Sida 1 av 1
Lätt rak6:a
Postat: fre okt 12, 2007 9:16 pm
av Jahkov
Satt och skissade på ett framtida projekt.
Är inte så knusslig när det gäller märkestillhörighet och så. Älskar udda men bra(?!) motor/bil-kombinationer.
Amazon - Lancia twincam, BMW xx02 - Audi 20v, Opel Commodore - Boss 302 osv. osv. ja ni vet.
Men vad jag funderade på var det här med duglig raksexa med låg vikt. Vad väger t.ex. en motor från en BMW325i -89? Tips på motorer emottages gladeligen. Har en rätt udda kaross på lut som nästa projekt. Och det vore spännande med ban-anpassat chassie, och en vass och pigg sexa under locket.
Kikade lite på Alfa 3,0 24v men känner lite mer för en rak motor så här spontant.
Postat: fre okt 12, 2007 10:43 pm
av Jimmy Nilsson
raka 6an från volvo 960 är väll tämligen lätt? lika raka 6an från suprorna?
mycke trim finns det till supra motorn iaf, lite värre till 960n...
Postat: lör okt 13, 2007 12:14 pm
av Klabbe Persson
boosted_142 skrev:raka 6an från volvo 960 är väll tämligen lätt? lika raka 6an från suprorna?
mycke trim finns det till supra motorn iaf, lite värre till 960n...
Motorn från toyota supra är ingen lätt motor....tvärtom.....mycket gjutjärn...
Postat: lör okt 13, 2007 12:34 pm
av Jens Gustavsson
gm vortec rak sexa med alu block?
stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik

Postat: lör okt 13, 2007 1:43 pm
av mattias
BMW M52B28, block av aluminium.
Postat: lör okt 13, 2007 2:03 pm
av Jahkov
Jens Gustavsson skrev:gm vortec rak sexa med alu block?
stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik

Den lät fsktiskt lite intressant. Har varit lite insnöad på BMW-motorerna. Men de moderna jänkejärnen är faktiskt inte helt otänkbara nu när jag funderar lite. Ska ringa och höra med Osby-skroten på måndag.
BMW M52B28 och Volvo-sexan... jo fan, det skulle kunna tänkas
Fick tips på moroten som sitter i Omega 3000. Någon som har erfarenhet?
Postat: lör okt 13, 2007 3:27 pm
av Jckssn
Hur är det med vr6?
Det är en motor jag skulle vilja prova bygga på.
Slår vad en tjuga att det kommer en hel del byggen på den motorn i annat än vw i framtiden!
Postat: lör okt 13, 2007 6:23 pm
av Magoo
VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
Postat: lör okt 13, 2007 6:53 pm
av Jckssn
Magoo skrev:VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
Okej, visste inget om vikt på motorn, bara att den är relativt kompakt.
Har du några flödessiffror eller liknande?
Jag har läst lite på amerikanska forum och nästan bara hört gott om motorerna när dom förses med överladdning, både med 12v och 24v-topparna.
Dessutom har den ett härligt ljud!
/Jocke
Postat: sön okt 14, 2007 10:14 am
av Jimmy Nilsson
nissan rb26(?) motorerna, är de också gjutjärn? motorerna från nissan skyline alltså.
Hej
Postat: sön okt 14, 2007 12:08 pm
av calle Bengtsson
tjena , problem , volvos 5 och 6 har inget bra för bränningsrum,
det har BMWs sexor men dera Alu block är skit , varmkör man så släpper gängorna i topp... så går det när man gjuter block av DDR valuta,
V6 är bra kort å fin vev, jag gillar jue Gjutjärns Block

Postat: sön okt 14, 2007 3:42 pm
av Magoo
Jckssn skrev:Magoo skrev:VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
Okej, visste inget om vikt på motorn, bara att den är relativt kompakt.
Har du några flödessiffror eller liknande?
Jag har läst lite på amerikanska forum och nästan bara hört gott om motorerna när dom förses med överladdning, både med 12v och 24v-topparna.
Dessutom har den ett härligt ljud!
/Jocke
vr6.
Ett forum att glutta i ang vr6.Där kan du nog finna info ang flödet..
http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=29
Edit:
glömde visst länken

Postat: fre okt 19, 2007 8:43 am
av Cpt Tuttle
Jahkov skrev:
Fick tips på moroten som sitter i Omega 3000. Någon som har erfarenhet?
Aptungt block och om det är en 12V iaf, aptung topp = aptung motor.

Postat: fre okt 19, 2007 9:05 am
av Jens Gustavsson
Jahkov skrev:Jens Gustavsson skrev:gm vortec rak sexa med alu block?
stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik

Den lät fsktiskt lite intressant. Har varit lite insnöad på BMW-motorerna. Men de moderna jänkejärnen är faktiskt inte helt otänkbara nu när jag funderar lite. Ska ringa och höra med Osby-skroten på måndag.
har du forskat mer om denna motor?