komnpressor och turbo
Postat: lör okt 20, 2007 9:38 pm
kör polarens b230 16v med komprerssor. drivs via veven å sen trycker igenom IC och mot spjäll...
tanken är i vinter å slänga dit en turbo med.
blir en hx40 lr likvärdig med ganska stort avgashus för å om möjligt slippa motryck mer eller mindre helt och hållet.
tannken är för att få konstuktionen så enkel som möjligt å med "hyffsad" effektivitet i bygget att bara trycka med turbon rakt in i komessorn,.
kommer då mao koppla wastegaten så den styrs av luftryck mellan turbon och kompressorn så säg att vi ställer den på 1 bar å sen har vi ca 5 hekto från kompressorn idag så kommer vi få ut ca 1.5 bar om jag fattat rätt in i motorn??
finns det några allvarliga nackdelar med det?? kompressorn bör ju hjälpa till å dra igång en stor turbo ganska effektivt..
jag förstår att det blir ganska oeffektivt på det sättet att kompressorn kommer sno effekt fr¨ån veven på högre varv samt troligen värma lufte en hek del med...
men å andra sidan så kör vi kompressorn ganska "snällt" nu, ligger lite under rekomenderat maxvarv och insugstempen stiger nu när tempen ligger runt 0-10+ C aldrig över ca 25 grader
kör för övrigt på e85 å med MS sprut/tändning
tanken är i vinter å slänga dit en turbo med.
blir en hx40 lr likvärdig med ganska stort avgashus för å om möjligt slippa motryck mer eller mindre helt och hållet.
tannken är för att få konstuktionen så enkel som möjligt å med "hyffsad" effektivitet i bygget att bara trycka med turbon rakt in i komessorn,.
kommer då mao koppla wastegaten så den styrs av luftryck mellan turbon och kompressorn så säg att vi ställer den på 1 bar å sen har vi ca 5 hekto från kompressorn idag så kommer vi få ut ca 1.5 bar om jag fattat rätt in i motorn??
finns det några allvarliga nackdelar med det?? kompressorn bör ju hjälpa till å dra igång en stor turbo ganska effektivt..
jag förstår att det blir ganska oeffektivt på det sättet att kompressorn kommer sno effekt fr¨ån veven på högre varv samt troligen värma lufte en hek del med...
men å andra sidan så kör vi kompressorn ganska "snällt" nu, ligger lite under rekomenderat maxvarv och insugstempen stiger nu när tempen ligger runt 0-10+ C aldrig över ca 25 grader
kör för övrigt på e85 å med MS sprut/tändning