BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Utställnings säsongen har börjat.
Först med Hallands Fordonsveteraner i Lördags.
Och sen igår på Nationaldagen i Växjö på Biltema "Street meet"
Det blev en andra plats i utställningsklassen Retro.
Lustigt nog står bilarna precis som vi hamnade på prispallen, Bubblan 1a jag 2a och Volvo 244ran 3a.
Andraplatsen / vinsten vart en Mekpall med hjul
Lite mer logg, nu har jag kört med E85, eller nästan typ E72 kanske man vet ju inte exakt när man blandtankar utan att mäta.
På full e85 ökar jag tändningen 2,5° och Boost target 15 Kpa.
Dock hänger inte mina Wastegate fjädrar med riktigt, men det är väl kanske tur.
236 L/tim. på min 044 pump är snart ett gränsfall.
Intercooler bytet är dock att betrakta som lyckat.
Håller nere tempen bättre på landsväg, antagligen roterade varmluft runt den gamla intercoolern.
Insugstempen ligger på max 10° över yttertempen, oftast lägre.
Och man märker tydlig skillnad på de högre växlarna, speciellt när det är varmt ute.
Först med Hallands Fordonsveteraner i Lördags.
Och sen igår på Nationaldagen i Växjö på Biltema "Street meet"
Det blev en andra plats i utställningsklassen Retro.
Lustigt nog står bilarna precis som vi hamnade på prispallen, Bubblan 1a jag 2a och Volvo 244ran 3a.
Andraplatsen / vinsten vart en Mekpall med hjul
Lite mer logg, nu har jag kört med E85, eller nästan typ E72 kanske man vet ju inte exakt när man blandtankar utan att mäta.
På full e85 ökar jag tändningen 2,5° och Boost target 15 Kpa.
Dock hänger inte mina Wastegate fjädrar med riktigt, men det är väl kanske tur.
236 L/tim. på min 044 pump är snart ett gränsfall.
Intercooler bytet är dock att betrakta som lyckat.
Håller nere tempen bättre på landsväg, antagligen roterade varmluft runt den gamla intercoolern.
Insugstempen ligger på max 10° över yttertempen, oftast lägre.
Och man märker tydlig skillnad på de högre växlarna, speciellt när det är varmt ute.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kära Photobucket, om ni läser detta.
Jag har länge känt att vi har haft ett lite ensidigt förhållande.
Men det var ju under dessa premisser vi valde att ingå i denna relation, båda med ett öppet sinne.
Det senaste året tycker jag att det har gått lite tungt, men vem är jag att klaga, när uppoffringen från min sida enbart är tid ?
När jag nu inser ert kompletta storhetsvansinne, förstår jag att vårt förhållande kommer att vara över för evigt.
Tack för denna tiden, för några 399 dollar per år får ni inte av mig.
Mina vänner på Sävarturbo, tråden fortsätter.
Ny och lite uppdaterad första sida finns.
Jag har laddat ner hela albumet från Photobucket totalt 1300 bilder, varav kanske 900 i denna tråden.
Det kommer att bli ett bildspel på Youtube.
Låter garaget hosta bilder tillsvidare.
635an har fått nya framdäck och blivit besiktigad, vilket gick utmärkt.
Skönt att mer eller mindre bara ta bilen och rulla in.
Jag har länge känt att vi har haft ett lite ensidigt förhållande.
Men det var ju under dessa premisser vi valde att ingå i denna relation, båda med ett öppet sinne.
Det senaste året tycker jag att det har gått lite tungt, men vem är jag att klaga, när uppoffringen från min sida enbart är tid ?
När jag nu inser ert kompletta storhetsvansinne, förstår jag att vårt förhållande kommer att vara över för evigt.
Tack för denna tiden, för några 399 dollar per år får ni inte av mig.
Mina vänner på Sävarturbo, tråden fortsätter.
Ny och lite uppdaterad första sida finns.
Jag har laddat ner hela albumet från Photobucket totalt 1300 bilder, varav kanske 900 i denna tråden.
Det kommer att bli ett bildspel på Youtube.
Låter garaget hosta bilder tillsvidare.
635an har fått nya framdäck och blivit besiktigad, vilket gick utmärkt.
Skönt att mer eller mindre bara ta bilen och rulla in.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Skickar upp ytterligare lite nya bilder.
635an rullar mest på annars, extremt praktiskt att jag kan blandtanka Bensin och e85 hur jag vill.
Man blir snabbt bortskämd med en 3,5 liters Bi-Turbo sexa.
BMW 120 Diesel bruksbilen känns väldigt traktor, med sin diesel fyra, troligen första och sista diesel bilen för min del.
EDIT:
Youtube klipp som täcker ombyggnaden till Kuggstång, kanske det som är mest intressant i tråden just nu ?
https://youtu.be/UCeN6G3JVNI
635an rullar mest på annars, extremt praktiskt att jag kan blandtanka Bensin och e85 hur jag vill.
