BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Eftersom sommar värmen är minst sagt rejäl, är det skönt att smita in i det svala garaget.
Därav blir det mer jobb på 528an.
Grundat och förberett skärmarna för lack.
Lacken blev inte alls bra, hade problem med viskositeten på färgen, och smuts i sprutan som lossnade när jag la klarlacken.
När irritationen steg under lackeringen rann dessutom klarlacken rejält
Men men ett par dagar senare vart jag på det igen, blev bättre men inte bra.
Dock gick det bättre än väntat att slipa bort skräpet, och polera sen.
Med rätt viskositet (Tunnare) på Metallic färgen blev dessutom färgmatchningen betydligt bättre, då den tunnare lacken gav ljusare resultat.
Jag tror jag skippar att lacka taket, färgen stämmer så pass bra att det borde duga.
(Dörren ej omlackad)
Lite onödigt, men man måste ju hänga på skärmarna, så man får en känsla för slutresultatet.
Därav blir det mer jobb på 528an.
Grundat och förberett skärmarna för lack.
Lacken blev inte alls bra, hade problem med viskositeten på färgen, och smuts i sprutan som lossnade när jag la klarlacken.
När irritationen steg under lackeringen rann dessutom klarlacken rejält
Men men ett par dagar senare vart jag på det igen, blev bättre men inte bra.
Dock gick det bättre än väntat att slipa bort skräpet, och polera sen.
Med rätt viskositet (Tunnare) på Metallic färgen blev dessutom färgmatchningen betydligt bättre, då den tunnare lacken gav ljusare resultat.
Jag tror jag skippar att lacka taket, färgen stämmer så pass bra att det borde duga.
(Dörren ej omlackad)
Lite onödigt, men man måste ju hänga på skärmarna, så man får en känsla för slutresultatet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Fint! Fronten blev ju riktigt tjusig. Är den utformad efter eget huvud eller finns det någon liknande förlaga?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja jag tror fronten blir bra, lite Alpina liknande.
Men något mindre och lite mer diskret.
Här är en riktig Alpina front från Bimmers of Sweden i våras
Alpina fronten skruvas utanpå original fronten, medans min nu då är tillverkad i plåt och helt "integrerad".
Men något mindre och lite mer diskret.
Här är en riktig Alpina front från Bimmers of Sweden i våras
Alpina fronten skruvas utanpå original fronten, medans min nu då är tillverkad i plåt och helt "integrerad".
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Inte mycket att rapportera, men efter att förgäves letat efter ett bensin läckage bestämmer jag mig för att byta samtliga slangar i motorutrymmet.
Någonstans mitt under arbetet.
Tätt verkade det bli iallafall
Senare på lördags kvällen styrde vi mot Vallåkra, för första gången på ganska många år.
Söndag morgon 05:50 utanför entrén, vad tusan ? Här brukar det ju vara 1Km kö ?
Vart första BMWn på plats, och jag hann knappt käka frukost mackorna innan regnet kom.
Och vilket regnande det var, på tvären dessutom!
Hann knappt ta några bilder, men här är ett par på en Golf som uppenbarligen fångade min uppmärksamhet.
Jämför med mitt motorutrymme ovan, kan skillnaden bli större ?
Läcker liten sak, som tydligt visar att Less is more.
Någonstans mitt under arbetet.
Tätt verkade det bli iallafall
Senare på lördags kvällen styrde vi mot Vallåkra, för första gången på ganska många år.
Söndag morgon 05:50 utanför entrén, vad tusan ? Här brukar det ju vara 1Km kö ?
Vart första BMWn på plats, och jag hann knappt käka frukost mackorna innan regnet kom.
Och vilket regnande det var, på tvären dessutom!
Hann knappt ta några bilder, men här är ett par på en Golf som uppenbarligen fångade min uppmärksamhet.
Jämför med mitt motorutrymme ovan, kan skillnaden bli större ?
