Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar"
https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/
https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Jag gjorde en liknande lösning en gång i tiden, men av annan anledning.
Och inte fullt lika tjock, bara 6mm
Och inte fullt lika tjock, bara 6mm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
nu finns filmen här då johan och teamet körde tidigare i dag https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 395602540/
stort grattis!
stort grattis!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Jens vilka regler gäller i den klassen?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?
Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.
Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va?
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?
Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.
Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
grovt sett....Martin H skrev:Jens vilka regler gäller i den klassen?
standard block minst 320 ci
max11:1 kompa
inga toppar med plast eller höjda kanaler, svets eller så.
ingen rull kam, max 0.600 lyft
max en holey med 1.75" spjäll.
bara köpes insug och grenrör inget hemma byggt.
ingen crank trigger eller programerbar tändning tilåten (bara fördelare och gnist förstärkare)
medel effekt + vrid (mellan 3500-7000) /ci X1000 är poängen
fins mer om reglerna på föregående sida. det va två klasser i år
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.Kadett4wd skrev:Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?
Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.
Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va?
jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
här fins mer om reglerna i de två klasserna och lite om motorerna http://www.hotrod.com/events/engine-masters-challenge/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Steve skrev:Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar"
https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/
imponerande arbete och regel tolkning till dess max gräns (ventil sätetes ringen va en ny modell liksom toppackningen ) men inget va svetsat, epoxat och ingen protesterade heller så det va en värdig vinnare.
Däck plattor vart förbjudet 2015 men ingen begränsning på hur tjocka toppackningar man får köra haha!
här är reglerna gällande toppen i den klassen...........
305
-
CYLINDER HEADS
OEM cast iron cylinder heads are the only type of heads that can be used. Heads
must be originally manufactured for the engine application in which it is being used.
Any welding, brazing and / or epoxy, other than allowed repair prohibited.
Any valve seat
size and/or valve size permitted. Any commercially available
stainless steel valve permitted. Titanium valves and/or springs prohibited. Titanium
retainers permitted.
Up to one intake and / or one exhaust runner may be repaired
by brazing, welding or epoxy
. Flow and / or directional changes by use of said
epoxy, brazing or welding is strictly prohibited.
Push rod tubes are permitted. The
use of exhaust “port plates” are permitted and may be constructed of aluminum. The
stock OEM intake bolt flange must be u
sed and maintained.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro
Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro
Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Jag tittade på afr då motorn dök, då ändrade den sig kraftigt.Jens Gustavsson skrev:vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.Kadett4wd skrev:Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?
Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.
Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va?
jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen
Så jag tror det var lite förgasartrix kvar.
Fördelaren gör väl samma gång på gång hoppas jag
Motorn 'dök' ju inte varje gång.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
vi kanske utvärderar tändning och förgasare vidare i vinter hemma hos mig då det inte är så stressigt? nått spökar i tändningen på den motorn det ser man tydligt på hur fladdrig den är. va väldigt konstigt också som johan sa på filmen. vi testa stum tändning 32 grader och då tappa vi 20hk mot att den slog ut till 32 till grader vid ca 3500rpm?? borde blivit samma men vi han aldrig utforska det vidare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Toppen har inga förbränningsrum från början, förbränningsrummet är i kolven och cylindern.Richard skrev:Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro
Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...
Rätt usel motor från början, törstig också.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017
Vet inte om jag minns helt korrekt nu nån dag efter, men jag vill minnas den stöp även då de sänkte tändningen.Steve skrev:Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!