BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Jo jag har funderat lite på olika lösningar.

Men jag har redan många bra bitar med en DC motor.

Sen kan man ju slakta den gamla lyftenheten till bakluckan på bruksbilen :hihi:
Den innehåller ju mycket kul delar, DC motor Pulsgivare Växellåda och troligen en liten kulskruv.
Men jag gissar att växellådan är skadad, då bilen tyckte den drog för mycket ström.
K48558.jpg
K48558.jpg (103.1 KiB) Visad 1732 gånger
På jobbet har vi ett par enklare maskiner, där det sitter en liten display kopplad till en pulsgivare, som rullar utmed en kuggstång eller kuggrem.
Väldigt kompakt lösning, funderar lite på detta.

Idag har svarven ingen längdmätning, så något behöver komma dit. (Med steg motorer får man ju inte någon manuell mätmetod heller)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av blackadder »

Jag skulle nog ta steget fullt ut och satsa på Mach3 styrning om du ändå ska göra dig besväret med styrning.

Men det är ju lite bekvämt att bara starta och köra utan att behöva knappa så mycket också.



/Peter

Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Erik Nygårds »

Kul projekt , vad annväder du för kamera till bilder el film? el kör du mobil?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Intressant läsning om mach 3 styrningen, jag har ingen bakgrund inom cnc, då hade jag säkert vart sugen på det !

Kameror, flera olika, sällan mobilen.
Bildkvalitén från mobilen är ju rätt Ok men användarvänligheten suger.
Svårt att sätta fast, trög överföring till datorn, dessutom matchar inte 30 bilder/sek mina kamerors 25 bilder/sek.

Stilla på stativ typ videon där jag snackar om motorstyrningen är det en Sony A7II systemkamera med ett gammalt 70 tals 57mm f1,4 Konica objektiv som filmar mig.
Sen är det en liten tradera fyndad Sony RX100 mkII som filmar datorn, och tar upp ljudet.
Sen har jag även ett par beggade sony actionkameror, samt en nyare Osmo Action. (onödigt många, men det är hobby :wink: )

Får säga att dom små Sony RX100 kamerorna är grymma, bra ljud och bra bildstabilisering.
Ibland använder jag faktiskt sony actionkameran bara som mikrofon i bröstfickan.

Osmo action kameran har bra bild och kanonbra stabilisering, men ljudet är betydligt sämre än alla Sony kameror.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

Personligen har jag svårt att se den stora nyttan med en cnc svarv i ett hobbygarage, cnc fräs däremot
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Torbjörn, man kan ju ha fräs spindel på svarven också :hey:


Jag och en kompis besökte Autoseum i Simrishamn, där kördes Autoseum Oldtimer.
En Regularity tävling med bilar från före kriget.

Fint museum riktigt bra väder fram på dagen, och kul att se gammel bilarna köras.
Ett par bilar var från museet men merparten var privatägda gamla tävlingsbilar.

Det blev ett mini mini reportage på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=Uczh6ce3bpU

Efter flera veckors stillestånd på 635an åkte jag en runda i helgen, och återigen tändes ABS lampan :angryfire:
Nu tänds den direkt när man börjar köra, så positivt är att det troligen är lätt att hitta felet.

Svarven då ?

Jodå, kul projekt.

Just nu håller jag på med dubbdockan.
Man ska väl inte ha bleckplåt liggande under här :doh:
Här ser man faktiskt tydligt slitage, man kan ana att underdelen på dubbdockan är nedsliten ca. 0,20mm mot bädden.
Svårare att avgöra hur mycket bädden är nedsliten.
Dubbdockan med shims.jpg
Dubbdockan med shims.jpg (211.66 KiB) Visad 1433 gånger
Det känns förstås att både topp och tvärslid går något tyngre i ändarna.
Alla trapetsgängor och muttrar är i bra skick i alla fall.

Vissa av delarna har vart helt isär och blivit målade nu.
Hela svarven.jpg
Hela svarven.jpg (259.08 KiB) Visad 1433 gånger
Jag har även fått hem mina "digitaler".
I detta fallet två roterande pulsgivare, som är kopplade till var sin liten digital display.
Det är svårt att få plats med traditionella skalor på en liten svarv, och jag tror detta blir en bra kompromiss.
Längdsliden mäter med en rulle mot sidan, som en traditionell gammal mekanisk skala.
Och tvärsliden sitter kopplad på skruven, så där får man ta hänsyn till gängglappet.
pulsgivare.jpg
pulsgivare.jpg (190 KiB) Visad 1433 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

Jo det går ju att fräsa i en svarv, men sådanahär gamla små brukar ju inte kunna varva nog mycket

Sent from my SM-S901B using Tapatalk

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

1100 rpm. är max original.
Med frekvensomriktaren på 65hz får man 1400.

