Sida 1 av 1

Vem äger landets starkaste kina hojj?

Postat: mån okt 29, 2007 1:29 am
av dgyldmark
Är det Erland som står för den?

Postat: mån okt 29, 2007 9:33 am
av mattias
Under vilka förutsättningar undrar man?

Postat: mån okt 29, 2007 9:49 pm
av dgyldmark
Jag tänkte mestadels på fiddys 110-250cc. Jag vet niklas (knotan) byggde med turbo. En annan kille från gbg håller på medkompresoor men blev det något av det.

Postat: tis okt 30, 2007 5:03 pm
av dgyldmark
Är lite sugan på att utmana med min nitro hoj, Börjar få till det nu.

Postat: tis okt 30, 2007 6:39 pm
av Jens Gustavsson
det är pysens apa skulle jag tro, han har det på papper iallafall 8) 21.8whp

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 77&start=0


sen har vi ju josun/erland cox 19.5hk, ten 7 har också varit där i närheten men har varit lite lat med bänkningar på slutet tycker jag :) en utmanare kan va teflonmats pro monky?

alla är välkomna till sävars moppe dyno tävlig om nåra veckor :hihi: pm för mer info!

tycker inte man ska räkna med 200-250cc motorn som baseras på en helt annan motor??

Postat: ons okt 31, 2007 7:56 pm
av dgyldmark
Jens Gustavsson skrev:det är pysens apa skulle jag tro, han har det på papper iallafall 8) 21.8whp

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 77&start=0


sen har vi ju josun/erland cox 19.5hk, ten 7 har också varit där i närheten men har varit lite lat med bänkningar på slutet tycker jag :) en utmanare kan va teflonmats pro monky?

alla är välkomna till sävars moppe dyno tävlig om nåra veckor :hihi: pm för mer info!

tycker inte man ska räkna med 200-250cc motorn som baseras på en helt annan motor??
Helt klart är det en annan motor. Jag tänker på liter effekten och utan gas. Det var en trevlig tråd du hade där.

Postat: fre nov 02, 2007 6:18 pm
av Monster91
dgyldmark skrev:Jag tänkte mestadels på fiddys 110-250cc. Jag vet niklas (knotan) byggde med turbo. En annan kille från gbg håller på medkompresoor men blev det något av det.
hehe det är jag som håller på med kompressor fiddyn, och ja det är klart att det blir nått av det, får den inte att hålla bara..
kolvarna går som smör i solsken så letar ju smidd lr titan kolv..
Det verkar rätt tomt på grejer så lär nog till å special beställa någonstans lr tillverka själv...
Lite dåligt att inte orginal kolven håller för ca 30psi(ca 2bar) utan sänkt kompression :P höhö :thumbdown: :wink: :lol:
Jag har ju inte gett upp än, jag har möjligt vis en nisse i göteborg som kan special beställa kolvar i alla olika storlekar... ska ringa han på måndag så får vi se... jag känner att mitt bygge stått still lite länge nu:P
Men jag har ju test kört iaf:) vet inte hur många häst men de ser vi sen när den lirar gött för då ska den bänkas :wink:

Sen finns det en till som bor i jönköping som oxå håller på med en monkey med kompressor och intercooler... han starta härom dagen och han fick ett ladd på 1,5bar men den är felbestyckad just nu, å sen får vi vell se om han oxå får den att gå bra och framför allt få det att hålla!

Nicklas turbo matade fiddy gick ju tyvärr inte så jääte bra trots allt, han fick ju bara ett ladd på ca 0,4bar :( .
men han fick ju den att lira gött och den höll ju hyffsat bra... :D

Postat: ons nov 07, 2007 8:04 am
av PelleW
Inte för att det är en hojj, men kanske intressant ändå...

Grebbe som jag tror finns här på forumet har just färdigställt sin turbomatade Kina-maskin, en Basher Badboy 200cc. Vi kör med min egna CDI-tändning och insprutning och har laddat 0.75 bar med lite lös tryckslang till plenum.

Inga bromssiffror dock. Lägger in lite bilder för intresserade.

Grebbe förklarar första provturen:
Nu är BB:n provkörd på väg.....

Ord som beskriver körupplevelsen.

GALEN, HYSTERISK, VANSINNIG, KETCHUPEFFEKT, LÖMSK...... :twisted: :twisted: :twisted:
Förklaring till loggen:

Gul = Vartal
Blå = Insugstryck
Grön = Lambda
Röd = Avgastemp
Vit = Trottelposition

-Pelle

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: ons nov 07, 2007 11:53 am
av Jens Gustavsson
mycket fint bygge :shock: med seriöst olje system och allt :thumbright:
ända jag kan invända mot lite är den lilla volymen i grenröret som på en 1 cyl motor gör att turbinden får svårt att jobba effektivt.

Postat: ons nov 07, 2007 9:24 pm
av PelleW
Första försöket var med ett grenrör som var kanske 40 cm långt och 1 tum tjockt, gav ungefär 0.4 i ladd. Sen provade vi att sätta en kammare på röret för att få bort pulserna = 0.1 bar i ladd. Sen provade vi ett 5 cm långt grenrör = 0.75 bar i ladd direkt. Vi har inte ens justerat soppat och bränslet utan den där körningen var med höftade värden.

Vi har en teori om att vi lyckas utnyttja pulserna att driva turbinen istället för enbart massflödet. Och vi tror att anledningen till att det också funkar bra är för att kammen har noll överlapp vilket gör att pulserna inte letar sig tillbaka och försämrar fyllnadsgraden så mycket. Bara teorier som sagt...

-Pelle