Sida 1 av 8

Ny racetopp på gång/Riktiga racetoppen flödad sid7

Postat: lör sep 29, 2007 12:15 pm
av Tommy Luhr
har lite vildare planer inför säsong 08 och tänkte nu göra en "topoftheline" topp.

har 34mm avgasventiler och 36mm insug /31,5 och 33,5 std har jag för mig)

hade tänkt att dra portarna så här i nya toppen.

Bild

kommentarer?
varvtal 9000

skulle vara jädra roligt att få till en av dom där topparna som flödar 380cfm insug som man hörttalas om och visserligen sett.

vet inte vad det vore för avgasflöde men antagligen strax över 320cfm om man skall ha fin balans.

Men kom med ideer så skall vi se vad som kommer ut av detta i slutändan

Postat: lör sep 29, 2007 12:58 pm
av Jens Gustavsson
380cfm blir nog svårt med org sätesringarna på insugningssidan.

man kan inte göra canalen allt för grov under ventilen då ringen måste stå på nått också.

Postat: lör sep 29, 2007 1:05 pm
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:380cfm blir nog svårt med org sätesringarna på insugningssidan.

man kan inte göra canalen allt för grov under ventilen då ringen måste stå på nått också.
det blir nya större sätesringar i den :)

kanske borde ha skrivit det:)

Postat: lör sep 29, 2007 2:00 pm
av Fredde Holmgren
Frågan är om flödet behövs? Topparna på ecotec 1400hp flödar 288 / 222 och dom varvar motorerna till 9.700.

Postat: lör sep 29, 2007 2:31 pm
av Tommy Luhr
nej det är inte säkert det behövs. men det är kul att göra en riktigt fin topp :)

Postat: lör sep 29, 2007 2:44 pm
av Jens Gustavsson
phredde skrev:Frågan är om flödet behövs? Topparna på ecotec 1400hp flödar 288 / 222 och dom varvar motorerna till 9.700.
som sakt var det är mycket arior som bestämmer varvtals området.

det kanse behövs lite vassare kam för att få samma effekt med mindre flöde men det blir ingen jätte skilnad om det ändå flödar hyffsat.

ett bra exempel är boströms 8v topp som jag portade stora 43mm kanaler på, den flödar inte så jätte mycket men den varvar som få motorer och ger rätt fin effekt på låga laddtryck.

men komihåg att bra flöde är alltid bra men bara om arian är rätt också :wink:

Postat: lör sep 29, 2007 2:58 pm
av j björk
Hur har du tänkt dig på avgassidan?
Det ser ut att bli väldigt tunnt i taket, och det är ju inte så smidigt att komma in och svetsa i vattenkanalen..

Postat: lör sep 29, 2007 3:26 pm
av Kadett4wd
metanolmotor,,, fyll den med betong och porta hur du vill ;)

Postat: lör sep 29, 2007 3:37 pm
av Tommy Luhr
man kan ju ta linjerna med en nypa salt. får ju försöka hålla mig i avgaskanalens utrymme med material.
Men kan det vara någon som hellst ide att använda en kil på avgas för att kunan få banan formen på kanalen eller räcker det enbart med att öka arian på befintlig form?

Postat: lör sep 29, 2007 3:59 pm
av T_Hedman
Mattias Stenströms topp 1150hk är ej svetsad enligt uppgifter, allt för att kunna få iordning en ny topp snabbt om det rasar...

Postat: lör sep 29, 2007 4:06 pm
av Jens Gustavsson
T_Hedman skrev:Mattias Stenströms topp 1150hk är ej svetsad enligt uppgifter, allt för att kunna få iordning en ny topp snabbt om det rasar...
klokt, hörs att han varit med förut :thumbright:

man få inte bygga för extremt så man har hela sesongen förstörd om det skulle bli ett stort skot på försommaren :)

Postat: lör sep 29, 2007 4:16 pm
av Tommy Luhr
blir det ett stort skott så är det ju ändå en rasad ekonomi med det.

Blir inte så mycket mer åka då antagligen.

Grejen är ju att dra sakerna till dess ytterligheter, det är kul att bygga en stark motor.

får väll se vad racetoppen ajg har nu flödar så märks det sedan hur dom nya portarna tar form

Postat: fre okt 05, 2007 8:13 pm
av lasse wankel
Va kul att ni har teorier och testar era teorier i bromsbänk... eller hur var det nu? Anyway en tråd där folk har portat till sig si och så mycket flöde och sen satt upp motorn i bromsbänk för att kolla av teori-praktik vore kanon inför stundande höst-vintermek!! Detta skulle föra utvecklingen av era röd-vit motorer långt fram på kartan!!

/Lasse

Postat: lör okt 06, 2007 10:30 am
av Tommy Luhr
jag har en topp på bilen nu som är portad enligt bilden som inte tog stopp för 744hk i bromsbänk, det med std ventiler.
Även nästa topp skall bromsas. men det är ju klart kul att veta vart man ligget i flödes området på toppen när den sitter på bilen med.

Så jag vet inte, hur mycket mer skulle man kunna testa motorerna i en bromsbänk?
Det är ju inte heller så att man är gjord av pengar och kan ha 10tal med olika toppar och ett 40tal med kammar med sig och tillbringa en månad i bänken heller direkt.

Eftersom att flöda en topp ger lite bättre koll så kommer man ju ganska billigt undan om man kan ta att det bara är en fingervisning.

Sen är det ju kul att se vad som kommer upp för kommentarer angående toppen när man lägger ut den så här.

Postat: lör okt 06, 2007 11:31 am
av lasse wankel
Hur mkt laddade du med Mettis? Som sagt större ventiler behöver inte betyda mer effekt :wink: Men arean är som jag ser det viktig i en överladdad motor med mkt laddtryck, men det är klart med mettis har den en mindre roll. 8)

/Lasse