Ximon - E30 S38 DRAG 2009 - 7.94 sek @ 285 km/h
Ximon - E30 S38 DRAG 2009 - 7.94 sek @ 285 km/h
BMW E30 S38 DRAG
Motor:
- s38b36 borrad till 94mm (Motormecano)
- Verdi-stakar
- CP-kolvar
- Balanserad S38B38 vevaxel (Motormecano)
- Ojesprut på kolvarna (PPF)
- Helrenoverad med nya packningar, kedjor, pumpar och lager
- Pyramidringat (PPF)
- ARP-bultar till topp och ram
- Raceventiler överdim.
- Mirafrästa ventilsäten
- Hårdare ventilfjädrar med CrMo-retainers (PPF)
- Omslipade kamaxlar (PPF)
- Egenkonstruerat aluminiumplenum
- PPF stödgördel
- PPF 75mm dump
- Torrsump med en 6 stegs Barnespump
Motorstyrning/Tändning:
- Autronic SM4
- Fördelare och MSD 10 Plus
Bränslesystem:
- 16 stBosch 1600 cc spridare
- Aeromotive mekanisk soppapump
- Metanol
Avgas:
- Egenbyggt puls-split grenrör i 48mm svartstål
- 2 st PPF 60 mm wg
- Borg Warner s488 turbo
- 4" avgassystem
Chassie/drivlina:
- 7.50 taggat dubbel-rail chassie
- Strange framvagn
- Th400 specad till 2600 och 2000 hk nm
- 4-länkupphängning med en ford 9”-axel.
- Strange 35 splines drivaxlar
- Strange 35 splines aluminium third member
- Koni SPA1 dragracedämpare
- Mickey Thompson ET Street 17,5/32/15
- Mickey Thompson ET Front
Med vänlig hälsning
/Simon Markström
Motor:
- s38b36 borrad till 94mm (Motormecano)
- Verdi-stakar
- CP-kolvar
- Balanserad S38B38 vevaxel (Motormecano)
- Ojesprut på kolvarna (PPF)
- Helrenoverad med nya packningar, kedjor, pumpar och lager
- Pyramidringat (PPF)
- ARP-bultar till topp och ram
- Raceventiler överdim.
- Mirafrästa ventilsäten
- Hårdare ventilfjädrar med CrMo-retainers (PPF)
- Omslipade kamaxlar (PPF)
- Egenkonstruerat aluminiumplenum
- PPF stödgördel
- PPF 75mm dump
- Torrsump med en 6 stegs Barnespump
Motorstyrning/Tändning:
- Autronic SM4
- Fördelare och MSD 10 Plus
Bränslesystem:
- 16 stBosch 1600 cc spridare
- Aeromotive mekanisk soppapump
- Metanol
Avgas:
- Egenbyggt puls-split grenrör i 48mm svartstål
- 2 st PPF 60 mm wg
- Borg Warner s488 turbo
- 4" avgassystem
Chassie/drivlina:
- 7.50 taggat dubbel-rail chassie
- Strange framvagn
- Th400 specad till 2600 och 2000 hk nm
- 4-länkupphängning med en ford 9”-axel.
- Strange 35 splines drivaxlar
- Strange 35 splines aluminium third member
- Koni SPA1 dragracedämpare
- Mickey Thompson ET Street 17,5/32/15
- Mickey Thompson ET Front
Med vänlig hälsning
/Simon Markström
Senast redigerad av ximon den sön mar 21, 2010 10:05 pm, redigerad totalt 23 gång.
Lite av nästa års uppdateringar:
- Mer mos i maskin
- Ny framvagn http://www.strangeengineering.net/catalog/124.html
- Nya fälgar.
Bak: http://store.summitracing.com/largeimag ... 5075_w.jpg
Fram:
http://store.summitracing.com/largeimag ... 000_cp.jpg
- Fetare sulor
- Ny Rökar-låda som äntligen kommigt till Sverige
- 7.50 dubbel-rail chasie
- Mer mos i maskin
- Ny framvagn http://www.strangeengineering.net/catalog/124.html
- Nya fälgar.
Bak: http://store.summitracing.com/largeimag ... 5075_w.jpg
Fram:
http://store.summitracing.com/largeimag ... 000_cp.jpg
- Fetare sulor
- Ny Rökar-låda som äntligen kommigt till Sverige
- 7.50 dubbel-rail chasie
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fränt! men vart ska fjäderbena sitta?
bra fart i garaget som vanligt
bra fart i garaget som vanligt
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Richard: Jo, hade jag inte fått låna Jonas plasma hade det aldrig gått så här långt
Plast vs plåt vet jag ej ännu. Plåten väger knappt mer så det kan nog bli så till en början.
Jens: Tackar. Infästningen till fjäderbenen är inte byggt ännu, då jag inte vet exakt hur de ser ur. Men det löser sig nog då de dyker upp.
Plast vs plåt vet jag ej ännu. Plåten väger knappt mer så det kan nog bli så till en början.
Jens: Tackar. Infästningen till fjäderbenen är inte byggt ännu, då jag inte vet exakt hur de ser ur. Men det löser sig nog då de dyker upp.
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
jag hade fått för mig att du skulle vara lite hemlig med vad som händer i vinter.. men icke.. ser grymt ut!!
E21 Turbo
Min bil!
Min bil!
Jackssn: Den största skillnaden är de dubbla ramrören som ligger hela vägen från 4-länkinfästningen.
johan: Att vara hemlig är bara kul ett tag. Anledningen till att jag inte lagt ut bilder direkt jag punktat dit ett nytt rör är sorgligt nog för att ingen ska ta genvägen att byga en kopia. Det är trots allt enormt mycket tankearbeta bakom ett likanande chassie.
Thed: Gör det du. Du hittar ju
johan: Att vara hemlig är bara kul ett tag. Anledningen till att jag inte lagt ut bilder direkt jag punktat dit ett nytt rör är sorgligt nog för att ingen ska ta genvägen att byga en kopia. Det är trots allt enormt mycket tankearbeta bakom ett likanande chassie.
Thed: Gör det du. Du hittar ju
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
hörde av emil att du var lite less på att "folk" försökt kopiera det du byggt..
om man vill vara ensam om nå får man kanske inte lägga ut för mycket på nätet..
om man vill vara ensam om nå får man kanske inte lägga ut för mycket på nätet..
E21 Turbo
Min bil!
Min bil!