Mina problem B20at... Snälla hjälp
Postat: mån sep 27, 2004 6:39 pm
Hallå. Tänkte se efter lite här med folk som vet vad ni snackar om. Ni har hjälpt mig i det förflutna, och nu behöver jag bara lite konstruktiv kritik på mitt bygges problem.
Ok, here goes. Problemen:
När jag varvar ca 4000 varv (enl. min varvräknare som jag misstänker är dålig) så hugger motorn tillbaka och dör ett tag tills varven gått ner. Det jag misstänker är att bensinpumpen inte räcker till (Facet Red Top) Eller så är det tändningen som säger till. Jag kör med vanlig fördelare, vacumslangen pluggad både från förgasaren (R-sport B21at-förgasare) och till fördelaren. Laddtrycket är då ungeär 0,4-0,5 bar. Motorn har f.ö. aldrig varvat mer än 4000 rpm även innan jag turbokonverterade...
Vilken av mina anledningar känns mest "rätt" (eller minst fel)?
Finns det något bättre sätt att sköta tändningen på (Ja, såklart, men vad?) Skulle det funka med vacumklockan från B21at-satsens fördelare på B20ns fördelare?
Vad för bensinpump ska jag satsa på att skaffa istället? Just nu är den placerad i motorutrymmet, brevid bromsservot, är det helt galet eller går det att ha den där istället för i bagagen (orkar inte dra nya bensinslangar, om jag inte måste).
Nästa problem: Som tidigare sagt vägrar motorn varva mer än 4000 rpm. Det känns inte så roligt direkt. Är det helt enkelt min A-kam som säger ifrån, den har några år på nacken, eller har jag för högt komp? (Orörda kolvar/förbränningsrum). Eller kanske helt enkelt att det är en dåligt utförd förgasarturbo...
Jag har en Kam hemma som jag inte kan artbestämma, köpt på Micro, en utgången kam med 11mm ventillyft vid nollspel* märkt OBT-10 och med Micros art.nummer 10086
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/wr ... sp?id=2423 <--Där är etiketten på lådan
ifall nån kan kolla en gammal Micro-katalog. Jag har ingen hemma att kolla i. Den är utgången sen ett tag tillbaka. Det verkar vara nån variant på K-kammen, kanske i stil med KG10 kammen, men jag ska inte säga nåt i förväg. Om nån vet vad det är så svara gärna...
Vet inte om jag surrat iväg för långt från ämnet. men alla svar på alla frågor jag ställt uppskattas. Jag fixar säkert det här ändå, men det vore bättre/enklare/snabbare och definitivt rättare om jag får hjälp av er som kan.
Tackar på förhand.
//Conny, Uppsala
edit*: Tja, se Axels inlägg nedan, jag är ganksa ovetande
Ok, here goes. Problemen:
När jag varvar ca 4000 varv (enl. min varvräknare som jag misstänker är dålig) så hugger motorn tillbaka och dör ett tag tills varven gått ner. Det jag misstänker är att bensinpumpen inte räcker till (Facet Red Top) Eller så är det tändningen som säger till. Jag kör med vanlig fördelare, vacumslangen pluggad både från förgasaren (R-sport B21at-förgasare) och till fördelaren. Laddtrycket är då ungeär 0,4-0,5 bar. Motorn har f.ö. aldrig varvat mer än 4000 rpm även innan jag turbokonverterade...
Vilken av mina anledningar känns mest "rätt" (eller minst fel)?
Finns det något bättre sätt att sköta tändningen på (Ja, såklart, men vad?) Skulle det funka med vacumklockan från B21at-satsens fördelare på B20ns fördelare?
Vad för bensinpump ska jag satsa på att skaffa istället? Just nu är den placerad i motorutrymmet, brevid bromsservot, är det helt galet eller går det att ha den där istället för i bagagen (orkar inte dra nya bensinslangar, om jag inte måste).
Nästa problem: Som tidigare sagt vägrar motorn varva mer än 4000 rpm. Det känns inte så roligt direkt. Är det helt enkelt min A-kam som säger ifrån, den har några år på nacken, eller har jag för högt komp? (Orörda kolvar/förbränningsrum). Eller kanske helt enkelt att det är en dåligt utförd förgasarturbo...
Jag har en Kam hemma som jag inte kan artbestämma, köpt på Micro, en utgången kam med 11mm ventillyft vid nollspel* märkt OBT-10 och med Micros art.nummer 10086
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/wr ... sp?id=2423 <--Där är etiketten på lådan
ifall nån kan kolla en gammal Micro-katalog. Jag har ingen hemma att kolla i. Den är utgången sen ett tag tillbaka. Det verkar vara nån variant på K-kammen, kanske i stil med KG10 kammen, men jag ska inte säga nåt i förväg. Om nån vet vad det är så svara gärna...
Vet inte om jag surrat iväg för långt från ämnet. men alla svar på alla frågor jag ställt uppskattas. Jag fixar säkert det här ändå, men det vore bättre/enklare/snabbare och definitivt rättare om jag får hjälp av er som kan.
Tackar på förhand.
//Conny, Uppsala
edit*: Tja, se Axels inlägg nedan, jag är ganksa ovetande