Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Post Reply
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21636
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Post by Jens Gustavsson »

kommer att visa lite vad som händer i mitt garage här som inte har med mina egna bilar att göra.

Gustavssons drift & underhåll Telefon 073 8063737 (phone +46738063737) E-mail jens@savarturbo.se




lite olika innerhål på olika sidor i denna tråd...
obs jag kommer att hålla lite extra ordning i denna tråd då den ska va lätt läst för de som vill kolla vad jag håller på med. det gör inget om det drar iväg lite i nått ämne ibland men jag rensar onödigt snack imellanåt

1 min värksta och bygge av stor 80mm turbo.
2 uppdaterig av en gammal grottis topp.
3 flödning och portning av v8 DRE toppar och xsimons M5 topp, och RHS csb toppar, tjoffes 531, tobbe nortons MC topp, teflon flödestest lifan.
4 och frammåt, framtagning av KL-racing extrem 940 grenrör.
6 flödning av laddluft kylare.
7 B20 veteran rally toppar. V8 BB lamda tuning av holley.
8 Tryck sätta en holley förgasare.
10 Peppes nya motor till hans 23fots Batboat offshore båt.(sid 17 fortsätning)
12 flödning och uppdatering av legenden :) kjell perssons is race B25 motor.
16 blå nova kompressor gösta flödar bowite topparna.
17 uppdaterig av magnus söderlunds 16v marin topp. flödes test mats karlssons cheva bb insug och portning (+sid 19). 044vw toppar portas av SAAB gustav och jens
18 bygge av full race sugmotor B23 grenrör till kjell perssons is racing bil.
19 uppmätning av kamaxlar i min cam pro+ anlägning.
20 liten kamaxel kurs.De första STS kamaxlarna + data.
22 broms bänken är klar i sitt första test utförande.
23 nya speciellt framtagna COUGAR 1500-40 synthetic racing oil. Nils franssons SM vinande ford och topp locks jobb.
26 LS1 och L92 toppar (se också sid 28-29mm). B230 8vventilfjäder test. CNC 530 topp 48mm ventil.
27 pontiac 455 insug och förgasar prep. STS 50mm westgate system.
30 KL-racing volvo insug beräknas och byggs.
31 mer vw toppar flödas
32 nyaste STS volvo kamaxlarna. B20 kamaxlar och lyftare och stötstänger.
33 volvo orginal cup tuning och RHS 220 toppar
34 dyno 2.5L sugmotor
37 B20 stötstänger och STS 238 16v kamaxlar
38 underläggs brickor fjädrar och kamaxel kitt STS 247
40 laddtrycks styrning vems film. Holset race turbos
41 2150RC dyno, HX35 på 940 grenrör.
44 lite mer B20 kamaxlar och kitt.
45 inkörning och montering B20 kamaxel.




jag har ju som de flesta vet en liten firma som mest sysslar med ventilation, energi-optimering, vvs, styrsystem till hus och sånt - men det finns även en liten motorsport-avdelning som i mån av tid bygger/säljer lite toppar, Turbos och kammar, flödestester mm till dragrace, rally- och gat-maskiner.

det är som sagt en liten del av min firma som får neka mycket jobb som inte hinns med då jag inte har råd att jobba där så mycket (dålig att ta betalt och mest polare :hihi: ) det känns mer rätt att skicka räkningar till stora fastighetsfirmor än till stackars privat personer eller små race-team då man måste omsätta en hel del pengar för att kunna ta ut en minimum-lön i en sån här firma.

skit de samma, vad meningen var med denna tråd var att lägga ut lite bilder och info vad som händer i sävar turbo performance-verkstan men först visa runt lite :hihi:



till och börja med så har jag och kusinen nicklas persson byggt ett nytt portnings-rum med lyse i bänken , utsug, bläster skåp mm för att få mer flyt med topp-jobben och för att inte behöva skita ned hela garaget med slipspån och blästersand var gång sånt ska göras.


Image



här är nya slapparhörnan där man kan läsa nyaste street'n'strip och nyaste enginemaster, datorn jobbar ofta med att optimera nått motor koncept (engineanalyser pro 3.3).
Image

flödes hörnan
Image

rena motor byggar-hörnan
Image

mek avdelningen (den älsta delen som jag haft sen 6-8 års åldern :) ) Det nya rad värmesystemet med acc tank som conny har hjälpt mig med :thumbright: .

det är inte klart än maskinerna ska stå mot väggen och tanken isoleras mm.
Image

nedre delen där man kan köra in två bilar
Image

broms bänken som conny, niklas och jag byggt, vad den klarar som mest är inte testat än men jag gissar att den klarrar en 250cross om den har dåligt bakdäck?
Image

kontoret
Image


dyno kontrollrummet
Image

2000+hk stuska bromsen med conny:s orginal MB300E på 744hk
Image


conny kompa och "Dyno Pig" kollar över autronic mappen
Image



och sen om man blir man less på trimning kan man alltid spela lite flipper
Image
Last edited by Jens Gustavsson on Wed Aug 11, 2010 9:02 pm, edited 41 times in total.
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21636
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

jag har byggt ihop en flödesprepad schwitzer S4 till simon (eximon) i skellefteå idag, blir kul att höra hur den gör jobbet i bänken på den fräna BMW M5 motorn.

hans förra turbo vart för liten (76mm holset hx60) så nu blir det 81mm schwitzer 8)

kanse inte lika "Fast and the furius" som turboservice SRX1500 men minst lika villig att pumpa luft :wink:

upp till 1300hk så lämnar jag maxeffekt garanti 8)

