Sida 1 av 1
Nya turbon e knas?!?!?!
Postat: fre nov 02, 2007 11:58 am
av wyzer
tja
Har köpt en splitter ny turbo (den är alltså helt ny inte ett utbytes agg alltså:p) till min volvo 940 .
Ställde upp så att laddet hamnade på ca.0.9 bar men nu allt eftersom så har jag fått ställa tillbaks laddet med tanke på att det har höjts!!!!(det har skruvats upp av sig själv

) fast jag inte gjort ngt mer.
Så nu idag så fick jag skruva tillbaks ÄNNU mera !!
Så nu har jag skruvat tillbaks ca 6-7 varv på wg!! snart tillbaks på org! varför händer detta???
Kan det vara för att det är en NY turbo????
Vet ej vad det är för turbo skulle va en orginalare men jag börjar tvivla och tror att det är ett 19t agg jag fått tag i!!!!!!!!!!
mvh wyZer
Postat: fre nov 02, 2007 12:18 pm
av Sleeper_86
hur mycket fick du bygga om för att få dit den? tror inte 19T är bolt on
Postat: fre nov 02, 2007 12:52 pm
av wyzer
det var inte bolt on iaf!
Gjorde en ny fläns mellan grengör och turbo vred kompressor huset så att de va som org samma med avgas var tvungen att vridas ett halvt varv.
Sen så såg vi att där oljan skulle in att den va på fel ställe så då fick vi vrida om det igen.
Och givetvis en ny downpipe för utbåset på turbon är 3 tum!!
Postat: fre nov 02, 2007 1:37 pm
av Tox
Låter som läkage i tryckklockan eller i slang/kopplingar till tryckklockan .. därav tryckökningen som stiger i takt med läkaget
Postat: fre nov 02, 2007 1:44 pm
av Turbolag
Har ett 19T agg liggandes, ge mig lite mått på turbon så kan jag jämföra.
mvh//Joakim
Postat: fre nov 02, 2007 2:31 pm
av wyzer
Tox skrev:Låter som läkage i tryckklockan eller i slang/kopplingar till tryckklockan .. därav tryckökningen som stiger i takt med läkaget
Tryckklockan = Wastegaten???
Postat: fre nov 02, 2007 2:40 pm
av wyzer
hur lägger jag in bilder?? så kan jag visa hur turbon ser ut ??
Postat: fre nov 02, 2007 2:40 pm
av Tox
Yep ... tryckklockan styr din WG ventil ..... kolla slangen till den och slanganslutningarna .... så du inte ofrivilligt pystrimmar så att säga ... är det inga fel där kolla klockan så den inte läcker.
Postat: fre nov 02, 2007 2:43 pm
av wyzer
som sagt det är ju helt nytt så den ska nog inte läcka
ska kolla slangarna men var sitter tryckklockan som styr wg då???
Postat: fre nov 02, 2007 2:44 pm
av wyzer
du menar alltså den slang som går till wg det finns ju bara en
Postat: fre nov 02, 2007 3:55 pm
av Tox
Det är den du kalla WG .... Vad är en WG ventil = ventilen som släpper avgaserna på sidan om turbinen så att önskat laddtryck uppnås. (i ditt fall en i avgashuset integrerad WG = hål ihuset och ventil som styrs av en tryckklocka via en arm)
Tryckklockan är ingen WG i sig utan den styr wg så att den öppnar så att laddtrycket blir rätt.
Men kan väl säga att tryckklockan är en del av WG ... men den är absolut inte WG utan den sköter styrningen av WG ventilen.
Postat: fre nov 02, 2007 5:05 pm
av wyzer
ja ja nu fattar jag

Postat: lör nov 03, 2007 6:04 pm
av wyzer
slanget verkade va tät satt inte löst lrngt annat uppenbart typ hål
