Sida 1 av 3
16V kolvar
Postat: lör dec 15, 2007 6:41 pm
av freddeboyen
Hej har lite frågor.
hur mycket behöver jag svarva av kolvarna om ja ska använda 16V topp på en B230 motor eller ska ja ha andra kolvar än 16V:arens?
Postat: lör dec 15, 2007 8:27 pm
av larsat
om du ska använda B234 kolvarna så behöver du inte svarva av dom något alls.. det är samma borr & slag i båda motorerna om man menar en nyare b230 90-tal
de går använda andra kolvar t.ex. B230FT/FK om man ska köra turbo, då måste man antingen plana bort gropen 3mm eller göra ventilurtag minst 3mm.
Postat: lör dec 15, 2007 8:47 pm
av freddeboyen
oki men blir de inte för högt komp om ja änvänder dom kolvarna och sen kör med turbo?
Postat: lör dec 22, 2007 9:46 am
av erik_duett
Vilet är bäst om man har tänkt att köra 16ventiler med turbo på en b230 underdel? Är det klokast att svarva ner ft kolvarna 3mm eller fräsa ur dem bara för ventilerna/234 kolvar. Tänker mest på vad det blir för komp, vad kolvarna klarar mm.
God Jul

Postat: lör dec 22, 2007 7:54 pm
av knotan
på e85 kan du ju fräsa å med vanlig bensin hade jag nog svarvat ned dem
Postat: sön mar 02, 2008 8:14 pm
av ThaSaint
Tjo har sökt runt lite, men har en liten fråga nu.. har en B234 som ska kompsänkas, komemr så småningom ersätta min B204FT..
till frågan då, planerna var från början svarvade FK-kolvar.. (ca 3mm)
men min fråga är, kan man svarva nått på B23ET-kolvar?
är det samma kolvbultsdiam tex?, passar dom på B234'an annars, för dom är ju iaf smidda...
tänkte om kolvtaket är nog tjockt, samt om kolvringarna sitter nog långt ner..
tips/förslag?
//Erik
Postat: sön mar 02, 2008 8:51 pm
av larsat
det är inte samma kolvbultstorlek, B230 har 23mm & B23 har 24mm
annars går dom svarva och passar eftersom det är samma borr
Postat: sön mar 02, 2008 8:57 pm
av ThaSaint
okej.. så det är ingen större skillnad i tjocklek på kolvtaket?
B23ET-kolvar borde väl kanske vara lite mer tacksamma att använda då de sägs vara smidda... tänkte jag nämligen.
//Erik
Postat: mån mar 03, 2008 4:51 pm
av larsat
ja kolvarna är bättre men dom passar ju inte

om man inte köper SPM stakar med B230 mått för veven och B23 mått för kolven, finns sådana "hybrider".
det går plana hela kolven 3mm så gropen försvinner men går även ta ur 2mm extra i golvet på gropen, båda verkar funka för mycket effekt.
det bör ju gå göra båda dessa ingrepp oxå om man t.ex. ska stroka men ändå vill ha lågt komp.
har inte mätt på mina egna kolvar hur tjockt taket är men när det finns flera här på forumet som kört med det i flera år så är det ju bevis nog.
Postat: mån mar 03, 2008 10:10 pm
av ThaSaint
ah lutar nog åt FK-kolvar då. funderade på beställa färdiga, men det är ju en kostnadsfråga det åxå, tyvärr
//Erik
Postat: mån mar 03, 2008 10:39 pm
av Lunkan
Det är mindre grop i FT/FK kolvarna än i orginal 234F kolvar.
Det blir ca. 11,4:1 i komp med B23ET kolvar och B234F topp (ej räknat med urtagen för ventilerna i beräkningarna)
svarvas kolven av ca 3-3.15 mm blir kompet ca 8.2-8.4:1.
Det blir samma med ft/fk kolvar som med B23ET kolvar efter svarvning, har lite större grop från början har jag för mej.
Med orginal B234F kolvar ligger kompan på 10:1 eller om det var 10.5:1
Höll på att räkna på det där lite grovt förut när brorsan monterade 16V topp på B23:an.
/Jonas
Postat: mån mar 03, 2008 11:29 pm
av Master
Lite dålig bild men en B234F kolv till vänster och en B230FT kolv med frästa ventilurtag till höger. Kostade mig 800kr på Simo i Östersund för att få 4st kolvar fixade. Då använde dom en B234 kolv som "mall"

[/img]
Postat: tis mar 04, 2008 12:04 am
av Tommy Luhr
svarva ft/fk kolvar är inga problem.
Det kan jag fixa om någon behöver.
Har kolvjigg och allt sp man behöver inte spänna i manteln.
Men tar man 3mm så gropen blir borta så blir kompet med std 16v topp 8,2:1 i komp. oftast är alla toppar någon gång planade, då blir det snabbt lite till.
En fk kolv svarvad 3mm räcker lätt till 450hk och mer.
Postat: tis mar 04, 2008 12:10 am
av ThaSaint
mjo 8 till 8.2:1 borde nog bli lagomt komp.
B204'an jag kör med nu som är helt original ligger ju på 8,2:1 om jag inte minns fel..
tyvärr växer ju dom snurrorna inte på träd så den kommer bara arkiveras i förrådet efter urmontering.
Tack för tipsen, frågorna om B23ET-kolvar, var just pga "bättre" material.
synd på kolvbultsfixet, råkar ha 4 h-profilstakar just hemkomna för B230-kolvar.. så jag kör nog på sådanna.
//Erik
Postat: tis mar 04, 2008 1:27 am
av Loke
Kan man inte bara brotcha (felstavat

) upp lilländan på B230 stakarna till 24mm (och ev. byta bussningar om dom blir för tunna) och använda B23 kolvar om man vill det?Eller är det olika komphöjd också?B230 har väll längre stakar ioförsej, så jag antar att komphöjden blir fel...