Funderar lite på smörjningen av spindellagren, denna maskinen är ju glidlagrad, i bronslager.
Det sitter ju fettkoppar som man skruvar ned, för att pressa in fett i lagren.

Jag upplever dock att när lagren är kalla, går dom ganska tungt, och fett är ganska tjockt.

Den Amerikanska (Southbend 9) original maskinen är istället smord med en tunn olja, och har en veke som suger upp olja.
Vill man köra i dom högre varvtalen tycker jag olja känns mer lämpligt än fett.
Speciellt om man vill ställa lagren tajt för glappfri spindel axel, tål att funderas lite på.

Lånad bild, notera smörjkoppen nere under axel centrum.

Bild

Källa
http://www.madtec.co.uk/south-bend-lathe/
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

Det sitter väl inte fettnipplar original på sådanadäringa maskiner utan oljenipplar.

Sent from my SM-S901B using Tapatalk

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Erik Nygårds »

Kul projekt , skulle också vilja ha digitaler ,men högst på önskelistan är en riktig justerbar stålhållare så man slipper hålla på med shims. har men ens råd att leka med elmaskiner neråt i landet med tanke på elpriserna?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Det sitter en typ av skruvbar fett kopp.
Farsan kallade dem Stauffer Koppar, vilket visade sig stämma.

Man spacklar i fett i lösvikt, och vrider på det röda locket, koppen så pressar det ner fett i lagret.
Fettkoppar.jpg
Fettkoppar.jpg (171.68 KiB) Visad 1223 gånger
Nu visar det sig att samlandet av överbliven elektronik från maskin utskrotningar och installationer lönar sig.
Blandad kompott av gamla 1980-1990 tals prylar, och nya delar från Kina.
Elektronik.jpg
Elektronik.jpg (200.73 KiB) Visad 1223 gånger
Igår fick jag klart två armar, som kontrollpanelen och digital räknarna ska sitta i.
Armar.jpg
Armar.jpg (285.64 KiB) Visad 1223 gånger
Erik, håller med om stålhållaren, men riktiga hållare är rätt dyra.
Fick med en liten stackare till snabbfäste i Aluminium, men den är för klen tror jag.

Elpriser, vad ska man säga eftersom vi bor i Elområde 4 så snackas det inget annat än elriser och solceller på jobbet.
Så trött på det, längtar nästan att höra jakt historier istället, som omväxling :hihi:

Har ett fast avtal som går ut i december, men uppvärmningen är Pellets, som "ta i trä" :hihi: inte stigit så mycket ännu.
I garaget är det diesel panna, så man kan köpa lite diesel, mellan bensin inköpen till bilen också. :!:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Nytt litet träff reportage.

https://youtu.be/dCF1WO7LYHY

Motor och Veteran träff i Östra Frölunda, arrangerat av Kinds Motorveteraner.
Gemytlig och lantlig stämning, och väldigt blandat utbud bland fordonen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ytterligare en liten Veteran träff.

Eller liten, 1500 besökare en onsdag kväll är inte så litet !

Mängder av motorcyklar, och rejäl blandning på bilar, många av dem mycket fina !

https://youtu.be/ITE25mWlG9A


Fortsätter att pilla med svarven, förra ägaren sa på telefon "Det ingår ju lite svarvstål också"

Jodå, 11 moderna bommar med olika hårdmetall skär, merparten i bra skick. (Men inte så många nya skär)

ca. 70 HSS skär av olika slipning och längd.
Och ca. 20 hemlödda Hårdmetall skär, där många verkar vara Kilståls bommar, med tjocka hårdmetall plattor.
Endel är väl skräp, men mycket är också användbart !
Svarvstål.jpg
Svarvstål.jpg (237.16 KiB) Visad 982 gånger
En stämmningsfull bild ?
Börjar närma mig lite funktion på digital räknarna, och har även fått igång en varvräknare för spindeln.
Stämmningsfull bild.jpg
Stämmningsfull bild.jpg (175.18 KiB) Visad 982 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Äntligen ! ? Första videon ut på svarven.

https://youtu.be/AWYNCACyaTM
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

En till video i serien om svarven.
Denna gången mer ingående om mätsystemet och den elektriska matningen på Z

https://www.youtube.com/watch?v=PVT6TOrua9U

tumnagel II.jpg
tumnagel II.jpg (124.18 KiB) Visad 691 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar