Sida 1 av 1
Fråga angående recept på 530-topp.
Postat: mån dec 17, 2007 2:19 pm
av tompa245
Jag undrar lite hur mycket effekt en topp med följande spec klarar av att lämna på en sugmotor ?
46mm insug.
38mm avgas.
Dubbla ventilfjädrar.
Kamaxel: lyft 12.5, nockvinkel 107°, duration 312° (GT6-profil)
Matchportade insug och avgaskanaler.
Planad ca 2mm.
Ställbart kamdrev.
Kammen kanske inte är optimal, så kom gärna med tips på andra modeller
Mvh T
Postat: tis dec 18, 2007 8:38 am
av Amazon_Sleper
Är allt rätt gjort borde ju inte 180-200vara några problem... Men berror ju på portning å instälningarna som soppa tillförsel å tändning..
Postat: tis dec 18, 2007 10:14 am
av Jens Gustavsson
beror mycke på hur bra toppen är portad, flödet kan va från 160cfm till 220 beroende på canal utformningen.
Postat: tis dec 18, 2007 2:52 pm
av tompa245
Låter ju som lovande siffror detta
Då är det med andra ord värt att lämna in för portning på firma då.
Soppa och tändning ska med fixas såklart.
Sen har jag en helt annan fråga med, är en excenterslipad b23 vev hållbar om man varvar max 7.200rpm och inte har bilen som daily driver?
Mvh T
Postat: ons dec 19, 2007 11:49 am
av caterpillar
gt 6 kammen egner seg helst til lett bil å til bankjørning( liker masse varv)
har lite dreimoment ved lave turtall( under 4000)
sats på en annan kam.....H-kam eller en kam som gir lite mer kjørbarhet. kommer an på topp portningen

Postat: ons dec 19, 2007 11:00 pm
av Jens Gustavsson
tompa245 skrev:
Då är det med andra ord värt att lämna in för portning på firma då.
Sen har jag en helt annan fråga med, är en excenterslipad b23 vev hållbar om man varvar max 7.200rpm och inte har bilen som daily driver?
Mvh T
jo det är nog värt var krona med en profs portning, hör med erland om han har tid kanse?
en exenterslipad b23 vev håller för mycket stryck det är inga problem att varva den mycket längre och den håller för milen också.
det är svetsade vevaxlar som har tvivelaktiga egenskaper.
Postat: ons dec 19, 2007 11:23 pm
av tompa245
Jens Gustavsson skrev:tompa245 skrev:
Då är det med andra ord värt att lämna in för portning på firma då.
Sen har jag en helt annan fråga med, är en excenterslipad b23 vev hållbar om man varvar max 7.200rpm och inte har bilen som daily driver?
Mvh T
jo det är nog värt var krona med en profs portning, hör med erland om han har tid kanse?
en exenterslipad b23 vev håller för mycket stryck det är inga problem att varva den mycket längre och den håller för milen också.
det är svetsade vevaxlar som har tvivelaktiga egenskaper.
Okej.
Var kan man få veven slipad och ungefär hur mycket skulle det kosta?
Toppen får kennets motor i motala ta hand om.
Postat: tor dec 20, 2007 10:19 pm
av VOLVO PV-65
Har själv kört mycket med GT-6 i B23 med topp portad av Bosse Redin (RH Racing), Weber 45:or. Std 2,3 liter.
Inga problem med lågvarvs egenskaperna,drar fint från botten och ett djävla klipp en bit upp i registret.
Kan till å me låta ett fruntimmer köra med den kammen om allt lirar..
Postat: tor dec 20, 2007 10:20 pm
av VOLVO PV-65
OBS i en tung 245:a

Postat: mån dec 31, 2007 1:25 am
av tompa245
VOLVO PV-65 skrev:OBS i en tung 245:a

Den kommer bli lättare, det lovar jag
Sen är det skitsamma om den är lättkörd på gatan egentligen, bara den mosar på bra på högvarv
