Sida 1 av 2
Enkelturbo för cheva smallblock-turboval mm
Postat: tor sep 20, 2007 9:27 am
av vinkelåtta
Har tankar på enkelturbo men är ny på området så kunskapsnivån är fn låg. Skulle behöva lite första input för att kunna fundera vidare på hur realistiskt projektet är. Jag vill av olika skäl inte köra med IC utan planerar att ha vatteninsprutning istället. Av det jag sett så får jag intryck av att en Holset HX55 skulle kunna räcka effektmässigt och när det gäller grenrörsbygget så verkar ju svartstål räcka långt.
Min tanke är att med den kam jag har samt hyfsade cylindervolymen kommer jag få rätt bra punsch från låga rpm innan en stor turbo börjar jobba.
Som sagt, kommentarer om turboval (jag antar att man också måste titta på storlekar på ingående komponenter) samt frånvaro av IC vore bra! Annat matnyttigt att tänka på?
Motor-modell : csb 383cui
Bottendel : allt smitt, splayed 4 bult samt ca 8.8 i komp
Data på toppen : 2.08/1.6, ca 295/210 vid 0.600 lyft, duration/lyft på kamaxeln ca 22X/23X, ca 0.600 i lyft och 114 LSA
Grenrör :
Insug : Multipoint (mappbar insprutning)
Effektmål : 800
Användningsområde : 98% gata, 2% race (rakt fram)
Re: Enkelturbo för cheva smallblock-turboval mm
Postat: tor sep 20, 2007 10:50 am
av Jens Gustavsson
vinkelåtta skrev:Har tankar på enkelturbo men är ny på området så kunskapsnivån är fn låg. Skulle behöva lite första input för att kunna fundera vidare på hur realistiskt projektet är. Jag vill av olika skäl inte köra med IC utan planerar att ha vatteninsprutning istället. Av det jag sett så får jag intryck av att en Holset HX55 skulle kunna räcka effektmässigt och när det gäller grenrörsbygget så verkar ju svartstål räcka långt.
Min tanke är att med den kam jag har samt hyfsade cylindervolymen kommer jag få rätt bra punsch från låga rpm innan en stor turbo börjar jobba.
Som sagt, kommentarer om turboval (jag antar att man också måste titta på storlekar på ingående komponenter) samt frånvaro av IC vore bra! Annat matnyttigt att tänka på?
Motor-modell : csb 383cui
Bottendel : allt smitt, splayed 4 bult samt ca 8.8 i komp
Data på toppen : 2.08/1.6, ca 295/210 vid 0.600 lyft, duration/lyft på kamaxeln ca 22X/23X, ca 0.600 i lyft och 114 LSA
Grenrör :
Insug : Multipoint (mappbar insprutning)
Effektmål : 800
Användningsområde : 98% gata, 2% race (rakt fram)
det kommer bli mycket vrid

det kommer också att behövas mycket luft, en hx 55 blir förliten, minst en hx 60 behövs men den blir liten också om du inte bara vill ha super botten vrid?
jag skulle också använda en lite vassare kam för att få bort lite botten vrid men då behövs en ännu större turbo eller 2 st stora men då blir det inte den effekt du eftersträvar fast du inte kanse ska ladda så mycket
vilket rpm områden är viktiga och vad har du för chassi och låda mm??
Postat: tor sep 20, 2007 11:11 am
av vinkelåtta
-Kammen vill jag helst inte byta
-Max rpm ca 6000
-Manuell låda
-C4 corvette
Motorn kommer nog ge tillräckligt bottenvrid utan överladdning och ännu mer skulle nog bara ge grepp problem, trasig bakaxel mm så frågan är om man kan få den "överladdade effekten" att börja lite högre upp i varvtalsregistret?
Dubbelturbo kanske är bra men dels är jag inte intresserad av de effekter man då kan få, dels är det alldeles för bökigt att få plats med/bygga (och ta av inför besiktning

