BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Haha, jag gillar ditt syarbete .
Jag skall själv försöka mig på att sy nya nya gardiner till båten...verkar som lämplig svårighetsgrad för mig...
Jag skall själv försöka mig på att sy nya nya gardiner till båten...verkar som lämplig svårighetsgrad för mig...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, det är ju nästan som plåtslageri, fast mjukare.
Men man får inte glömma extratillägget för sömsmånen, då blir det jobbigt
Men man får inte glömma extratillägget för sömsmånen, då blir det jobbigt
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Möss i musfällorna, urladdade batterier, startkablar, saltbilar och SMHI varnar rött.
Det är bara att inse, entusiastbil säsongen är över...
Här är också en bild på Mcn, med hel Kolfiber framskärm.
När jag backade in den för vinterförvaring hade jag glömt skivbromslåset, a true classic !
Och det krasade som knäckebröd i framskärmen...
Här funderar jag på lite däckslitage, hur har ni det...
viewtopic.php?f=24&t=98344&p=709934#p709934
Gnällig gubbe, jovars
Det är bara att inse, entusiastbil säsongen är över...
Här är också en bild på Mcn, med hel Kolfiber framskärm.
När jag backade in den för vinterförvaring hade jag glömt skivbromslåset, a true classic !
Och det krasade som knäckebröd i framskärmen...
Här funderar jag på lite däckslitage, hur har ni det...
viewtopic.php?f=24&t=98344&p=709934#p709934
Gnällig gubbe, jovars
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ajaj, otur med framskärmen!
Jag skaffade själv lite nya skavanker på 2-hjulingen i somras...den välte uppe i Abisko när jag vände ryggen till...
Jag skaffade själv lite nya skavanker på 2-hjulingen i somras...den välte uppe i Abisko när jag vände ryggen till...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ah, inte bra med välta MC men hellre det än när man sitter på själv !
Eh, snabba svängar, säsongs byte...
Drog ihop en video på snöplogen, one of a kind kan man säga.
https://youtu.be/VSnLvm6CwD8
En Norlett Jordfräs, ungefär som denna
Som fått ett nytt ansvarsområde
Med tanke på åldern är den inte riktigt Easy Start längre, men still going strong får man säga !
Eh, snabba svängar, säsongs byte...
Drog ihop en video på snöplogen, one of a kind kan man säga.
https://youtu.be/VSnLvm6CwD8
En Norlett Jordfräs, ungefär som denna
Som fått ett nytt ansvarsområde
Med tanke på åldern är den inte riktigt Easy Start längre, men still going strong får man säga !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jahapp, då har vi hamnat i 2022, första videon ut är på montering och test av min generator till 635an.
Ganska väl förklarat hoppas jag, till och med med äkta paint bilder, som nästan är animerade
https://youtu.be/qavDIM-yjlo
Hoppas det kan vara till nytta om man vill testa en generator innan man stoppar in den i bilen.
Även om testet inte säger allt om generatorns kapacitet, så får man en tydlig indikation på att den fungerar.
Man ser faktiskt här i videon att laddströmmen sjunker mot slutet.
Ganska väl förklarat hoppas jag, till och med med äkta paint bilder, som nästan är animerade
https://youtu.be/qavDIM-yjlo
Hoppas det kan vara till nytta om man vill testa en generator innan man stoppar in den i bilen.
Även om testet inte säger allt om generatorns kapacitet, så får man en tydlig indikation på att den fungerar.
Man ser faktiskt här i videon att laddströmmen sjunker mot slutet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Min styrservo från VW Polon har börjat läcka, nästan ironiskt att de är de nyaste komponenterna som läcker.
Jag vart först orolig att den nya 130 bars pumpen överbelastat tätningarna, eller att Polons servo helt enkelt är för klen.
Eller att jag valt en Oljetyp som denna servo inte är kompatibel med.
Men det visade sig ha en annan förklaring...
Kuggstången på väg ner.
Lyckades dra in kuggstången så att styrningen blottades ca. 5mm.
på dessa 5mm klämde jag in en gummislang, med en Hylsa i, och detta greppade så mycket att jag kunde dra ut gaveln.
Annars hade jag eventuellt behövt dra ur hela ventilpaketet och rattaxeln, för att pressa ut gaveln.
Och här är anledningen till läckaget, varken högt tryck eller för stora krafter.
Utan korrosion, tydligen tycker TRW / Volkswagen inte man behöver ha kromad kolvstång.
Jag vart först orolig att den nya 130 bars pumpen överbelastat tätningarna, eller att Polons servo helt enkelt är för klen.
Eller att jag valt en Oljetyp som denna servo inte är kompatibel med.
Men det visade sig ha en annan förklaring...
Kuggstången på väg ner.
Lyckades dra in kuggstången så att styrningen blottades ca. 5mm.
på dessa 5mm klämde jag in en gummislang, med en Hylsa i, och detta greppade så mycket att jag kunde dra ut gaveln.
Annars hade jag eventuellt behövt dra ur hela ventilpaketet och rattaxeln, för att pressa ut gaveln.
Och här är anledningen till läckaget, varken högt tryck eller för stora krafter.
Utan korrosion, tydligen tycker TRW / Volkswagen inte man behöver ha kromad kolvstång.
Senast redigerad av Daniel-635 den lör jan 08, 2022 10:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
"Fördelen" med att kolvstången inte är kromad, är ju att den går att polera.
Min erfarenhet säger att, känner man inget med nageln, kommer det kunna hålla tätt.
Och om man behöver slipa ner några hundradelar i ytan, så klarar tätningen det bättre än repor eller andra märken.