Man blir snabbt bortskämd med en 3,5 liters Bi-Turbo sexa.
BMW 120 Diesel bruksbilen känns väldigt traktor, med sin diesel fyra, troligen första och sista diesel bilen för min del.
EDIT:
Youtube klipp som täcker ombyggnaden till Kuggstång, kanske det som är mest intressant i tråden just nu ?
https://youtu.be/UCeN6G3JVNI
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Futura fälgarna är verkligen rent porr, ångrar att jag sålde mina faktiskt..
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Fina bilder
Gött när det bara funkar
Gött när det bara funkar
Re: BMW 635 Bi-Turbo
för min del så var det den mest intressanta med kuggstångsmekandet =P
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hejsan hänt något nytt med denna el har du bara åkt i sommar?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Nej, bara kört egentligen.
Men en reflektion är att den nya Intercoolern är bättre på precis alla sätt.
Den täcker ju större yta framför kylaren, och nu måste mer / all luft gå genom Intercoolern.
Så även på låga laster och låga farter är insugsluften alltid kallare, det läcker helt enkelt över mindre värme från kylaren.
Då all luft har rätt riktning, och ej studsar och virvlar runt Intercoolern, viktigare än man tror det där!
I sämsta läget en varm dag +25° kunde lufttempen ligga på ca. 60° vid långsam stadskörning. (viss Heat soak förstås)
Om man då gasade på så först sjönk tempen till kanske 40° för att sedan öka till 60-65°
Nu ligger den kanske på 40° vid samma tillfälle, och drar man ur 2-3ans växel sjunker tempen till 30° (samma givar placering och Heat Soak)
Så i sämsta läget är nog den nya Intercoolern "30° bättre"
Men en kall fuktig höstkväll som vi får snart, kanske det bara skiljer 10°
Men en reflektion är att den nya Intercoolern är bättre på precis alla sätt.
Den täcker ju större yta framför kylaren, och nu måste mer / all luft gå genom Intercoolern.
Så även på låga laster och låga farter är insugsluften alltid kallare, det läcker helt enkelt över mindre värme från kylaren.
Då all luft har rätt riktning, och ej studsar och virvlar runt Intercoolern, viktigare än man tror det där!
I sämsta läget en varm dag +25° kunde lufttempen ligga på ca. 60° vid långsam stadskörning. (viss Heat soak förstås)
Om man då gasade på så först sjönk tempen till kanske 40° för att sedan öka till 60-65°
Nu ligger den kanske på 40° vid samma tillfälle, och drar man ur 2-3ans växel sjunker tempen till 30° (samma givar placering och Heat Soak)
Så i sämsta läget är nog den nya Intercoolern "30° bättre"
Men en kall fuktig höstkväll som vi får snart, kanske det bara skiljer 10°
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
ska du ställa ut på vallåkra denna söndag?
ska köra dit med e28an
ska köra dit med e28an
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Nej jag tror jag hoppar över Vallåkra.
Och tyvärr missar jag nog Sportvagnsträffen i Hofsnäs också.
Ingen ordning alls i år...
Får försöka klämma in de sista kvällsträffarna i närheten istället.
Och tyvärr missar jag nog Sportvagnsträffen i Hofsnäs också.
Ingen ordning alls i år...
Får försöka klämma in de sista kvällsträffarna i närheten istället.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Du är ju intresserad av småoptimeringar och vill ha kall luft, nu är det inte aktuellt på din bil.
Men ändå måste jag berätta vad en 'skitgrej' kan göra.
Min AMG har ju problem med höga insugstempraturer, och den går som ett skott på kvällar/nätter.
Jag har isolerat undersidan av insuget efter bästa förmåga(två lager startmotormatta) samt gjort andra insugspackningar i vanlig 'papp' istället för stålpackningarna som är std.
Ändå värmde motorn insuget nåt enormt vid långsam körning.
Uppe över 90km/h var det inget stort problem(trodde jag).
Men jag ville ha lite mer kabang från rödljusen på dagtid, inte bara frän prestanda nattetid.
Så vad göra?
Exprimentet blev en simpel dammsugarslang.
Den monterade jag i fronten riktad framåt i ena hålet bredvid ett dimljus.
Syns inte eftersom det sitter sånt där ballt stylingnät som AMG täckt hålen med
Drog slangen därifrån till i framkant på insuget riktad ned i 'dalen' mellan cylinderbankerna.
Tanken var att det skulle hjälpa till att 'spola bort' värmd luft.
Och funkade gjorde det, helt nå grym skillnad.
Gjorde lite tester.
Vid 21 grader utomhus i landsvägtempo blev skillnaden 8 grader på insugstempen(blev överraskad), från 31 grader till 23 grader.
Vid 21 grader i stadstrafik blev skillnaden 16 grader, från 41 grader till 25 grader .
stillastående länge blev givetvis ingen skillnad, men det kyler ned snabbt då bilen börjar rulla.
Nattetid blev det en grad mer skillnad i landsvägstempo, fuktigare luft kyler mer?
Så jag blev ju nyfiken på prestandan också då det faktiskt blev kännbar skillnad.
Om jag cruisade runt lite och gjorde ett snabbt stopp och värmde mina R-däck
Så blev skillnaden först markant, förut orkade den inte dra loss hjulen på trean nåt vidare.
Nu fick jag släppa gasen(på trean) så däcken inte skulle ta slut *S*
Backa tillbaka snabbt och starta i gummispåren.
Rekord med 0.23s förbättring!
Från 4.27s till 4.04s
Står jag still länge så tappar jag prestandan, givetvis.
Får lov att krångla till med nå fläkt för att fixa det
Jag ser även att motorstyrningen korrigerar med mer bränsle på fueltrim stft/ltft.
Ganska enkelt 'trim' som kostade typ 20kr(soppan att hämta slangen hos polaren)
Inget trim alls egentligen, bara en mod att behålla hästarna under huven kalla och virila =)
Så med tanke på detta, optimera luftflödet kring turboaggregaten på din för att spola bort hetluft som värmer insuget.
Men ändå måste jag berätta vad en 'skitgrej' kan göra.
Min AMG har ju problem med höga insugstempraturer, och den går som ett skott på kvällar/nätter.
Jag har isolerat undersidan av insuget efter bästa förmåga(två lager startmotormatta) samt gjort andra insugspackningar i vanlig 'papp' istället för stålpackningarna som är std.
Ändå värmde motorn insuget nåt enormt vid långsam körning.
Uppe över 90km/h var det inget stort problem(trodde jag).
Men jag ville ha lite mer kabang från rödljusen på dagtid, inte bara frän prestanda nattetid.
Så vad göra?
Exprimentet blev en simpel dammsugarslang.
Den monterade jag i fronten riktad framåt i ena hålet bredvid ett dimljus.
Syns inte eftersom det sitter sånt där ballt stylingnät som AMG täckt hålen med
Drog slangen därifrån till i framkant på insuget riktad ned i 'dalen' mellan cylinderbankerna.
Tanken var att det skulle hjälpa till att 'spola bort' värmd luft.
Och funkade gjorde det, helt nå grym skillnad.
Gjorde lite tester.
Vid 21 grader utomhus i landsvägtempo blev skillnaden 8 grader på insugstempen(blev överraskad), från 31 grader till 23 grader.
Vid 21 grader i stadstrafik blev skillnaden 16 grader, från 41 grader till 25 grader .
stillastående länge blev givetvis ingen skillnad, men det kyler ned snabbt då bilen börjar rulla.
Nattetid blev det en grad mer skillnad i landsvägstempo, fuktigare luft kyler mer?
Så jag blev ju nyfiken på prestandan också då det faktiskt blev kännbar skillnad.
Om jag cruisade runt lite och gjorde ett snabbt stopp och värmde mina R-däck
Så blev skillnaden först markant, förut orkade den inte dra loss hjulen på trean nåt vidare.
Nu fick jag släppa gasen(på trean) så däcken inte skulle ta slut *S*
Backa tillbaka snabbt och starta i gummispåren.
Rekord med 0.23s förbättring!
Från 4.27s till 4.04s
Står jag still länge så tappar jag prestandan, givetvis.
Får lov att krångla till med nå fläkt för att fixa det
Jag ser även att motorstyrningen korrigerar med mer bränsle på fueltrim stft/ltft.
Ganska enkelt 'trim' som kostade typ 20kr(soppan att hämta slangen hos polaren)
Inget trim alls egentligen, bara en mod att behålla hästarna under huven kalla och virila =)
Så med tanke på detta, optimera luftflödet kring turboaggregaten på din för att spola bort hetluft som värmer insuget.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Är ju lite taskig jämförelse mellan en diesel fyra och bensin biturbo sexaDaniel-635 skrev:Skickar upp ytterligare lite nya bilder.
635an rullar mest på annars, extremt praktiskt att jag kan blandtanka Bensin och e85 hur jag vill.
Man blir snabbt bortskämd med en 3,5 liters Bi-Turbo sexa.
BMW 120 Diesel bruksbilen känns väldigt traktor, med sin diesel fyra, troligen första och sista diesel bilen för min del.
EDIT:
Youtube klipp som täcker ombyggnaden till Kuggstång, kanske det som är mest intressant i tråden just nu ?
https://youtu.be/UCeN6G3JVNI
Är nog dock svårt att få den sistnämnda att gå på under 0,5l/mil
Du får skaffa en *35d så blir det iallafall lite bättre förutsättningar för dieseln.
Dock så är det få (om några) motortyper som klår en stor bensinsexa
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
V8 V10 V12 =)Dock så är det få (om några) motortyper som klår en stor bensinsexa
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
V8, uschKadett4wd skrev:V8 V10 V12 =)Dock så är det få (om några) motortyper som klår en stor bensinsexa
V10, njae
V12 är ju nästan två sexor så
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Säger man usch om V8 har man nog aldrig haft en riktig