jag har städat upp i flödestest-pärmen och hittat en del test som kan vara intressant för andra.
vad fins det intreses av att se? jag har en nästan full perm med allt från kina 125:or till cheva BB 360cnc

jag skulle också fått lära mig att klistra in exel digram på forumet


börjar med en helt standard 530 topp från -85 som jag har blästrat ren från sot inner dim är som minst ca 34mm och i snitt ca 35mm
den har flödats med 96mm lopp och med en tratt på 48mm som konar ihop till 40mm mot toppen, ett 20cm långt 42mm rör har också använts på avgassidan.
lyft, flöde in/28", flöde in 58" fast omräknat till 28", flöde ut 28"
2mm 44 43 31
3mm 70 65 46
4mm 88 85 62
5mm 109 102 78
5mm 125 120 88
7mm 135 133 95
8mm 143 141 102
9mm 147 144 109
10mm 153 150 113
11mm 156 150 117
12mm 149 152 121
13mm 144 140 125
14mm 143 139 xxx
15mm 144 141 xxx
16mm 144 140 xxx
rätt intresant att se att det blir sämre på vissa ställen då hastigheten i kanalen ökas och bättre på ett ställe iallafall.
man hörde också tydligt att canalen började turbulera kraftigt vid 11.5mm på insuget (28"flödningen) och sen backade flödet upp som det inte får göra

-----------------------------------------------------------------------------------

en portad 530 som är bearbetad i hela insugnings kanalen men ingen full race topp, lämplig till div sport bilar sug som turbo.
(portad för bra flöde på lite lägre lyft)
den flödar bättre än en standard 531 (kommer snart en sån flödning också) på alla lyft men med mindre canalaria för bästa möjliga botten drag.
ventiler 44x38 (std och KL racing)
flöde in och ut med standard värden innom parantes.
2mm 49 (44) 39 (31)
4mm 96 (88 ) 80 (62)
6mm 132 (125) 103 (88 )
8mm 163 (143) 128 (102)
10mm 178 (153) 143 (113)
12mm 182 (149) 150 (121)
14mm 185 (143) 150 (126)
inga konstiga turbulenser på vissa lyft som standard toppen har sen så fortsätte den att flöda så länge man ökar lyftet

det var inte nån modefierad ventil heller på insuget bara en liten 30graders back cut.
en fulflödes prepning av ventilen hadde nog gjort 4-5 cfm till på höga lyft.
den flödar ungefär som min kraftigt modifierade B20 topp som nästan gav 600 motor hk med csp och 2.2bar. med liknande kam, grenrör, insug mm så ska en sån här topp leverera det också.
men skilnaden är att en sån här topp kostar inte så mycker flis då arbetstiden inte är i närheten av timmarna som går åt att nöra i gjutjärnet.
hur mycket effekt ger den då, i ett test i datorn så gav den nästan 25 hk mer toppeffekt än en standard topp utan att tappa nått på låga rpm nästan.
vid 6500rpm gav den över 60hk mer

mer info om den motorn http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=78468#78468
såld till lyksele bo med röd 740


________________________________________________________________________
robbans (amazing) 16v som jag filade lite i och gjorde nya säten (std ventiler)
canal arian gjordes också mycket större mot insugningspackningen då denna motor ska varvas rätt friskt. den har dock inte någon svetsning eller någon större resning av canalen. ( arian motsvarar ca 42-43mm runt hål om jag mins rätt)
avgas canalen gjordes också större och med agresivare sätes vinklar och det gillade inte ricktigt flödesbänken men det påvärkar inte effekten negativt under värkliga förhålanden då gashatigheten är mycket högre. gashastigheten är viktigare på avgassidan då det inte handlar så mycket om flöde där utan mer våld som pressar ut avgaserna.
på insugningssidan är också igenteligen arian viktigare än flödet men båda är mycket viktiga parametrar i hur motorn kommer att fungera (måste optimeras mot motorna användningsområde, rpm,storlek och 1000 andra saker

lyft, in, ut
2mm 75 67
4mm 140 143
6mm 200 192
8mm 231 217
10mm 250 227
12mm 256 233
14mm 262 238