Sida 1 av 1
Frågor om mitt B20tic bygge
Postat: ons okt 10, 2007 9:01 pm
av Pv Kustom
tjenare!
Har lite frågor angående min b20 motor.
Jag har som mål att få ut 200-250hk ur den. Undrar då om det är möjligt med dessa delarna:
Det är en standard bottendel med den 8-bultade veven i.
Toppen är en portat steg 3 topp med dubbla ventilfjädrar och urgröpta förbränningsrum.
Har en org. kam nu, kan det gå?

vilken trimkam skulle funka?
Ska skaffa dubbla strombergare och trycksätta dom. Ett plenum till dessa med.
Insuget blir nog ett som är till dubbla SU, till att börja med.
Till att börja med tänker jag ha gjutgärnsgrenröret med adapter för turbon
En passande intercooler.
En kkk k27
Ska man köra med Org. tändning? eller stummad?
Tacksam för svar!

Tänk på att jag är nybörjare

Postat: ons okt 10, 2007 10:37 pm
av T Fahlgren
en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den.
annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
Postat: ons okt 10, 2007 10:43 pm
av Whiplash
T Fahlgren skrev:en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den.
annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
Körde med trycksatt mek pump på min B20 och det gick hyffsat men den höll bara soppan till 1,1bar laddtryck så elpump hade nog varit nästa steg om jag inte sålt bilen (1990)
Postat: tor okt 11, 2007 6:00 am
av Pv Kustom
T Fahlgren skrev:en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den.
annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
Ok, kan också tillägga att det är mycket glapp på den, så jag vet inte

mäter jag utlopp på kompressorhuset då och inlop i avgashuset?
vart trycksätterjag på den mekaniska. kanske någon bild?
/Martin
Postat: tor okt 11, 2007 12:32 pm
av T Fahlgren
Pv Kustom skrev:T Fahlgren skrev:en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den.
annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
Ok, kan också tillägga att det är mycket glapp på den, så jag vet inte

mäter jag utlopp på kompressorhuset då och inlop i avgashuset?
vart trycksätterjag på den mekaniska. kanske någon bild?
/Martin
du mäter inlopp i kompressordelen och utlopp i avgasdelen, står det inte vad det är för modell eller märke?
bränslepumpen ska trycksättas under membranet. var noga bara så tätningen mellan block och undersida på menmbranet är helt bara, om inte kommer trycket läka ut i vevhuset.
Postat: tor okt 11, 2007 4:11 pm
av Pv Kustom
Inlopp på turbon är 61mm och utlopp 81mm. menar du at man trycksätter den på den sida där bränslet trycks ut?
Brickan till turbon finns ej. jag slänger upp bilder så kanske ni vet va de är för en.

Postat: tor okt 11, 2007 4:35 pm
av Pv Kustom
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1274592457
Tror det är en sådan.
skilljer det mycket i effekt mellan en org. kam och en trimkam
tacksam för svar!
Postat: ons okt 17, 2007 2:46 pm
av Pv Kustom
Har funderat på ett Hx 35 agg, kan det fungera bra?
Tacksamför svar

Postat: ons okt 17, 2007 3:05 pm
av larsat
jag har plockat 200-250 hk ut en b20 me dubbla stromberg & ja hade en hx35, finns lite gammal info här men sidan är inte uppdaterad på 1-2 år
http://tsrc.se/larsat/
har motorn kvar men tyvärr så han ja inte testa ut den ordentligt innan ja körde i me bilen
du måste iaf dopa förgasarna eller slipa nålarna tunnare i spetsen om soppan ska räcka till
Postat: ons okt 17, 2007 3:35 pm
av Pv Kustom
Härligt!, har läst där och finner nyttig info

blir nog att jag kommer läsa där ettantal gånger
Hur gick den med Hx35:an?, vid vilket varvtal kom laddtrycket?
Det verkar vara bäst att lägga frågor i gammal tråd...
Postat: mån nov 05, 2007 2:13 am
av DigiMan
Jag undrar var man kan köpa prylarna till et BAS-turbokit för tryckförgasare på B20, jag hittar inte grenrör någonstans bara GIK's sugturbokit.
Jag vill inte bygga fast mig på sugturbo utan vill bygga tryck så att jag kan bygga vettigt från start och sedan utveckla.
Vad jag behöver är avgasgrenrör eller adapter, Förgasare & insug lämpliga att trycka genom.
Postat: mån nov 05, 2007 10:55 am
av * * * NXJ * * *
PV Kustom
När kommer info/bilder på bilen. Vi är ju nyfikna....

/NXJ
Postat: tis nov 06, 2007 3:00 pm
av Pv Kustom
* * * NXJ * * * skrev:PV Kustom
När kommer info/bilder på bilen. Vi är ju nyfikna....

/NXJ
hehe, jadu

ne, men jag kan lägga in ett par bilder här om det går bra.
Denna var det först tänkt att stoppa i en B20 turbo, OBS! Det är en A-traktor
Sedan införskaffade jag mig en Pv -54 444 för några dagar sedan som jag tänkte fixa iordning så att jag kan ha den när jag blir 18

Denna är numera tänkt att hänga i en B20 Turbo

(Obs! Den är sänkt i Photoshop)
Postat: tis nov 06, 2007 8:19 pm
av j björk
Ang. motorn, det kan nog vara idé att byta vevstakar till m-stakar.
De satt org. i de flesta b23:or, tror de kan finnas i sena b21 också.
De som satt i 8 bult b20 och tidiga b21 är inte kända för att vara speciellt hållbara.
Kul med pv projekt

Postat: tis nov 06, 2007 10:12 pm
av Pv Kustom
j björk skrev:Ang. motorn, det kan nog vara idé att byta vevstakar till m-stakar.
De satt org. i de flesta b23:or, tror de kan finnas i sena b21 också.
De som satt i 8 bult b20 och tidiga b21 är inte kända för att vara speciellt hållbara.
Kul med pv projekt

ok, ska se om jag kan få tag i ett set med m-stakar, så de stakar som sitter på min 8-bultade ger sig vid 200hk+ allstå?

? men det är ju lika bra att sätta i ett par rejälare från början så slipper man oroa sig plus att om man vill uppgradera motorn sedan så slipper man riva isär motorn.
En fråga till angående pv:sarna, när man har tagit bort fjädrarna helt ibak, så går bakaxeln upp mot "ramen", för att få bilarna lägre , skulle det då gå att bygga som en U böj där som bakaxeln kan gå upp i ?? Det enda problem som jag ser är att det kan bli tajt med kardantunneln. vad tror ni? eller är det någon som har något annat förslag hur man kan göra

?