Sida 1 av 2
"WASTE GATE"-bygge i 164:an (+skiss på styrning)
Postat: mån nov 01, 2004 9:37 pm
av marmander
Lägger in en ny tråd istället för att fylla min andra...
Jag är snart färdig med min nya rostfria wastegate..
Nya rostfria insexbult är fixade, sen ska den bara slipas och poleras..

53mm ventil, 80mm kolv och 25mm lyft!
Postat: mån nov 01, 2004 9:45 pm
av peppe
Se där
Snyggt bygge :supz: :supz:
Postat: sön nov 14, 2004 11:27 pm
av Ecke
Ehh gåatt göra av en petflaska med

hehe skojjade bara fan jävlit bra smidet

Postat: mån nov 15, 2004 9:49 am
av Fredde Holmgren
Är det typ nåt sånt här du byggt överdelen av?

Postat: mån nov 15, 2004 10:03 am
av marmander
Ja, Jag skulle ha tag i en bit alurör på skroten, och hittade en skadad tryckluftscylinder. Perfekt!
Kolven har jag svarvat själv, så det är bara själva cylindern som är halvfabrikat.
Postat: mån nov 15, 2004 12:25 pm
av KackNalle
En sådan cylinder lyfter ca 480 kg vid 8 bars tryck har sådanna på jobbet

En sådan under vardera domkraftsfäste

Postat: mån nov 15, 2004 8:01 pm
av mattias
marmander: Intressant! Men skulle sitta bra med en större bild.
(Du kanske tänkt på att BMP-format tar upp otroligt mycket mer plats än t.ex. PNG och JPG ?)
Postat: tis dec 07, 2004 11:57 pm
av Axel
Uppdaterad version:

Postat: ons dec 08, 2004 12:13 am
av marmander
Vad tror ni nu om min wastegate och styrningen av den????
Skulle va kul med lite tankar och funderingar.. kanske finns ngt att förbättra??? funderar mkt på värmeavledningen, tror ni den räcker, eller ska jag satsa på att vattenkyla bussningen/ventilstyrningen?
Om en e-tuna klarar tempen,så borde ju denna oxå göra det.. e-tuna har väl haft problem dom också iofs..
Postat: lör dec 11, 2004 12:10 am
av fizz
hur många grader pallar o-ringarna till kolven?
finns det vattenkylda wastegates att köpa?
(måste dock hålla med, helt klart sveriges snyggaste 164 .. själv hoppas jag att man kanske kan skriva "sveriges piggaste Express" om nått halvår...

)
Postat: lör dec 11, 2004 12:41 am
av r.friborg
Hejsan
Du tror inte att kolven till gaten Kommer att värme nypa.
Bara en fundering.
Mvh Robert
Postat: lör dec 11, 2004 9:53 am
av marmander
O-ringarna ska tåla 250grader.
Spelet mellan kolv och cylinder är 4mm, så den ska nog inte nypa...
Vad jag vet, så finns det inga vattenkylda wastegates, men det kanske det gör snart

Postat: tor dec 23, 2004 9:36 pm
av q7even
Matrial i ventilen?
wastegatestyrning
Postat: tor dec 23, 2004 11:40 pm
av Magnus
På min bil så kör jag med en grundfjäder som håller laddtrycket på 1.2 bar. Sen så kör jag mottryck på andra sidan membranet på wastegaten som regleras av en 3/2 magnetventil med solenoid. Den är öppen när man blåser i den men kopplar man ström på den så tätar den 1 hål och öppnar ett annat/pyser ut luften på mottrycksidan. Magnetventilen styrs av en oljetryckskontakt som slår till jord vid 0.9 bar. Wastegaten är alltså helt stängd till 0,9 bar, börjar sen läka något och öppnar helt fullt vid 1.2 bar. Jag fick mycket bättre respons i motorn med det här systemet och jag provade koppla ur det och det kändes som en helt annan bil pga wastegaten tjuvöppnar innan förinställt laddtryck. Man måste koppla ur elektroniken lite under önskat laddtryck annars så får man en peak i laddtrycket.
Postat: fre dec 24, 2004 10:43 am
av marmander
q7even skrev:Matrial i ventilen?
Det är vanligt rostfritt stål.. (den är egentillverkad)
Boström:
Hur menar du med att koppla ur elektroniken innan önskat ladd? du menar inte att tryckkontakten skall koppla in lite innan önskat ladd då?? eller?
Jag har som sagt en förklaring till hela min stryning, som jag skrev i word, kanske skulle lägga in den i tråden? bara en A4..