).
Postat: tor sep 20, 2007 11:18 am
av Driddler
Har du tittat i min projektråd? Har fått en hel del hjälp av jens. Jag tror att det är något liknande användningsåmråde du är ute efter.
Kanske får du några tips?
Cobra med singelturbo heter tråden.
Postat: tor sep 20, 2007 12:54 pm
av vinkelåtta
Är det så att man kan välja en annan turbo (fabrikat) så finns det större möjligheter att få de önskade egenskaperna än med en Holset HX60? Anledningen till att jag utgick från Holset var att det verkar vara en gynnsam prisbild för dessa men det finns kanske andra som prestandamässigt passar bättre, är dyrare än Holset men ändå inte kostar skjortan...?
Postat: fre sep 21, 2007 8:16 pm
av Jens Gustavsson
den ända turbon som kan va bättre än Hx60 är möjligtvis switser-Borg-warner 475.
samma mått 75mm in och 88mm ut.
Postat: fre sep 21, 2007 9:40 pm
av vinkelåtta
Jag noterade att en liknande motor som en kille i USA hade använde en Turbonetics T76. Gissar dock att det är svårt att hitta en dylik för ett vettigt pris här i Sverige.
Pratade också med en kille idag som sa att Garrett GT42 kanske kunde vara något-den var tydligen mindre ytterdimensioner än en HX60 också.
Postat: fre sep 21, 2007 10:27 pm
av Jens Gustavsson
vinkelåtta skrev:Jag noterade att en liknande motor som en kille i USA hade använde en Turbonetics T76. Gissar dock att det är svårt att hitta en dylik för ett vettigt pris här i Sverige.
Pratade också med en kille idag som sa att Garrett GT42 kanske kunde vara något-den var tydligen mindre ytterdimensioner än en HX60 också.
garret/turboneticks T76 är 15 år äldre i teknik och gt agregaten brukar inte hålla så bra alla gånger har jag sett.
stora ytter mått är bra

Postat: fre sep 21, 2007 11:28 pm
av vinkelåtta
Så Holsetaggregaten är modernare än Garrett, vilka parametrar har förbättrats med den modernare tekniken (hållbarheten var ju tydligen en) ? Det verkar ju ändå vara en del som använder Garretts T76 med framgång, har för mig att Christell racing kör med dubbla T76ór och att CycloneRobban har fabrikat Precision Turbo där själva turbon, vad jag forstod utgick, från T76an.
Jag fick se en HX50 idag och den var ju gigantisk, en HX60 ska ju vara ännu större och är lär bli lite knepig att få plats med.
Postat: lör sep 22, 2007 12:15 am
av Jens Gustavsson
vinkelåtta skrev:Så Holsetaggregaten är modernare än Garrett, vilka parametrar har förbättrats med den modernare tekniken (hållbarheten var ju tydligen en) ? Det verkar ju ändå vara en del som använder Garretts T76 med framgång, har för mig att Christell racing kör med dubbla T76ór och att CycloneRobban har fabrikat Precision Turbo där själva turbon, vad jag forstod utgick, från T76an.
Jag fick se en HX50 idag och den var ju gigantisk, en HX60 ska ju vara ännu större och är lär bli lite knepig att få plats med.
holset HX serien är modärnare än T serien ca 15år, Gt serien är samma ålder som Hx serien och fungerar mycket bra men det är inte så ovanligt med haverier då de är mindre axlar och lager i dem.
men förstå mig inte fel en garret lastbils T76 är inte en dålig turbo men inte bättre på nått sätt än en Holset HX 60.
sånna dära precision och turboneticks byggda turbosar har nästan alltid för små avgasdelar för att ge ett lagomt avgastryck och laddtryckskurva.
Postat: lör sep 22, 2007 8:22 am
av j björk
Tycker du att en HX50 är gigantisk...
..Vänta bara tills du sett en HX60
De är inte små!

Postat: lör sep 22, 2007 11:32 am
av Jens Gustavsson
j björk skrev:Tycker du att en HX50 är gigantisk...
..Vänta bara tills du sett en HX60
De är inte små!

jag håller med
men en Hx 40-50 är ju lagom till en liten fyra på 2 liter så ska det turboladdas på en över tre gånger så stor SB v8 motor så blir det lätt groteska dimensioner på grejorna som lätt kan skrämma v8 folk som inte har så mycket erfarenhet i turbo värden.
Postat: lör sep 22, 2007 2:33 pm
av vinkelåtta
Kan väl hålla med om att en turbo som passar verkar groteskt mycket större än de centrifugalkompressorer jag är van med. Jag har en bekant som har en Hx55 som jag ska låna för att få en uppfattning om hur saker och ting ska packas.
Postat: lör sep 22, 2007 2:39 pm
av Jens Gustavsson
vinkelåtta skrev:Kan väl hålla med om att en turbo som passar verkar groteskt mycket större än de centrifugalkompressorer jag är van med. Jag har en bekant som har en Hx55 som jag ska låna för att få en uppfattning om hur saker och ting ska packas.
hx 55 har också rätt stora utter mått men inte lika stor ricktigt som HX60.
fördelen med turbon är att du kan sätta den lite var som helt inte just i linje med remskivorna.
vilken kompressor har du kört?
Postat: lör sep 22, 2007 3:29 pm
av vinkelåtta
Vortech V2