Halloj mina vänner, 528a premiär.
Har precis haft instrumentgruppen nere i bitar för att byta några kondensatorer. (precis som på 635an förra året.)
Tydligen ska dessa vara vanliga bovar när visarna strular.
Men tempmätaren visar fortfarande inte riktigt rätt temp.
Kondensatorerna behövdes ju klart bytas, denna höll på att krypa ur skinnet.
Är definitivt i utkanten på min elektronik kompetens här, men jag misstänker att detta är en voltregulator.
Och att denna Zenerdioden också är inblandad. (kretsarna går att följa, men det är ett dubbelsidigt kort.)
Kan man ha en Zenerdiod till två regulatorer ?
Alla stora elektrolyt kondningar är nu bytta, och så här ser kortet ut.
Jag misstänker att nere till höger sitter en voltregulator till Varvräknare och Förbrukningsmätare.
Drar jag loss anslutningen vid tempgivaren är det 4,75 volt, och jag misstänker att där borde vara 5,0 ?
Man kan också se att när bilen är kall, så gungar tempmätaren lite när generatorn laddar hårt, och motorn har låg tomgång.
så där är nog inte så stabil spänning som det borde vara.
Är nästa steg att byta ut Transistorerna tro ?
Jag har en annan instrumentgrupp, som är okända fel på, ska byta kondensatorer på den med, och se hur den blir.
635an har en äldre och annorlunda design på både elektroniken i bilen, och i instrumentgruppen så jag kan inte helt översätta mätvärden etc.
Väldigt mycket pyssel för att en mätarnål står 4mm fel