Läcker liten sak, som tydligt visar att Less is more.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Detta är mest för mina egna anteckningars skull.
Jag har gjort lite tester eftersom Mitsubishi turbona redan från början har gett ett felaktigt grundtryck.
Lägsta möjliga laddtryck har vart 0,9 vid varvstopp, men ändå ville det tjuvöppna.
Tog med garagekompressorn i bagaget, och matade mina Wastegates med 2,5 bar så att dom definitivt vart helt öppna.
Storleken räcker iallafall till, här är dom öppnade 15mm på länkaget, och laddtrycket håller sig strax över 0,3
En till logg, helt utan styrtryck 0,7 bar vid 2600 Rpm. 1,2 bar vid 2900 Rpm. (3ans växel)
Wastegate öppning.
0,5bar = 3mm
1,0bar = 7mm
1,5bar = 10mm
2,5bar = 15mm (Wastegate klocka i botten)
På lördag är det Sportvagsträffen i Hofsnäs utanför Borås.
Det blir nog en tur dit, inte som utställande då 635an inte är "sportvagn"
Men det brukar vara många fina åk även på deras "Finbils parkering"
http://sportvagnstraffen.se/
Fri entré !
Tyvärr ser det ut som att vi inte har vädergudarna med oss, men men..
Jag har gjort lite tester eftersom Mitsubishi turbona redan från början har gett ett felaktigt grundtryck.
Lägsta möjliga laddtryck har vart 0,9 vid varvstopp, men ändå ville det tjuvöppna.
Tog med garagekompressorn i bagaget, och matade mina Wastegates med 2,5 bar så att dom definitivt vart helt öppna.
Storleken räcker iallafall till, här är dom öppnade 15mm på länkaget, och laddtrycket håller sig strax över 0,3
En till logg, helt utan styrtryck 0,7 bar vid 2600 Rpm. 1,2 bar vid 2900 Rpm. (3ans växel)
Wastegate öppning.
0,5bar = 3mm
1,0bar = 7mm
1,5bar = 10mm
2,5bar = 15mm (Wastegate klocka i botten)
På lördag är det Sportvagsträffen i Hofsnäs utanför Borås.
Det blir nog en tur dit, inte som utställande då 635an inte är "sportvagn"
Men det brukar vara många fina åk även på deras "Finbils parkering"
http://sportvagnstraffen.se/
Fri entré !
Tyvärr ser det ut som att vi inte har vädergudarna med oss, men men..
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Har byggt en lackering i garaget, förhoppningsvis ska det bli tätare och dammfriare än innan.
Dessutom blir det lite rymligare i lackeringen nu.
Byggt av överblivet virke, gammal byggplast, tejp och två gamla fläktar.
Största investeringen är "Tält dörrarna" från Biltema för 169:- ? styck.
Härnäst kommer spackling och nedmattning av karossen.
Dessutom blir det lite rymligare i lackeringen nu.
Byggt av överblivet virke, gammal byggplast, tejp och två gamla fläktar.
Största investeringen är "Tält dörrarna" från Biltema för 169:- ? styck.
Härnäst kommer spackling och nedmattning av karossen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Inte så mycket att skriva om egentligen, men jag hittade ett general fel i mina Cranking inställningar.
Problemet har vart att bilen ibland vart riktigt tjurig att få igång när den vart varm.
Vissa gånger startade den direkt, och ibland fick man mala 15-20 sekunder, och då när den väl startade gick den perfekt på alla 6-Cyl.
Eftersom den alltid startat lätt kall, och oftast lätt även varm har det vart svårt att felsöka.
Först och främst har min "Cranking divider" stått fel vilket innebar nästan 6ggr för mycket bränsle
Kall har det funkat ändå, för den har startat så snabbt att den inte hunnit bli sur.
Nu kommer det riktigt finurliga, även cranking threshold vart felinställt.
Det hade jag satt till 300 Rpm. men startmotorn drog ofta motorn på 330-340 Rpm. just när motorn vart varm.
