Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

såg ju fint ut det där!
men vart kommer röret till 1a cylindern hamna, frigång för vattenpumpen och servomotorn?
Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 258
Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Ser riktigt bra ut det där Jens :twisted: :thumbright:

M V H Kristoffer
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:såg ju fint ut det där!
men vart kommer röret till 1a cylindern hamna, frigång för vattenpumpen och servomotorn?
jag har uppdaterat med mer bilder nu.

det är kylarslangen som ska rymmas där sen är det för att rymma westgate rören im mot motorblocket och samtidigt så att man kan byta olje filter utan att behöva skruva lös nått i onödan.


Abs grejorna blir ganska nära turbon (speciellt med en lite större turbo) men jag va och kolla på en lite nyare 740 och det såg ganska lätt ut att trycka abs klumpen lite närmare skärmen om man nu vill ha kvar den.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

aha du har dragit runt kylarslangen, de var inte dumt!
har flyttat min absenhet ett par cm närmare skärmkanten för att rymma mitt så det går bara bra :D
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Du tror inte att det blir problem med sprickor i kollektorn i och med att primarroret till cyl. 1 ar dragen i helt motsat riktning jamfort med de andra?
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

tänkte bara kolla. viste du att vissa av dom där modellerna har abs enheten i skuffen och ticarna har ju den på andra sidan. alltså på förar sidan.
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Karl Buchka skrev:Du tror inte att det blir problem med sprickor i kollektorn i och med att primarroret till cyl. 1 ar dragen i helt motsat riktning jamfort med de andra?
Det här är inte att förakta alls, du kommer med en mycket bra synpunkt.
Då jag var med och utvecklade rören som petergproduction.com gjorde så kan jag säga att det är väldigt viktigt att ha långa svepande böjar samt rör som 'strävar' åt samma håll.
Ett roligt fenomen var att om man hade säg 3 långradier på ett rör och en kort.
sen lika långt rör med en långradie och tre korta så ville det spricka i kollektorn.
och inte i svetsen, utan ett rör kunde gå käpprätt av mitt på lixxom.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Inlägg av swespykim »

Snyggt jensa! Nu vart man sugen... Önskar man kunde sitta på samma kunskaper, men det är bara hoppas att det kommer en vacker dag :) Är det inte min topp som fick agera utställningsdocka? Tycker ja känner igen tejpen på ena pinnbulten ;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är inte så farligt på svartstål, rostfritt är det ju ett helvette med att det spricker och jävlas.

Tror det kommer funka bra jag jens, blir bara sprickor om man har för dåligt med material i rören eller hänger upp turbon dåligt..

Testat det mesta när det gäller grenrör så min erfarenhet säger mig att det kommer funka, dock blir kollektorn svår att fästa i rören ser det ur som.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:det är inte så farligt på svartstål, rostfritt är det ju ett helvette med att det spricker och jävlas.

Tror det kommer funka bra jag jens, blir bara sprickor om man har för dåligt med material i rören eller hänger upp turbon dåligt..

Testat det mesta när det gäller grenrör så min erfarenhet säger mig att det kommer funka, dock blir kollektorn svår att fästa i rören ser det ur som.
jag har samma erfarenheter tommy, dessa rör håller bra, det är när man försöker bygga med dyra fina rostfria som det börjar jävlas.

kollektorerna blir stadiga grejor också som tål en hel del.

jag har också lagt stor del av vikten nära vevaxeln så det inte litar på grenröret i onödan.

ett trix är också att svetsa med mycke ström mot flänsen nära toppen och i colektorn där man kan gå in med getigen och snygga till efterråt, mitt på rören kör jag alltid med mindre ström och utanpåliggande fogar för att slippa svets innuti rören. (rören spricker aldrig heller mitt på utan antigen nära toppen eller colektorn)

colektorerna blir rätt fina har börjat med de och westgate rören i kväll, kommer med bilder i morron.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

flobb skrev:tänkte bara kolla. viste du att vissa av dom där modellerna har abs enheten i skuffen och ticarna har ju den på andra sidan. alltså på förar sidan.
ja ha det fans så många variationer, men det får man ta och reda ut som man vill jag kan inte bygga så det passar rakt på alla modeller och med alla olika extra utrustningar då skulle grenröret bli kasst på alla andra sätt.

detta rör handlar om effekt och respons och då unnar man sig gärna ett par timmar extra för att få ett så bra grenrör på plats som möjligt.

än vilken 740-940 man har så ska det gå rätt bra att få det att passa, men ju nyare och ju mer krims krams man har ju mer tid kommer det att ta vid instalation helt klart.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

swespykim skrev:Snyggt jensa! Nu vart man sugen... Önskar man kunde sitta på samma kunskaper, men det är bara hoppas att det kommer en vacker dag :) Är det inte min topp som fick agera utställningsdocka? Tycker ja känner igen tejpen på ena pinnbulten ;)
nej det är en annan topp jag håller på att porta, din topp är parkerad i långtids hyllan :)

jag har grenröret alltid monterat på en topp när man svetsar i det och över natten så det håller sig rakt på alla sätt.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Härligt koncept, bolt on power åt alla ;)

Hur blir det med massproduktionen? Kommer det vara svetsade rörböjar eller blir det rent av cnc-bockning?


Känns som det skulle gå byta ut några kortradieböjar mot långradie, eller har jag fel?

det är väldigt stor skillnad i flödesmotstånd/ tryckförlust i en långradie-, jämfört med en kortradieböj...
Se nedanstående test
Bild

Vad gäller svetsning så är en riktig tigsvets med rotgas det bästa (ja, rotgas även till svart om man är petig)

Är det känt vad ett sådant här grenrör skulle kunna hamna på?

MVH/
Simon
Senast redigerad av marmander den tis maj 20, 2008 2:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Inlägg av Drakir »

Kan man inte byta plats på ettan och tvåan i kollektorn så röret till tvåan hamnar under ettan? Då kan man byta plats med trean och fyran i kollektorn och med det få till fyrans rör bakåt över oljefiltret så alla rör kommer från samma håll!?
Pulserna kommer gå motsols men det spelar väl ingen roll?

Egentligen är det väl onödigt att ha synpunkter för du har nog tänkt på detta både en och två ggr va :thumbright:
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

ett trix är också att svetsa med mycke ström mot flänsen nära toppen och i colektorn där man kan gå in med getigen och snygga till efterråt, mitt på rören kör jag alltid med mindre ström och utanpåliggande fogar för att slippa svets innuti rören. (rören spricker aldrig heller mitt på utan antigen nära toppen eller colektorn)
Man strävar väl alltid efter att svetsa med full genombränning, vad kör du för svets jens och vilken gas? kanske idè att införskaffa en tig om man ska pyssla med grenrör på denna nivå...

Hur som helst är det kanonbra att det massproduceras rör så att även svensson kan åka fort med små medel[/quote]
Skriv svar