Aluminiumbakaxel hållbarhet?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Aluminiumbakaxel hållbarhet?

Inlägg av sleeper pv »

Är det någon som vet om Volvos aluminiumbakaxlar har samma hållbarhet som gjurjärnsaxlarna?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Innehållet är ju identiskt såvitt jag vet... Dock är de flesta aluaxlar 1030...
BerguvenAmazon
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre mar 09, 2007 3:36 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av BerguvenAmazon »

dom stora krafterna bearbetas genom pinjongdrev krondrev någon fördel med alu axel finns således inte
Användarvisningsbild
^MeTaNoLiC^
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av ^MeTaNoLiC^ »

BerguvenAmazon skrev:någon fördel med alu axel finns således inte
jo.. lägre vikt, lättare att skränka, möjlighet att högglanspolera mm. :hihi:
No Victim - No Crime
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Finns det nåt enkelt sätt att se på aluminiumbakaxeln om det är 1030 eller 1031? Vad jag förstått så är väl diffdreven den svagaste länken och sitter väl lika i både 1030 och 1031?
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Inlägg av TVR »

Aluminiumaxlarna är alltid 1030. Enda 1031 i aluminium är äkta grupp A axel och de lär man inte hitta var som helst (inte till rimligt pris i alla fall).
Skriv svar