BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, då slutligen har det blivit dags att ta tag i dörren på 635an.

Rosten vart som tur var, koncentrerad till två små ställen, båda nedre hörnen.
Här är bakre hörnet, och jag har tillverkat ett nytt innerhörn.
nytt innerhörn.jpg
nytt innerhörn.jpg (110.89 KiB) Visad 1805 gånger
Här är ytterpanelen inskarvad, och jag gör omviket runt nya innerhörnet.
viker in plåtkant.jpg
viker in plåtkant.jpg (154.61 KiB) Visad 1805 gånger
Washprimat och kittat.
kittad.jpg
kittad.jpg (110.88 KiB) Visad 1805 gånger
Allt är filmat, och det kommer på sikt ut video på detta.
Troligen som en liten video serie med 10 minuters bitar, för annars blir videon alldeles för lång.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av fugazi »

Snyggt!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar, ja nu är den helt ihop.
På internet ser ju allt bra ut, även denna dörr.
Inte helt nöjd med färgmatchningen, dock vet jag inte om bilen avviker från BMW original färgen, eller om det är min "nya" färg som inte stämmer...
Hörnet är lite ljusare, och lite mer orange/rosa typ.
Lackad dörr.jpg
Lackad dörr.jpg (87.25 KiB) Visad 1558 gånger
I vilket fall, bilen har både kommit ner på golvet och ut på vägarna.
ute i det fria.jpg
ute i det fria.jpg (387.08 KiB) Visad 1558 gånger

Vi har ju lite motor anknytning till vår Nationaldag, så jag passade på att fira rejält.
Notera blå gula piké tröjan :hihi:
Flitig skattebetalare med skeptiskt ansiktsuttryck.jpg
Flitig skattebetalare med skeptiskt ansiktsuttryck.jpg (189.46 KiB) Visad 1558 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av fugazi »

Det är sexigt att betala skatt!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

:hihi:

Mindre uppdateringar på 635an till 2022
Byte motorolja och Bromsvätska, som lite service.

Sen har jag även virat en rostfri plåt runt utblåsen. (Gjorde likadant på 528an)
TIG svetsat ihop kanten, och slipat/polerat den blank.
Tycker det blir lite snyggare med en tjockare rundad kant, än bara ett rakt rör rätt ut.
TIG svetsning utblås.jpg
TIG svetsning utblås.jpg (76.38 KiB) Visad 1393 gånger
Utblås.jpg
Utblås.jpg (173.12 KiB) Visad 1393 gånger
OZ-Racing Futura fälgarna är tillbaka, med nya Michelin Pilot sport 4 på plats bak.
Intressant att detta däcket bara fanns i en modell 98 XL Y (alltså inga olika belastningsklasser etc.)
255/40-17 är även det lite udda numera verkar det som.
Pilot 4.jpg
Pilot 4.jpg (150.49 KiB) Visad 1393 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Är fortfarande road, trots att jag sett klippet säkert 50 gånger nu.

Besökte Swedenrock nu i helgen, och på plats var Kågered racing med en Top fuel Drag bike.
Jag filmade uppstarten, och det är så roligt !
Jag och kompisen skrattar så tårarna rinner, och folk vet knappt var dom ska ta vägen när ljudtrycket kommer.

https://youtu.be/bJyNKA2RKmk
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ny video på tuben.

https://youtu.be/9Bbh62WAyVQ

Jag går igenom och kontrollerar en loggfil från 635an, och kollar så att allt ser bra ut.
Jag passar även på att prata lite om mina Flexifuel inställningar i VEMS motorstyrningen.

Har försökt att spela in något vettigt om detta tidigare men det har inte blivit tillräckligt bra.
Denna gången kändes det dock som att det blev bra nog, och jag behöll klippet i full längd, utan att försöka få ner längden.

I slutet en liten med åkning, när jag spelade in loggfilen, med VEMS panelen upplagd i filmen.
Hoppas det är intressant !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Nytt och gammalt, här är tre projekt på samma bild.