Här är kolvstången slipad med 400 / 800 papper och sen Polerad.
Tätningen ser lite repad ut, kanske hade funkat ändå, men jag ska se om det går att hitta en ny.
Oklart om den röda stödringen ska vara diagonalt kapad, eller om den gått av ?
Enda stället jag verkar kunna hitta lösa komponenter vart i Ryssland, men det kanske kan funka...
Om ni inte har andra tips.
Min erfarenhet säger att, känner man inget med nageln, kommer det kunna hålla tätt.
Och om man behöver slipa ner några hundradelar i ytan, så klarar tätningen det bättre än repor eller andra märken.
Här är kolvstången slipad med 400 / 800 papper och sen Polerad.
Tätningen ser lite repad ut, kanske hade funkat ändå, men jag ska se om det går att hitta en ny.
Oklart om den röda stödringen ska vara diagonalt kapad, eller om den gått av ?
Enda stället jag verkar kunna hitta lösa komponenter vart i Ryssland, men det kanske kan funka...
Om ni inte har andra tips.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Hej.
Har du tittat här, de brukar kunna lösa (nästan) allt.
https://www.kullagret.com/
De har hjälpt mej många gånger med udda tätningar eller kullager.
Stödringarna som jag har sett har varit kapade diagonalt så det är nog som det ska.
Har du tittat här, de brukar kunna lösa (nästan) allt.
https://www.kullagret.com/
De har hjälpt mej många gånger med udda tätningar eller kullager.
Stödringarna som jag har sett har varit kapade diagonalt så det är nog som det ska.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Är det en hydraultätning eller bara en avskrapare/dammtätning?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kollade på Kullager, men på hemsidan hade dom inget som passade.
Det är en hydraultätning, med en stödring intregrerat.
Bilden är tagen "innifrån" servon, så den vita PTFE styrningen sitter ut mot styrstaget.
Kolvstång 23mm
Ytterdiameter 32,5
Hittat lite fler träffar i Litauen och Ryssland, och väntar på svar.
Det är en hydraultätning, med en stödring intregrerat.
Bilden är tagen "innifrån" servon, så den vita PTFE styrningen sitter ut mot styrstaget.
Kolvstång 23mm
Ytterdiameter 32,5
Hittat lite fler träffar i Litauen och Ryssland, och väntar på svar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tänkte ifall du kunde svarva en egen 'hållare' och montera lösa mer lättillgängliga tätningar och bussningar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tanken har vart hos mig med, men den där 23mm kolvstången verkade udda.
Fick svar ifrån den andra Ryska leverantören idag, och det verkade seriöst.
Dom hade 5 tätningar på lager, och accepterade Paypal.
power-steerings-seals.com
Hoppas det funkar och inte strular med Tull.
Sidospår
Det blir andra leveransen från Ryssland denna vintern.
Jag har odlar ett litet intresse för armbandsur, då snackar vi inte Rolex, Breitling eller Omega, utan i andra änden av skalan med väsentligt billigare prylar.
Så precis innan jul landade denna klocka hos mig, köpt på Ebay från en säljare i Ryssland.
Ett gammalt dykarur, Vostok Amphibia från ca. 1980, inte helt original om man är petig, men mycket nya delar, så den ser fin ut.
För er med hökögon som tror att det står 31 Juveler, så stämmer det inte, de nya har 31 Juveler i automat verket.
Denna gamla versionen har bara manuellt uppdrag och 18 Juveler.
På nästan 4 veckor ligger den ca. 20 sekunder före, nästan irriterande exakt för det priset.
35 Euro, men frakt och tull ökade ju på lite.
Fick svar ifrån den andra Ryska leverantören idag, och det verkade seriöst.
Dom hade 5 tätningar på lager, och accepterade Paypal.
power-steerings-seals.com
Hoppas det funkar och inte strular med Tull.
Sidospår
Det blir andra leveransen från Ryssland denna vintern.
Jag har odlar ett litet intresse för armbandsur, då snackar vi inte Rolex, Breitling eller Omega, utan i andra änden av skalan med väsentligt billigare prylar.
Så precis innan jul landade denna klocka hos mig, köpt på Ebay från en säljare i Ryssland.
Ett gammalt dykarur, Vostok Amphibia från ca. 1980, inte helt original om man är petig, men mycket nya delar, så den ser fin ut.
För er med hökögon som tror att det står 31 Juveler, så stämmer det inte, de nya har 31 Juveler i automat verket.
Denna gamla versionen har bara manuellt uppdrag och 18 Juveler.
På nästan 4 veckor ligger den ca. 20 sekunder före, nästan irriterande exakt för det priset.
35 Euro, men frakt och tull ökade ju på lite.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det börjar dyka upp en del saker att köpa från öst, å en cool klocka är det helt klart
Köpt en del bildelar från Estland, ibland för att det var bra pris, ibland för att det inte fanns någon annanstans.
Köpt en del bildelar från Estland, ibland för att det var bra pris, ibland för att det inte fanns någon annanstans.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag beställde från de ryssarna när styrväxeln på räser-Primeran tryckte ut olja. Första leveransen fastnade i tullen/postvärk på något sätt, jag fick aldrig tullavi eller liknande utan den skickades tillbaka till ryssarna.
Efter lite dialog skickade de igen och då kom det fram. Tyvärr har jag inte monterat grejerna eftersom vi bytte hela styrväxeln men de ser bra ut i alla fall.
Gustaf
Efter lite dialog skickade de igen och då kom det fram. Tyvärr har jag inte monterat grejerna eftersom vi bytte hela styrväxeln men de ser bra ut i alla fall.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå