Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)
Postat: sön dec 30, 2007 8:57 pm
NH86 Sportkamaxel för lätt trimning. Används mest till Opel CIH. Med original- eller enkel Weber-
förgasare fungerar motorn nästan lika snällt på låga varvtal som originalkamaxeln. Mekaniska
ventillyftare skall användas. Kan som regel monteras utan att göra några modifieringar av topplock
eller kolvar. Monteras som original kamaxel.
Kamaxel-duration 276° vid 0,3 spel. Kamaxellyft 6,7 mm. Ventilspel 0,30-0,35 mm.
NH139 Sportkamaxel för lätt trimning. Används mest till Opel CIH. Går fortfarande bra på tomgång
och ger motorn ett mycket trevligt uppförande. Skall monteras med mekaniska ventillyftare.
Kan nästan alltid monteras utan att modifiera ventiluttag e.d..
Kamaxel-duration 270° vid 0,3 mm spel. Kamaxellyft 6,9 mm. Monteras enligt originalmärkningar.
(se dock kompletterande tips) Rekommenderar ventilspel 0,30 - 0,35 mm.
SMR1 Specialkamaxel framtagen för ganska hård trimning av stötstångs och vipparmsmotorer.
Mest använd till Volvo B20 och Opel CIH, men passar bra till många andra liknande motortyper.
"Rallyspecifikationer"
Kamaxelduration 300° vid 0,4 mm spel. Kamaxellyft 8.6 mm Nockvinkel: instämplat.
Rekommenderad grundinställning: Insugningsventilen c:a 1 mm mera öppen än avgas vid TDC.
Ventilspel: c:a 0,35 mm kall motor. Ersatt av SMR23.
SMR2 Specialkamaxel med korta ramper och hög ventilacceleration. Används till motorer med
överliggande kamaxel. Mekaniskt ej tyst. Ventilspel max 0,3 mm. Tryckaryta min.31 mm.
Duration 275° vid 0,25 spel. Ventillyft 11,0 mm Nockvinkel : Instämplat
SMR3 Specialkamaxel för stötstångs- och vipparmsmotorer. Framtagen för moderat trimning
av B20 och Opel. Används även till Toyota Starlet och Ford V4-V6 i rallytrim.
Kamaxel-duration 275° vid 0,4 mm spel. Kamaxellyft 7,9 mm Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad grundinställning: Insug- och -avgasventilen skall vara lika mycket öppna vid TDC
Ventilspel: Som original till respektive märke.
SMR4 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. " vass gata, rallyspecifikationer"
Ger en bra effekt och ett brett register. Används till Volvo B21/23, Saab 2,0, Golf m.fl..
Duration 287° Ventillyft 11,9 mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad inställning: Insug- och -avgasventilen lika öppna cid TDC (0)
Ventilspel: 0,30-0,40 mm.
SMR6 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "rallyspecifikationer" Ger en
bra effekt och ett brett register. Används till Volvo B21/23 mfl. "Snäppet" vassare än SMR4.
Duration 305° Ventillyft 12,4mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad inställning: Insug- och -avgasventilen lika öppna vid TDC (0)
Ventilspel: 0,30-0,40 mm.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med lågt motstånd.
SMR8 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "Rally, racing, rallycross".
"Snäppet" över SMR6. Ger mycket bra effekt från c:a 4000 rpm.
Kamaxlar med ännu längre tider ger som regel så pass mycket lägre effekt i mellanregistret
att jag anser denna vara "gränsen" för en motor som körmässigt skall vara effektiv.
Duration 310° Ventillyft 12,6 mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderar ventilspel: 0,35- 0,40 mm.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med minimalt motstånd.
SMR14 Specialkamaxel mest använd till Ford "Pinto" Den har "rallyspecifikationer" och fungerar
därmed bäst från c:a 3500 rpm. På denna motortyp är det mycket släpans vinkel som bestämmer
vilka tider och lyft ventilen får. Dessa saker måste Du få reda på vid köp och före montering.
Anger därför endast kamprofilernas värden.
Insug lyft 7,75 mm och 314°, avgas lyft 7,5 mm och 305° . Ventilspel 0,25 på ventilen.
