Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 258
- Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har uppdaterat med mer bilder nu.Markus skrev:såg ju fint ut det där!
men vart kommer röret till 1a cylindern hamna, frigång för vattenpumpen och servomotorn?
det är kylarslangen som ska rymmas där sen är det för att rymma westgate rören im mot motorblocket och samtidigt så att man kan byta olje filter utan att behöva skruva lös nått i onödan.
Abs grejorna blir ganska nära turbon (speciellt med en lite större turbo) men jag va och kolla på en lite nyare 740 och det såg ganska lätt ut att trycka abs klumpen lite närmare skärmen om man nu vill ha kvar den.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det här är inte att förakta alls, du kommer med en mycket bra synpunkt.Karl Buchka skrev:Du tror inte att det blir problem med sprickor i kollektorn i och med att primarroret till cyl. 1 ar dragen i helt motsat riktning jamfort med de andra?
Då jag var med och utvecklade rören som petergproduction.com gjorde så kan jag säga att det är väldigt viktigt att ha långa svepande böjar samt rör som 'strävar' åt samma håll.
Ett roligt fenomen var att om man hade säg 3 långradier på ett rör och en kort.
sen lika långt rör med en långradie och tre korta så ville det spricka i kollektorn.
och inte i svetsen, utan ett rör kunde gå käpprätt av mitt på lixxom.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det är inte så farligt på svartstål, rostfritt är det ju ett helvette med att det spricker och jävlas.
Tror det kommer funka bra jag jens, blir bara sprickor om man har för dåligt med material i rören eller hänger upp turbon dåligt..
Testat det mesta när det gäller grenrör så min erfarenhet säger mig att det kommer funka, dock blir kollektorn svår att fästa i rören ser det ur som.
Tror det kommer funka bra jag jens, blir bara sprickor om man har för dåligt med material i rören eller hänger upp turbon dåligt..
Testat det mesta när det gäller grenrör så min erfarenhet säger mig att det kommer funka, dock blir kollektorn svår att fästa i rören ser det ur som.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har samma erfarenheter tommy, dessa rör håller bra, det är när man försöker bygga med dyra fina rostfria som det börjar jävlas.Tommy Luhr skrev:det är inte så farligt på svartstål, rostfritt är det ju ett helvette med att det spricker och jävlas.
Tror det kommer funka bra jag jens, blir bara sprickor om man har för dåligt med material i rören eller hänger upp turbon dåligt..
Testat det mesta när det gäller grenrör så min erfarenhet säger mig att det kommer funka, dock blir kollektorn svår att fästa i rören ser det ur som.
kollektorerna blir stadiga grejor också som tål en hel del.
jag har också lagt stor del av vikten nära vevaxeln så det inte litar på grenröret i onödan.
ett trix är också att svetsa med mycke ström mot flänsen nära toppen och i colektorn där man kan gå in med getigen och snygga till efterråt, mitt på rören kör jag alltid med mindre ström och utanpåliggande fogar för att slippa svets innuti rören. (rören spricker aldrig heller mitt på utan antigen nära toppen eller colektorn)
colektorerna blir rätt fina har börjat med de och westgate rören i kväll, kommer med bilder i morron.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ja ha det fans så många variationer, men det får man ta och reda ut som man vill jag kan inte bygga så det passar rakt på alla modeller och med alla olika extra utrustningar då skulle grenröret bli kasst på alla andra sätt.flobb skrev:tänkte bara kolla. viste du att vissa av dom där modellerna har abs enheten i skuffen och ticarna har ju den på andra sidan. alltså på förar sidan.
detta rör handlar om effekt och respons och då unnar man sig gärna ett par timmar extra för att få ett så bra grenrör på plats som möjligt.
än vilken 740-940 man har så ska det gå rätt bra att få det att passa, men ju nyare och ju mer krims krams man har ju mer tid kommer det att ta vid instalation helt klart.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nej det är en annan topp jag håller på att porta, din topp är parkerad i långtids hyllanswespykim skrev:Snyggt jensa! Nu vart man sugen... Önskar man kunde sitta på samma kunskaper, men det är bara hoppas att det kommer en vacker dag Är det inte min topp som fick agera utställningsdocka? Tycker ja känner igen tejpen på ena pinnbulten
jag har grenröret alltid monterat på en topp när man svetsar i det och över natten så det håller sig rakt på alla sätt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Härligt koncept, bolt on power åt alla
Hur blir det med massproduktionen? Kommer det vara svetsade rörböjar eller blir det rent av cnc-bockning?
Känns som det skulle gå byta ut några kortradieböjar mot långradie, eller har jag fel?
det är väldigt stor skillnad i flödesmotstånd/ tryckförlust i en långradie-, jämfört med en kortradieböj...
Se nedanstående test
Vad gäller svetsning så är en riktig tigsvets med rotgas det bästa (ja, rotgas även till svart om man är petig)
Är det känt vad ett sådant här grenrör skulle kunna hamna på?
MVH/
Simon
Hur blir det med massproduktionen? Kommer det vara svetsade rörböjar eller blir det rent av cnc-bockning?
Känns som det skulle gå byta ut några kortradieböjar mot långradie, eller har jag fel?
det är väldigt stor skillnad i flödesmotstånd/ tryckförlust i en långradie-, jämfört med en kortradieböj...
Se nedanstående test
Vad gäller svetsning så är en riktig tigsvets med rotgas det bästa (ja, rotgas även till svart om man är petig)
Är det känt vad ett sådant här grenrör skulle kunna hamna på?
MVH/
Simon
Senast redigerad av marmander den tis maj 20, 2008 2:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
- Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Kan man inte byta plats på ettan och tvåan i kollektorn så röret till tvåan hamnar under ettan? Då kan man byta plats med trean och fyran i kollektorn och med det få till fyrans rör bakåt över oljefiltret så alla rör kommer från samma håll!?
Pulserna kommer gå motsols men det spelar väl ingen roll?
Egentligen är det väl onödigt att ha synpunkter för du har nog tänkt på detta både en och två ggr va
Pulserna kommer gå motsols men det spelar väl ingen roll?
Egentligen är det väl onödigt att ha synpunkter för du har nog tänkt på detta både en och två ggr va
Man strävar väl alltid efter att svetsa med full genombränning, vad kör du för svets jens och vilken gas? kanske idè att införskaffa en tig om man ska pyssla med grenrör på denna nivå...ett trix är också att svetsa med mycke ström mot flänsen nära toppen och i colektorn där man kan gå in med getigen och snygga till efterråt, mitt på rören kör jag alltid med mindre ström och utanpåliggande fogar för att slippa svets innuti rören. (rören spricker aldrig heller mitt på utan antigen nära toppen eller colektorn)
Hur som helst är det kanonbra att det massproduceras rör så att även svensson kan åka fort med små medel[/quote]