Garageporten får en rejäl genomgång, man skulle kunna monterat en ny port speciellt eftersom jag jobbar på en firma som gör portar :roll:
Men träet är i väldigt gott skick trots att den är 75 år gammal.
Ett rejält underarbete och ny målning, ska den lätt klara 25 år till.

Det var inte lätt att rikta upp den dock, och lite trixigt att få till en bättre låsning, men det börjar närma sig.
3 projekt.jpg
3 projekt.jpg (293.97 KiB) Visad 863 gånger
På kärran står en liten bänksvarv, riktigt taggad på att göra i ordning denna lilla svarv :love:

Tredje projektet är redan färdigt, och det består i att bakluckan fungerar på 428an.
Ena lyftmotorn låste sig mekaniskt midsommar helgen, så luckan gick inte att stänga manuellt.
Den gick bara elektriskt, och oftast bara en bit i taget.
Chansade och köpte en begagnad lyftmotor från en skrot i Danmark (omöjligt att hitta delar i Sverige eller Tyskland, då bilen är lite ovanlig)
Funkade bra att byta, behövde inte någon dator uppkoppling eller liknande till bilen.
Lyftmotor.jpg
Lyftmotor.jpg (228.96 KiB) Visad 863 gånger
Och då svarven, började med att montera en liten frekvensomriktare, då jag ville kunna köra den på 230 volt 1-fas.
Gjutjärns lagringen till transmissions axeln är rätt nergången, och dubbdockan är lite suspekt shimsad.
Men överlag ganska okej skick på svarven, den är ju ändå från 1950 talet gissar jag.
230 volt.jpg
230 volt.jpg (221.33 KiB) Visad 863 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

Har du inte tillgång till 3fas? Brukar ju bli lite problem med vibrationer med svarv på enfas
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har inte 3-fas i garaget, det har helt enkelt inte blivit av.

Frekvensomriktaren matas ju med 1-fas, men motorn går ju på trefas, och är nu bleckad för 3x230 volt.
Så den ska ju ha precis samma effekt som om den gått på 3x400 volt.

Inte alls att jämföra med en 3-fas motor som går med driftkondensator på 230 volt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Erik Nygårds »

Haha äntligen nya projekt , jättekul , du skulle börja vlogga:) alltid intresanta saker du gör eller tar upp:)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av super7 »

Daniel-635 skrev: sön jul 31, 2022 7:13 am Och då svarven, började med att montera en liten frekvensomriktare, då jag ville kunna köra den på 230 volt 1-fas.
Gissar att vredet bredvid stopp knappen är variabel hastighet :thumbright:


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av MrCrankyface »

Riktigt kul tråd, men väntar fortfarande på videon över hur du lagade dörr kanten. :D
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Kul med lite liv i tråden !

Jag filmar och fotograferar väldigt mycket det är den roliga biten, men att ta tag i video redigeringen är segt.
Lagningen på dörrkanten kommer !
Och det blir även lite svarv relaterat framöver.

Precis som ni redan räknat ut kommer varvtalet vara ställbart med en potentiometer.
Jag beställde även en digital varvräknare, så man kan se vad man har.
Svarven har 8 remväxlar och en mekanisk kuggväxel, så totalt 16 växlar, svårt att överblicka vart man hamnar.

Det kommer nog även bli ombyggnad till elektrisk matning på längdsliden.
Original är den ju kuggdriven, och merparten av utväxlingarna ger ganska höga matningar. (Gäng matningar)
Precis som gamla frekvensomriktaren hade jag en del andra gobitar samlade redan :thumbright:

Svarven är en Åsbrink tillverkad i Malmö, gissningsvis på 1950 talet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av MrCrankyface »

Kan verkligen relatera till editeringsbiten, har hundratals gig som bara väntar på att tas omhand om, segt...

Gällande elektrisk matning, du har inte funderat på stegmotorer och lite styrning när du ändå är i farten?
Kör du även synk mot spindelns rotation med en encoder så kan du göra vilka konstiga gängor som helst sen.
Det är en sån sak som oftast stör mig iaf, saknas alltid rätt drev till just den specifika gängan man behöver slå.
Även med lite glapp/backlash i skruvar så kan det funka över förväntan så länge man ta det i beaktning.
Skriv svar