Kopplingar, drivaxlar & växellådor
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792 Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall
Inlägg
av sleeper pv » fre sep 14, 2007 7:01 am
Är det någon som vet om Volvos aluminiumbakaxlar har samma hållbarhet som gjurjärnsaxlarna?
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833 Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:
Inlägg
av Cpt Tuttle » fre sep 14, 2007 8:07 am
Innehållet är ju identiskt såvitt jag vet... Dock är de flesta aluaxlar 1030...
BerguvenAmazon
För lite laddtryck
Inlägg: 5 Blev medlem: fre mar 09, 2007 3:36 pm
Ort: Rättvik
Inlägg
av BerguvenAmazon » lör sep 15, 2007 6:21 pm
dom stora krafterna bearbetas genom pinjongdrev krondrev någon fördel med alu axel finns således inte
^MeTaNoLiC^
För mycket laddtryck
Inlägg: 131 Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
Ort: Trollhättan
Inlägg
av ^MeTaNoLiC^ » sön sep 16, 2007 8:39 pm
BerguvenAmazon skrev: någon fördel med alu axel finns således inte
jo.. lägre vikt, lättare att skränka, möjlighet att högglanspolera mm.
No Victim - No Crime
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792 Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall
Inlägg
av sleeper pv » mån sep 17, 2007 11:05 am
Finns det nåt enkelt sätt att se på aluminiumbakaxeln om det är 1030 eller 1031? Vad jag förstått så är väl diffdreven den svagaste länken och sitter väl lika i både 1030 och 1031?
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228 Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg
Inlägg
av TVR » mån sep 17, 2007 12:04 pm
Aluminiumaxlarna är alltid 1030. Enda 1031 i aluminium är äkta grupp A axel och de lär man inte hitta var som helst (inte till rimligt pris i alla fall).