SMR20 Specialkamaxel avsedd för motorer med överliggande kamaxel (tryckyta minimum 29,5 mm)
Duration 275° och 11,1 mm lyft vid 0,40 mm spel.
SMR21 Specialkamaxel avsedd för "vipparmsmotorer". Mest använd till Opel och Volvo B20.
Fordrar t.ex. 2 st Weber DCOE eller liknande. Kan klassas som "snäll rallykam". Ger i en väl-
preparerad motor ett mycket brett register från c:a 3000 till 7000 rpm.
Kamaxelduration 290° och 8,6 mm kamaxellyft vid 0,40 mm spel.
SMR22 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel.
OBS! Tryckarens/tryckarbrickans yta måste vara minimum 32 mm.
Kan därför inte monteras i alla motortyper. Inte heller mekaniskt tystgående.
Denna kamprofil har ganska hög ventilacceleration och korta ramper. Den ger därmed bra
cylinderfyllnad med korta ventiltider. Skall köras med c:a 0,25- 0,30 mm spel, annars blir
ventilljudet högt.
Duration 285° och ventillyft 11,6 mm vid 0,40 mätspel.
SMR23 Specialkamaxel för "vipparmsmotorer". STÅHLMOTORs mest omtyckta
tävlingskamaxel till Opel cih och Volvo B20. Har i samtliga av oss och flera andra
trimmares motorer givit bättre både effekt och registerbredd. Särskilda monteringsanvisningar
måste följas.
Kamaxel-duration 298° och -lyft 8,6 mm vid 0,40 spel.
Vanligen bästa inställning: Insugventilen öppen 1 - 1,5 mm. mer än avgas vid TDC.
Grenrör och avgassystem måste vara anpassat efter önskat effektuttag.
SMR24 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel.
Duration 266° och lyft 10,8 mm vid 0,40 spel. Tystgående med ganska långa ramper.
Körspel på ventilen c:a 0,40 mm.
Har i vissa fall använts som "dragkamaxel" till släp/husvagn o.d. ( NH 950831)
SMR25 Specialkamaxel för "vipparmsmotorer". Den för närvarande (6/92) vassaste som vi
använder för rallymotorer. Har snabb ventilacceleration och fordrar noggrannt preparerad motor.
Lik SMR23 men lite "vassare". Ersatt av SMR23
Kamaxel-duration 302° och kamaxellyft 8,2 mm vid 0,40 spel.
SMR26 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel. En aning "vassare" än SMR24.
Duration 276° och lyft 10,8 mm vid 0,40 spel.
Körspel på ventilen c:a 0,40 mm.
SMR28 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel. Ganska långa ramper ger en
tyst och mjuk gång. Tryckarstorlek min. 30 mm.
Ventilduration 290° vid 0,3 mm spel. Lyfthöjd 11,4 mm vid 0-spel.
SMR30 Kamaxelprofil avsedd för hydrualiska tryckare. Ger fortfarande bra effekt på låga varvtal
och "lite extra" upptill. Duration c:a 265 grader och ventillyft 10,8 mm.
Passar till katalysatormotorer och beräknas klara avgaskrav (1998) när nockvinkeln är 110-112°
samt motorn är bra iordning. Prepareras topplocket blir resultatet givetvis bättre.
I vissa fall skall bränslemängd (styrtryck) justeras för bäst effekt.
SMR31 Kamaxel för "vipparmsmotorer". Avsedd för hydrualiska ventillyftare.
Vid mekaniskt mätspel 0,5 mm är durationen 240° och kamlyftet 7,2 mm
SMR32 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "Rally, racing, rallycross".
"Snäppet" över SMR8. Vår för närvarande (jan-00) vassaste axel. Ger mycket bra effekt från c:a 4000 rpm.
Här har kamkurvan optimerats för att ge bra vridmoment och effekt. Kamlyftet har höjts till 13,5 mm.
och durationen stannar vid 310° vid normalt ventilspel. Fortfarande kan standard
ventiltryckare användas. Körbarhet och effektivitet ”i verkligheten” är som alltid prioriterad.
