Posts: 2304
Joined: Wed Dec 14, 2005 9:05 am
Location: lit/jämtland
Contact:

Post by Martin H »

volvo140turbo wrote: sitter i detta nuet med en isärsågad topp (16v) framför mig
kan du inte knäppa några kort på den och lägga in i tråden med genomskärnings-bilder.
Löwen
För mycket laddtryck
Posts: 476
Joined: Mon Nov 06, 2006 8:02 pm
Location: Grängesberg

Post by Löwen »

mhr144 wrote:
volvo140turbo wrote: sitter i detta nuet med en isärsågad topp (16v) framför mig
kan du inte knäppa några kort på den och lägga in i tråden med genomskärnings-bilder.
jag sitter oxå på en isär kapad 16v topp.. kan ev. ordna bilder idag om volvo140turbo är sjuk..

//Löwen
Image
User avatar
Tommy Luhr
Forumsberoende
Posts: 5537
Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
Location: Arvika
Contact:

Post by Tommy Luhr »

jbjörk lägg upp flödet här med då :)

skall knäppa några bilder på den..

antagligen kommer det bli svårt att se men man lär ju se en del.

måste trycka i mig en kopp kaffe först, det är det enda som hjälper på en volvo raggare:) :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
User avatar
Tommy Luhr
Forumsberoende
Posts: 5537
Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
Location: Arvika
Contact:

Post by Tommy Luhr »

Kaffet var ju slut, så det fick bli en ny mättad blandning kaffe :)

här är some pics :)
Image
Image
Image
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Post Reply