kkk k27:a på¨B230fk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

kkk k27:a på¨B230fk

Inlägg av ahberg »

går i tankarna o slänga på en kkk k27:a från volvo lasbilar på min b230fk.
självklart så rycker org grenröret då...men ska man leta upp en med intern eller extern wg...
bilen kmr användas främst till att drifta med (försöka iaf :roll: )
så tidigt ladd.snabbt spoolup är att föredra.

syn punkter på vad som ska göras isf för att få snabbt ladd med en k27:a?

setup på min motor i dagsläget

h-profil
968:or spridare
960 LMM -012
531 topp som e portad,mira frästa säten osv
18T med org grenrör
mappad.
kina ic
kg2t kamaxel
ställbar btr
3''dp
lite småt till

MVh Marcus
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Först å främst, vad är det för mått in och ut på turbon?
Skippa org grenrör, för det blir sämre spool up, och laddet vill gärna skena med en intärn wg ocm du inte portar upp skillje väggen i avgashuset, om det är "twin entry" vill säga.

Men annars så är k27an en fin turbo.
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

villken av k27:orna är det ? storlek på avgashus?

är det avgashus 14-16 och 50mm inucer så lär du få bra spoolup.. kompisen kör med en sån på sin fiat twincam motor och den fungera kanon....

som typ den här ... med avgashus 14 ...twinentry ...t3 avgasfläns 65mm ut vill jag minnas iaf


Bild



Bild



Bild
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Inlägg av Erik Samuelsson »

jag har en b23et motor med D-kam, orginal insug och ett gammalt gjutet grenrör som ska ha köpts ifrån GIK en gång i tiden, det är utan dubbla utlopp och är långt ifrån optimalt.
på den här motorn har jag ett k27 aggregat med extern wastegate och 12ans avgashus, kommer inte ihåg just nu va det är mer för mått på det. Motorn drar jätte fint från 3000 varv vilket jag är övertygad om att skulle kunna förbättras ytterligare med ett fint grenrör. Jag är då jävligt nöjd med turbon iaf. :thumbright:
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

KKK27( Ingen anig om met )
grenrør, 3" dp.
"t5 kam"
vikingchip ( økonomi chipet :( )
Ladtrykket kommer ved 3000 -3500 rpm.
ska bygga nytt grenrør nu med betre plasering av WG och twinentry.
Lite busbygge men vi måtte ju testa!

http://www.youtube.com/watch?v=NgumOJYkyaQ

Film. Lite regn er kul =)
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

tackar för infon=)

vad kan man tänkas sig ge för en kkk k27:a o vilka lastbilar kan man hitta dom på? bor nära en lastbilsskrot=)
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

2500kr kanske. sitter bla på volvo fl6, skulle tro att dom sitter på en hel del andra lastilar runt 6 liter
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

runevaden skrev:2500kr kanske. sitter bla på volvo fl6, skulle tro att dom sitter på en hel del andra lastilar runt 6 liter
okej=) får la ta en titt på skroten nåndag.

står det nånstans vilket avgashus det är?
samt hur mäter man inducern och exducern?och var nånstans?
nån med en bild kanske som förklarar var man mäter

MVh marcus
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

På Kl-Racing har dom hyffsade kkk k27 turbosar :wink: http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=503

Bild på inducer och exducer:
Bild
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

har ring te klracing men dom är sålda...

tack för bilderna..

en sista fråga nu bara...står det nånstans vilket avgashus det är?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

ahberg skrev:har ring te klracing men dom är sålda...

tack för bilderna..

en sista fråga nu bara...står det nånstans vilket avgashus det är?

står stämplat i godset antingen på sidan nedanför flänsen ...hur som haver går det inte att missa om man tittar efter det :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Mattias J skrev:
ahberg skrev:har ring te klracing men dom är sålda...

tack för bilderna..

en sista fråga nu bara...står det nånstans vilket avgashus det är?

står stämplat i godset antingen på sidan nedanför flänsen eller inuti ...hur som haver går det inte att missa om man tittar efter det :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Mattias J skrev:
Mattias J skrev:

står stämplat i godset antingen på sidan nedanför flänsen eller inuti ...hur som haver går det inte att missa om man tittar efter det :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

okej gött..

tänkte på hur är en k29? jämför mot en k27:?
seg spollup?
Skriv svar