Rekommenderar ventilspel: 0,45 mm varm motor.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med lågt motstånd.
Mvh/ Pv-65[/list]
förgasare fungerar motorn nästan lika snällt på låga varvtal som originalkamaxeln. Mekaniska
ventillyftare skall användas. Kan som regel monteras utan att göra några modifieringar av topplock
eller kolvar. Monteras som original kamaxel.
Kamaxel-duration 276° vid 0,3 spel. Kamaxellyft 6,7 mm. Ventilspel 0,30-0,35 mm.
NH139 Sportkamaxel för lätt trimning. Används mest till Opel CIH. Går fortfarande bra på tomgång
och ger motorn ett mycket trevligt uppförande. Skall monteras med mekaniska ventillyftare.
Kan nästan alltid monteras utan att modifiera ventiluttag e.d..
Kamaxel-duration 270° vid 0,3 mm spel. Kamaxellyft 6,9 mm. Monteras enligt originalmärkningar.
(se dock kompletterande tips) Rekommenderar ventilspel 0,30 - 0,35 mm.
SMR1 Specialkamaxel framtagen för ganska hård trimning av stötstångs och vipparmsmotorer.
Mest använd till Volvo B20 och Opel CIH, men passar bra till många andra liknande motortyper.
"Rallyspecifikationer"
Kamaxelduration 300° vid 0,4 mm spel. Kamaxellyft 8.6 mm Nockvinkel: instämplat.
Rekommenderad grundinställning: Insugningsventilen c:a 1 mm mera öppen än avgas vid TDC.
Ventilspel: c:a 0,35 mm kall motor. Ersatt av SMR23.
SMR2 Specialkamaxel med korta ramper och hög ventilacceleration. Används till motorer med
överliggande kamaxel. Mekaniskt ej tyst. Ventilspel max 0,3 mm. Tryckaryta min.31 mm.
Duration 275° vid 0,25 spel. Ventillyft 11,0 mm Nockvinkel : Instämplat
SMR3 Specialkamaxel för stötstångs- och vipparmsmotorer. Framtagen för moderat trimning
av B20 och Opel. Används även till Toyota Starlet och Ford V4-V6 i rallytrim.
Kamaxel-duration 275° vid 0,4 mm spel. Kamaxellyft 7,9 mm Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad grundinställning: Insug- och -avgasventilen skall vara lika mycket öppna vid TDC
Ventilspel: Som original till respektive märke.
SMR4 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. " vass gata, rallyspecifikationer"
Ger en bra effekt och ett brett register. Används till Volvo B21/23, Saab 2,0, Golf m.fl..
Duration 287° Ventillyft 11,9 mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad inställning: Insug- och -avgasventilen lika öppna cid TDC (0)
Ventilspel: 0,30-0,40 mm.
SMR6 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "rallyspecifikationer" Ger en
bra effekt och ett brett register. Används till Volvo B21/23 mfl. "Snäppet" vassare än SMR4.
Duration 305° Ventillyft 12,4mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad inställning: Insug- och -avgasventilen lika öppna vid TDC (0)
Ventilspel: 0,30-0,40 mm.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med lågt motstånd.
SMR8 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "Rally, racing, rallycross".
"Snäppet" över SMR6. Ger mycket bra effekt från c:a 4000 rpm.
Kamaxlar med ännu längre tider ger som regel så pass mycket lägre effekt i mellanregistret
att jag anser denna vara "gränsen" för en motor som körmässigt skall vara effektiv.
Duration 310° Ventillyft 12,6 mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderar ventilspel: 0,35- 0,40 mm.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med minimalt motstånd.
SMR14 Specialkamaxel mest använd till Ford "Pinto" Den har "rallyspecifikationer" och fungerar
därmed bäst från c:a 3500 rpm. På denna motortyp är det mycket släpans vinkel som bestämmer
vilka tider och lyft ventilen får. Dessa saker måste Du få reda på vid köp och före montering.
Anger därför endast kamprofilernas värden.
Insug lyft 7,75 mm och 314°, avgas lyft 7,5 mm och 305° . Ventilspel 0,25 på ventilen.