Och då fick bilen för lite bränsle istället
Alltså svajade varvtalet kring 300Rpm. kunde det bli rätt lagom med bränsle ändå.
Nåja, nu startar den lätt både kall och varm, och så här i efterhand kan man undra hur det kunde fungera så bra som det gjorde
Man behöver aldrig röra gaspedalen, och tomgången är stabil direkt.
Nu skjuter spridarna sekventiellt även vid cranking.
Och jag märker inte någon uppenbar skillnad på "Batch fire" eller sekventiellt vid uppstart.
Annars har jag jobbat på lite med 528an, som ni kan kolla på denna länken.
http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=11532&p=2
Problemet har vart att bilen ibland vart riktigt tjurig att få igång när den vart varm.
Vissa gånger startade den direkt, och ibland fick man mala 15-20 sekunder, och då när den väl startade gick den perfekt på alla 6-Cyl.
Eftersom den alltid startat lätt kall, och oftast lätt även varm har det vart svårt att felsöka.
Först och främst har min "Cranking divider" stått fel vilket innebar nästan 6ggr för mycket bränsle
Kall har det funkat ändå, för den har startat så snabbt att den inte hunnit bli sur.
Nu kommer det riktigt finurliga, även cranking threshold vart felinställt.
Det hade jag satt till 300 Rpm. men startmotorn drog ofta motorn på 330-340 Rpm. just när motorn vart varm.
Och då fick bilen för lite bränsle istället
Alltså svajade varvtalet kring 300Rpm. kunde det bli rätt lagom med bränsle ändå.
Nåja, nu startar den lätt både kall och varm, och så här i efterhand kan man undra hur det kunde fungera så bra som det gjorde
Man behöver aldrig röra gaspedalen, och tomgången är stabil direkt.
Nu skjuter spridarna sekventiellt även vid cranking.
Och jag märker inte någon uppenbar skillnad på "Batch fire" eller sekventiellt vid uppstart.
Annars har jag jobbat på lite med 528an, som ni kan kolla på denna länken.
http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=11532&p=2
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Letade upp din tråd för nu tänkte jag att det vore dags för en uppdatering,
Men det vart ju redan påfyllt i tråden!
Ser ju kalas ut!
Fick även ratta lite biturbo helgen som var och jag är imponerad över bilens egenskaper,
Kunde inte riktigt förstå att kärran är från 83 när man kände den kvickstyrdhet och stabilitet som bilen bjuder på! Sen gör det ju inget att det finns lite bottendrag att tillgå också!
Men det vart ju redan påfyllt i tråden!
Ser ju kalas ut!
Fick även ratta lite biturbo helgen som var och jag är imponerad över bilens egenskaper,
Kunde inte riktigt förstå att kärran är från 83 när man kände den kvickstyrdhet och stabilitet som bilen bjuder på! Sen gör det ju inget att det finns lite bottendrag att tillgå också!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det händer inte så mycket med själva bilen just nu, däremot finns det lite planer inför våren.
En e32 BMW 750 25,4mm Huvudbromscylinder
Köpt via Carparts4less.co.uk
Och lite E85 beständig gummi slang är inhandlat.
Jag kommer även att byta min Bosch 984 pump från att vara huvudpump, till att bli förpump.
Ny huvudpump kommer att få bli en Bosch 044.
Och även nya spridare, troligen Siemens 630cc/min spridare.
Som ni kanske förstår kommer jag att försöka få bilen SFRO godkänd.
Något som blev möjligt i och med förra vinterns ombyggnad av styrningen.
Kan man ha för stora katalysatorer ?
Jag har ju dubbelt avgassystem 2x2,5"
Jag funderade på att kona upp till två 3" universal katalysatorer.
Eller kommer de inte upp i temperatur bra nog då ?
De kommer sitta som närmst ca. 1m från motorn.
Vill helst inte dra ihop avgassystemet till en katalysator, då det känns svårt att få till flödesmässigt.
