Sida 1 av 2
M40-lådan och B20 Turbo?
Postat: sön okt 03, 2004 5:25 pm
av C Upp
Hallå. jag har kommit lite längre nu och undrar över den kära växellådan kommer hålla. M40n har ju inte rykte för att vara trimvänlig direkt.
Nu går inte min bil så himla hårt så det håller nog ett tag. Men säg att den rasar, och jag köper en ny och den rasar... Vad kan man göra åt saken då? M400an ska ju vara bättre, men den sprängkåpan är ju ett H*vete att hitta, och M45an var väl inte bättre den heller.
Svetsa ihop 2 kåpor har jag hört talas om Med en BMW-lådas t.ex. och köra på den. Det kan inte jag göra, men är det svårt och blir det bra?
Eller finns det nån jättebra lösning som inte jag tänkt på?
Tackar för svar.
//Conny
Postat: sön okt 03, 2004 5:55 pm
av Eric Wiklund
m45an passar ju rakt av...du måste bara vrida om växelspaksstället...
gör man det ordentligt behöver man inte kapa i tunneln heller tror jag
Postat: sön okt 03, 2004 6:22 pm
av Jens Gustavsson
M45 håller betydligt mycket bättre än M40. men över ca 330 ärliga hk så kan man behöva en BMW Getrag eller ZF
Postat: sön okt 03, 2004 6:49 pm
av anton__b
m45:an vist är det den 4 växlade lådan eller är det den 5 växlade???
Postat: sön okt 03, 2004 7:29 pm
av Axel
anton__b skrev:m45:an vist är det den 4 växlade lådan eller är det den 5 växlade???
M45 är 4-växlad
M46 4+OD
M47 5-växlad
Postat: sön okt 03, 2004 9:15 pm
av C Upp
Den är så bra alltså. Jaja. Då kanske det blir en sån nån gång om det rasar. Tror inte det än men man vet aldrig.
Såklart vill man inte ha för många växlar heller. Bara den har 1:1 utväxling på sista så är jag nöjd. Överväxel vore väl iofs inte illa då, men det känns lite småknackigt.
Hur går det till att vrida om spakstället egentligen? Svårt/Relativt enkelt om rätt person gör det?
Postat: sön okt 03, 2004 9:31 pm
av Eric Wiklund
busenkelt
du kapar bara spakstället och vrider det och svetsar ihop...
Mats har några bilder på mitt tror jag....han kanske kan lägga upp dom?
annars ska jag se om jag kan gå ut och få nån bra bild på det hela
Postat: sön okt 03, 2004 10:45 pm
av C Upp
Det känns som att jag bara tvingar folk att lägga upp bilder hela tiden... Det är i och för sig bra. Jag fattar oftast ingenting förrän jag ser en bild... Eller kanske inte ingenting men... jaja, ni fattar.
Postat: sön okt 03, 2004 11:09 pm
av Eric Wiklund
hrm, du kommer se det direkt du har en m45 låda framför dig....
men om mats har nån bild så äre enklast
Postat: mån okt 04, 2004 12:23 am
av C Upp
Tja, jag har ju haft isär min M40 med långspak. Antar att det är ett liknande spakställ på M45an. Bara att vrida o svetsa förstår jag nog i så fall, men jag ser gärna en bild eller två... Lättare att visualisera (kolla jag kan stora ord) då.
Förresten. Hur blir det med hastighetsmätarviren då? Kommer hastighetsmätaren fungera (lika dåligt:) som innan...
Postat: mån okt 04, 2004 8:17 am
av Eric Wiklund
jadu bra fråga...har jag inte tänkt på för jag hade tänkt köra med nån cykeldator eller nått sånt istället.
M45
Postat: mån okt 04, 2004 10:24 am
av Axel
C Upp skrev:Tja, jag har ju haft isär min M40 med långspak. Antar att det är ett liknande spakställ på M45an. Bara att vrida o svetsa förstår jag nog i så fall, men jag ser gärna en bild eller två... Lättare att visualisera (kolla jag kan stora ord) då.
Förresten. Hur blir det med hastighetsmätarviren då? Kommer hastighetsmätaren fungera (lika dåligt:) som innan...
nej, det är inte riktigt lika på M40 och M45. hm, lite svårt att förklara... jag får ta en bild på M45:an där hemma... (den är till salu)
hastighetsmätarvajern blir precis lika som med M40.
Postat: tis okt 05, 2004 1:07 am
av C Upp
En fråga till bara... Hur funkar det med kardanen sen då? Passar den rakt på 140ns Medbringare (Hoppas jag använder rätt ord)? Eller måste man trixa o fixa o svetsa ihop en ny kardanaxel?
Postat: tis okt 05, 2004 8:45 am
av Eric Wiklund
den passar
Postat: mån okt 25, 2004 11:36 am
av Budgetbyggaren
Menar ni att m45 passar på b20??
Vilken sprängkåpa ska man använda då m40 eller m45??