SMR20 Specialkamaxel avsedd för motorer med överliggande kamaxel (tryckyta minimum 29,5 mm)
Duration 275° och 11,1 mm lyft vid 0,40 mm spel.
SMR21 Specialkamaxel avsedd för "vipparmsmotorer". Mest använd till Opel och Volvo B20.
Fordrar t.ex. 2 st Weber DCOE eller liknande. Kan klassas som "snäll rallykam". Ger i en väl-
preparerad motor ett mycket brett register från c:a 3000 till 7000 rpm.
Kamaxelduration 290° och 8,6 mm kamaxellyft vid 0,40 mm spel.
SMR22 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel.
OBS! Tryckarens/tryckarbrickans yta måste vara minimum 32 mm.
Kan därför inte monteras i alla motortyper. Inte heller mekaniskt tystgående.
Denna kamprofil har ganska hög ventilacceleration och korta ramper. Den ger därmed bra
cylinderfyllnad med korta ventiltider. Skall köras med c:a 0,25- 0,30 mm spel, annars blir
ventilljudet högt.
Duration 285° och ventillyft 11,6 mm vid 0,40 mätspel.
SMR23 Specialkamaxel för "vipparmsmotorer". STÅHLMOTORs mest omtyckta
tävlingskamaxel till Opel cih och Volvo B20. Har i samtliga av oss och flera andra
trimmares motorer givit bättre både effekt och registerbredd. Särskilda monteringsanvisningar
måste följas.
Kamaxel-duration 298° och -lyft 8,6 mm vid 0,40 spel.
Vanligen bästa inställning: Insugventilen öppen 1 - 1,5 mm. mer än avgas vid TDC.
Grenrör och avgassystem måste vara anpassat efter önskat effektuttag.
SMR24 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel.
Duration 266° och lyft 10,8 mm vid 0,40 spel. Tystgående med ganska långa ramper.
Körspel på ventilen c:a 0,40 mm.
Har i vissa fall använts som "dragkamaxel" till släp/husvagn o.d. ( NH 950831)
SMR25 Specialkamaxel för "vipparmsmotorer". Den för närvarande (6/92) vassaste som vi
använder för rallymotorer. Har snabb ventilacceleration och fordrar noggrannt preparerad motor.
Lik SMR23 men lite "vassare". Ersatt av SMR23
Kamaxel-duration 302° och kamaxellyft 8,2 mm vid 0,40 spel.
SMR26 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel. En aning "vassare" än SMR24.
Duration 276° och lyft 10,8 mm vid 0,40 spel.
Körspel på ventilen c:a 0,40 mm.
SMR28 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel. Ganska långa ramper ger en
tyst och mjuk gång. Tryckarstorlek min. 30 mm.
Ventilduration 290° vid 0,3 mm spel. Lyfthöjd 11,4 mm vid 0-spel.
SMR30 Kamaxelprofil avsedd för hydrualiska tryckare. Ger fortfarande bra effekt på låga varvtal
och "lite extra" upptill. Duration c:a 265 grader och ventillyft 10,8 mm.
Passar till katalysatormotorer och beräknas klara avgaskrav (1998) när nockvinkeln är 110-112°
samt motorn är bra iordning. Prepareras topplocket blir resultatet givetvis bättre.
I vissa fall skall bränslemängd (styrtryck) justeras för bäst effekt.
SMR31 Kamaxel för "vipparmsmotorer". Avsedd för hydrualiska ventillyftare.
Vid mekaniskt mätspel 0,5 mm är durationen 240° och kamlyftet 7,2 mm
SMR32 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "Rally, racing, rallycross".
"Snäppet" över SMR8. Vår för närvarande (jan-00) vassaste axel. Ger mycket bra effekt från c:a 4000 rpm.
Här har kamkurvan optimerats för att ge bra vridmoment och effekt. Kamlyftet har höjts till 13,5 mm.
och durationen stannar vid 310° vid normalt ventilspel. Fortfarande kan standard
ventiltryckare användas. Körbarhet och effektivitet ”i verkligheten” är som alltid prioriterad.
Rekommenderar ventilspel: 0,45 mm varm motor.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med lågt motstånd.
Mvh/ Pv-65[/list]