EDIT:
Bjuder på några bilder från 528ans lackering och montering.
Huv och stötfångare är kvar att lacka.
En e32 BMW 750 25,4mm Huvudbromscylinder
Köpt via Carparts4less.co.uk
Och lite E85 beständig gummi slang är inhandlat.
Jag kommer även att byta min Bosch 984 pump från att vara huvudpump, till att bli förpump.
Ny huvudpump kommer att få bli en Bosch 044.
Och även nya spridare, troligen Siemens 630cc/min spridare.
Som ni kanske förstår kommer jag att försöka få bilen SFRO godkänd.
Något som blev möjligt i och med förra vinterns ombyggnad av styrningen.
Kan man ha för stora katalysatorer ?
Jag har ju dubbelt avgassystem 2x2,5"
Jag funderade på att kona upp till två 3" universal katalysatorer.
Eller kommer de inte upp i temperatur bra nog då ?
De kommer sitta som närmst ca. 1m från motorn.
Vill helst inte dra ihop avgassystemet till en katalysator, då det känns svårt att få till flödesmässigt.
EDIT:
Bjuder på några bilder från 528ans lackering och montering.
Huv och stötfångare är kvar att lacka.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul att du ska försöka med SFRO . 528an ser ut att bli riktigt fin .
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Håller mest på att samla prylar ännu till 635an.
Senast in är en omgång större bakok
Just dessa kommer från en e32 740 som tydligen har samma ok som e34 540 och e34 M5
Jag byter till dessa för att få mer bromsverkan bak, skiftet blir från 38mm till 40mm cylindrar.
Skivorna har samma diameter som tidigare 300mm men nu blir det även ventilerade skivor.
Demontering, jag använder alltid en gammal fettspruta att dela oken med, antingen med bromsvätska eller vatten i, packningarna tål ju ej vanligt fett eller olja.
Grundlack.
Färdiga.
Biltemas fälgfärg på oken, och värmetålig svart färg på belägghållarna.
Jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra med Katten, jag är lite orolig för det här.
Alltså att mina kattar ska bli för kalla.
Jag frågar igen, som i mitt föregående inlägg.
Om man monterar två sådana här typ Biltemas 200 Cells kattar ca. 1m från motorn, en på varje pipa.
Klarar man avgasvärdena då, eller blir det för lite värme per katalysator, det blir ju bara en Tre cylindring 1715cc motor på varje kat.
Jag vill helst inte behöva bygga ett special avgassystem bara för detta, utan köper hellre katalysatorer som klarar effekten, frågan är bara om de blir varma nog.
Jag antar att 200 cells metalliska är effektivare att rena än en 100 cells.
Spekulera gärna, eller om någon har erfarenhet från Bilprovningen med E85 och hur svårt det är att få bra nog avgasvärden.
Senast in är en omgång större bakok
Just dessa kommer från en e32 740 som tydligen har samma ok som e34 540 och e34 M5
Jag byter till dessa för att få mer bromsverkan bak, skiftet blir från 38mm till 40mm cylindrar.
Skivorna har samma diameter som tidigare 300mm men nu blir det även ventilerade skivor.
Demontering, jag använder alltid en gammal fettspruta att dela oken med, antingen med bromsvätska eller vatten i, packningarna tål ju ej vanligt fett eller olja.
Grundlack.
Färdiga.
Biltemas fälgfärg på oken, och värmetålig svart färg på belägghållarna.
Jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra med Katten, jag är lite orolig för det här.
Alltså att mina kattar ska bli för kalla.
Jag frågar igen, som i mitt föregående inlägg.
Om man monterar två sådana här typ Biltemas 200 Cells kattar ca. 1m från motorn, en på varje pipa.
Klarar man avgasvärdena då, eller blir det för lite värme per katalysator, det blir ju bara en Tre cylindring 1715cc motor på varje kat.
