Sida 1 av 1

Modifiera förbränningsrum på Fiat Twin Cam topp

Postat: sön nov 18, 2007 11:01 pm
av Ozze
Tjena tjena

Ska börja meka lite med motorn i bilen för vintern nu och har funderingar på om jag ska trolla lite på förbränningsrummen, med tanke på artiklar om toppar, flöden o squish tänkte jag höra med er då jag tror att jag är lite seg o fattar dåligt... :D

Just nu levererar motorn ca 300hk och runt 4-500Nm vilket är helt okej... men när jag ändå ska riva den tänkte jag att jag kanske kan göra livet lite enklare för motorn så att den håller längre.
Bild
Så ser toppen ut.
Bild
Det röda som är markerat runt insugsventilen är det jag tänkt ta upp så att insugssidan kan flöda lite bättre.

Kolvarna ser ut som toppen med "ice cream scoop" som engelsmännen kallar det... Men min tanke var / är om jag skall ta bort något mera i toppen när jag ändå håller på? Laddar just nu runt 1.6bar men har laddat uppåt 1.9bar utan spik, dock korta stunder. Annledningen till att jag inte höjt laddet är pga problem med att få stabilt laddtryck. Men det är en helt annan diskution. Har tänkt mig att ladda uppåt 1.9bar om jag får bukt på laddtrycksstyrningen och det är därför frågan om toppen kommer upp. Ska även smälla i kammar ifrån sugmotorn som har längre durration och högre lyft än dom kammarna som sitter i motorn nu. Kompressionsförhållandet är just nu 8,18:1 ge och ta lite granna beroende på hur mycket toppackningen trycks ihop när den är dragen.

MVH