Image

Image
Last edited by Jens Gustavsson on Wed Oct 10, 2007 10:29 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Rillan_142
För mycket laddtryck
Posts: 179
Joined: Mon Sep 10, 2007 12:54 pm
Location: Skellefteå

Post by Rillan_142 »

DU hade några turbos :P ingen till salu nån lite mindre :P ska sitta på b20 tänkte ladda ca 1 bar lr strax över?
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21636
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

Rillan_142 wrote:DU hade några turbos :P ingen till salu nån lite mindre :P ska sitta på b20 tänkte ladda ca 1 bar lr strax över?
tyvär jag lagerför inget under 65mm :hihi:

men jag kan kolla runt lite.
Last edited by Jens Gustavsson on Wed Oct 10, 2007 9:09 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Posts: 1255
Joined: Mon Aug 29, 2005 4:27 pm
Location: Lycksele

Post by Jonny Karlberg »

Ser mycket trevligt ut! :thumbright:
Nästan så man blir smått avis :roll: :wink:
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Posts: 1022
Joined: Fri Jun 16, 2006 9:38 am
Location: Borlänge (Dalarna)

Post by Jimmy Nilsson »

Lite smått avundsjuk på detdär garaget! :shock: Kan inte du parkera byggnaden hos mig nått år Jens? :)
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
User avatar
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Posts: 462
Joined: Mon Jan 15, 2007 8:33 pm
Location: Vara

Post by M Bengtsson »

http://i31.photobucket.com/albums/c352/ ... 0012-1.jpg
Vad menas med dekalen över datorn? :hihi:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
User avatar
Tommy Luhr
Forumsberoende
Posts: 5537
Joined: Sat Dec 11, 2004 8:23 pm
Location: Arvika
Contact:

Post by Tommy Luhr »

ser bra ut Jens:)

Men det är för lite med kaffekoppar strategiskt placerade överallt:)

Men hur funkar det egentligen med att ha en bänk att porta vid?

Jag har mina toppar i stativ på väggen när jag portar, man kan vrida dom i precis i vilken vinkel man vill och vanlig lampa att lysa med.
visserligen får man aldrig för mycket ljus när man portar så en lampa underifrån kan jag förstå att du har :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21636
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

boosted_142 wrote:Lite smått avundsjuk på detdär garaget! :shock: Kan inte du parkera byggnaden hos mig nått år Jens? :)
Det är bara att bygga, för 25 år sen så sprang det grisar i övre delen av värkstan och nedre delen (bildelen) var en dyng hyvda med plåttak utan väggar :)

när jag var liten blev jag alergisk mot div djur så fassan la ned ladugården och när jag började intresera mig för cylkel mek, gokartar, skotrar mm så skottade jag ut skiten i ett rum och började bygga värksta, fassan tyckte det var bra och hjälpte till då han fick ha sitt eget garage i fred :wink:

jag, fassan och nu på senare tid nicklas har byggt lite eftersom och nu börjar det bli ett rätt fint garage.
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21636
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Post by Jens Gustavsson »

Killroy_swe wrote:http://i31.photobucket.com/albums/c352/ ... 0012-1.jpg
Vad menas med dekalen över datorn? :hihi:
farliga dirt-bike klistermärken från ten 7 :) våran samarbets partner vad gällande race kina motorer.

teflon mats gjorde i årdning en topp bland annat som vart 3:a i fiddy cross sm (crusty tror jag han hette) plaserign 1-2 och 4-13 hadde japan byggda race motorer 8)
Last edited by Jens Gustavsson on Thu May 22, 2008 2:55 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Perkele70
Forumsberoende
Posts: 1058
Joined: Sun May 06, 2007 9:48 am
Location: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Post by Perkele70 »

har du en container med ALU spån efter allt du portat?det såg så rent ut på golvet å bänkarna! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
User avatar
T Fahlgren
B20-trimmare
Posts: 389
Joined: Tue Nov 14, 2006 3:36 pm
Location: piteå

Post by T Fahlgren »

det är ett mycket fint och fränt garage du har. :thumbright:
hoires
User avatar
ximon
Impellerhead
Posts: 300
Joined: Mon Dec 18, 2006 11:30 am
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by ximon »

Jens Gustavsson wrote:jag har byggt ihop en flödesprepad schwitzer S4 till simon (eximon) i skellefteå idag, blir kul att höra hur den gör jobbet i bänken på den fräna BMW M5 motorn.

hans förra turbo vart för liten (76mm holset hx60) så nu blir det 81mm schwitzer 8)

kanse inte lika "Fast and the furius" som turboservice SRX1500 men minst lika villig att pumpa luft :wink:

upp till 1300hk så lämnar jag maxeffekt garanti 8)
Det ser mkt bra ut Jens! Du har visst lagt i överväxeln ser jag :thumbright:

Vi kommer ner någon dag då det passar.

mvh
/Simon
j björk
Forumsberoende
Posts: 6113
Joined: Tue Aug 16, 2005 1:51 pm
Location: Linköping

Post by j björk »

Rillan_142 wrote:DU hade några turbos :P ingen till salu nån lite mindre :P ska sitta på b20 tänkte ladda ca 1 bar lr strax över?
Jag ser inte många turbos på bilderna i alla fall?
Är väl jag som är blind som vanligt :doh:

Ser ju fint ut Jens, är det det enda garaget du har?
(Menar att du har väl fler bilar än vegan)
Hoppas jag kan få liknande ordning på mina grejer snart..
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Posts: 1022
Joined: Fri Jun 16, 2006 9:38 am
Location: Borlänge (Dalarna)

Post by Jimmy Nilsson »

en rullane landsväg så kan man nog säga att garaget har "allt", om man inte räknar med en ack så viktig kaffeautomat som är ett måste :)
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Post Reply