Jag vill helst inte behöva bygga ett special avgassystem bara för detta, utan köper hellre katalysatorer som klarar effekten, frågan är bara om de blir varma nog.
Jag antar att 200 cells metalliska är effektivare att rena än en 100 cells.
Spekulera gärna, eller om någon har erfarenhet från Bilprovningen med E85 och hur svårt det är att få bra nog avgasvärden.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
På Farsans 928 GTS så monterade vi två av dom billigaste 100 cells race kattar (KL Racing), när vi byggde hel system med nya grenrör osv.
Dom går igenom år efter år utan problem och utan nån speciellt varm körning eller nått, visst.. lite större motor än din, 5,4 liter.
Men du har ju turbo du får väl köra antilagg fram till porten.
Å vad gäller besikning å E85 så ska det gå bra å få igenom dom utan katt (tom) men bra värden, vet iaf om två fall där det inte var några problem och ena var en vassare turbomotorn (Saab 2.0T 600hk) med andra kammar osv, bra avgasvärden på båda bilarna.
Dom går igenom år efter år utan problem och utan nån speciellt varm körning eller nått, visst.. lite större motor än din, 5,4 liter.
Men du har ju turbo du får väl köra antilagg fram till porten.
Å vad gäller besikning å E85 så ska det gå bra å få igenom dom utan katt (tom) men bra värden, vet iaf om två fall där det inte var några problem och ena var en vassare turbomotorn (Saab 2.0T 600hk) med andra kammar osv, bra avgasvärden på båda bilarna.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag har för mig att om man byter bränsle i en gammal bil (bensin -> E85) så måste en speciell besiktning ske (reg-besiktning)? Jag har letat på Bilprovningen och Transportstyrelsen men kan inte hitta det just nu. Någon som vet bättre besked?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jo precis en speciell regbesiktning ska ske, i detta fallet även då till Ombyggt fordon.
Jag har inte precis framför mig hur avgastestet ska gå tillväga, men i princip får väl min bil samma avgaskrav hos bilprovningen som nyare "kattade" bilar har.
Jag lär återkomma till detta om någon månad eller två.
Jag börjar med att montera dubbla 2,5" 200 cells kattar, och hoppas på att det ska funka.
Ännu har jag fortfarande meckat med 528an, detta för att frigöra utrymme i garaget, nu är de sista stora delarna lackade, och egentligen är det bara takluckan kvar.
Men den är rostig...
Någon som har en e28 taklucka liggande så hör gärna av er daniel-635 (at) h o t mail.com
Huven är lackad monterad och inpassad. (Även framrutan är i, även om listen inte är färdigmonterad ännu.)
Backspeglarna lackade, och monterade med nya glas i.
Lister ligger och väntar på montering, men detta gör jag nog efter att alla lack skräp är slipade och bortpolerade på hela bilen.
Framstötfångaren färdigmonterad.
Och bak.
Snart februari, helt klart dags att ta tag i 635an...
Jag har inte precis framför mig hur avgastestet ska gå tillväga, men i princip får väl min bil samma avgaskrav hos bilprovningen som nyare "kattade" bilar har.
Jag lär återkomma till detta om någon månad eller två.
Jag börjar med att montera dubbla 2,5" 200 cells kattar, och hoppas på att det ska funka.
Ännu har jag fortfarande meckat med 528an, detta för att frigöra utrymme i garaget, nu är de sista stora delarna lackade, och egentligen är det bara takluckan kvar.
Men den är rostig...
Någon som har en e28 taklucka liggande så hör gärna av er daniel-635 (at) h o t mail.com
Huven är lackad monterad och inpassad. (Även framrutan är i, även om listen inte är färdigmonterad ännu.)
Backspeglarna lackade, och monterade med nya glas i.
Lister ligger och väntar på montering, men detta gör jag nog efter att alla lack skräp är slipade och bortpolerade på hela bilen.
Framstötfångaren färdigmonterad.
Och bak.
Snart februari, helt klart dags att ta tag i 635an...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo