Sida 119 av 123
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: ons dec 28, 2022 11:40 am
av Daniel-635
En liten svarvuppdatering innan året är slut.
Jag har börjat på att göra om bänken till svarven, den vart välgjord av förra ägaren, riktigt rejäl.
Men kanske inte hade riktigt formen jag ville ha.
Dock kommer det gå att återanvända allt material, till som jag vill ha den.
- avlyft.jpg (283.89 KiB) Visad 2747 gånger
Lite fyrverkeri till Nyår
- Nyår.jpg (120.26 KiB) Visad 2747 gånger
Jag har trixat lite med Fusion 360, men tycker ändå att Solid works är mer hemma.
Tyvärr får jag felmeddelande på Solidworks 2008 ihop med Win 10 just vid filhantering "An unsupported event..."
Allt verkar dock fungera, bara just vid öppning och sparning av filer som fel meddelandet dyker upp, nåja...
Ett utkast på bänken i alla fall.
Elskåp på hyllan där nere, och en stor utdragslåda under som kommer sitta i Biltemas Expansions beslag (500mm slaglängd)
Samt ett stänkskydd med hylla för pryttlar bakom maskinen.
- Nya bänken.jpg (64.03 KiB) Visad 2747 gånger
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: fre dec 30, 2022 10:03 am
av Erik Nygårds
Kommer nog bli kanonfint som allt annat du gör //Erik
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: tor jan 05, 2023 8:17 pm
av Daniel-635
Tackar, man kan ju filtrera lite på vad man lägger upp
När jag svetsade i bänken höll slangpaketet på min lilla ESAB mig/mag på att brinna upp.
Jag hade bara 0,6 tråd hemma, och svetsen ger bara 130A även om den heter LKA 150
Så jag fick gå över och svetsa MMA eller pinne.
Började med Biltema Rutila elektroder, lätta att tända, men slaggen rinner som gegga runt pinnen, riktigt illa går dom.
Fortsatte med alldeles för gamla ELGA P51 som vart lite besvärligare att tända, men resultatet vart betydligt bättre.
- MMA.jpg (187.06 KiB) Visad 2551 gånger
In action.
- Svetsar.jpg (155.84 KiB) Visad 2551 gånger
Penslade och rollade färgen direkt efter, blev riktigt dåligt i början då rollern luddade av sig massa skräp.
Men lyckligtvis misstänkte jag detta, och började på baksidan, framsidan blev så här fin fin.
- Rollad.jpg (140 KiB) Visad 2551 gånger
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: lör jan 14, 2023 12:50 pm
av Daniel-635
Nytt avsnitt på Youtube, ny videoserie.
Filmat våren 2022, och det är plåtarbetet / Rostlagningen av dörren på 635an.
Kommer mer med Frankensvarven också, men jag vill klämma in detta material före
https://youtu.be/iWk1-KpmYqQ
- Rostlagning del1.jpg (103.8 KiB) Visad 2448 gånger
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: sön jan 15, 2023 11:09 am
av Erik Nygårds
kul och bra film, tycker själv om att göra plåtjobb, en fundering , har du ingen rostskyddsfärg på baksidan av plåten och innerdelen på dörren? //Erik
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: sön jan 15, 2023 9:17 pm
av Daniel-635
Tack, det kommer i nästa avsnitt.
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: sön jan 22, 2023 11:11 am
av Daniel-635
Ja, del två.
För att närmare svara på Eriks fråga, så sprutade jag även grundfärg inne i dörren.
Därav att man ser hur färgen kläms fram när jag nyper med rörtången, just för att få in bra med färg mellan alla plåtar.
https://youtu.be/ZiRgdkgko0I
- Rostlagning del2.jpg (108.9 KiB) Visad 2200 gånger
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: sön jan 29, 2023 11:43 am
av Daniel-635
Sista videon ut i min lilla rostlagnings serie.
Nu blir det lackering, våtslipning och polering.
https://www.youtube.com/watch?v=4xHJP0cLV4M
- Rostlagning del3.jpg (108.84 KiB) Visad 2030 gånger
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: tis jan 31, 2023 7:51 am
av Erik Nygårds
mycket bra klipp, har gjort liknande på min manta , men då var det tröskelbit, vilket våtslippapper annvände du? måste testa spruta jag med, har kört på 2k spray från tipro har funkat väldigt bra, Erik
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: tor feb 02, 2023 9:57 pm
av Daniel-635
Tackar !
Ungefär hur jag brukar slipa.
P120 på spackel med Oscillerande maskin. (p40 på glasfiber spackel)
Slipgrund, sista slipningen innan lack p240 på Oscillerande maskin, och sen lite p600 våtslip.
Är det metalliclack blir det ofta mycket känsligare enligt min erfarenhet, p320 på maskin, och p600 sist p800 våtslip.
Efter jag lackat slipade jag ner färgen med p1500 Norton papper, Black Ice heter detta, tror jag nämnde det i videon.
"Riktiga" papper är MYCKET bättre än billiga våtslip papper när man kommer upp på 1200-2000.
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: ons feb 15, 2023 7:35 pm
av Daniel-635
Lite svarv igen,
Hade sån tur att ett gammalt elskåp blev över på jobbet, så nu är elskåpet "färdigt" till matning etc.
- Elskåpet.jpg (132.96 KiB) Visad 1721 gånger
Svarven har även kommit upp på bänken, så ni får en liten teaser på detta.
- Bänken med svarven på.jpg (91.28 KiB) Visad 1721 gånger
Även den elektriska matningsmotorn har kommit på plats.
Man kan ana den, där innanför skyddet.
- Skyddet transmission.jpg (178.52 KiB) Visad 1721 gånger
Har i vanlig ordning filmat, och det är nog material till ett par videos till
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: sön feb 19, 2023 12:40 pm
av Daniel-635
Då var det dags för en svarv video igen.
Bänkstativet blir ombyggt, och får en utdragslåda.
https://youtu.be/WY5Pk53t6sk
- Frankensvarven 6.jpg (149.68 KiB) Visad 1625 gånger
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: lör feb 25, 2023 8:09 pm
av Daniel-635
Bara lite svarv prylar kvar.
Jag testade att sänka ner lite smådelar i Citronsyra för avrostning.
På lätt rostade prylar funkar det riktigt bra.
Har inte före / efter bilder, men så här såg dom ut efter torkning med vanligt torkpapper.
- Skruvar.jpg (196.77 KiB) Visad 1527 gånger
Lite uppgradering på bilarna.
635an får nya Bilstein B8 Stötdämpare bak, och 528an får ärva de gamla Bilstein B6 dämparna från 635an.
(528an har rullat på sina original dämpare, jo dom är gula, men Fakestein, gissar att det är Boge)
- Bilstein.jpg (179.96 KiB) Visad 1527 gånger
Man kan även använda svarven till annat än svarvning...
Kollade hårdheten på fjädrarna på båda bilarna, när ändå delarna vart nere.
- Fjädertestning.jpg (211.82 KiB) Visad 1527 gånger
Hade vart riktigt bra om man vågat klämma ihop mer, metoden vart mycket användbar.
Men fjädrarna är progressiva, så resultatet vid 50kg säger inte hela sanningen.
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: mån feb 27, 2023 9:48 am
av Johan Posth
Du råkar inte ha en liten måttskiss på bordet du byggde? Har nämligen fått tag på en likadan svarv, som nu står på en gammal skolbänk så alldeles för låg att bekvämt arbeta med. Desvärre inte hämtat den än. Men tänkte att bygga ett stativ innan den kommer hem så de går att montera smidigt.
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Postat: tis feb 28, 2023 8:28 pm
av Daniel-635
Solidworks och paint i samarbete
- Svarvbänk.png (98.36 KiB) Visad 1407 gånger
Min bänkskiva vart ju 600mm, men transmissionen "hänger ut" ganska mycket bakom maskinen.
Jag trilskade lite med olika remlängder och höjder på axel och motor, men det vart inte lätt att få till.
Så jag nöjde mig med en 600mm skiva.
Ska maskinen stå helt inom skivan behöver den nog vara minst 850mm djup.
Även om min svarv är placerad en bit in på skivan, sticker veven till tvärsliden fortfarande utanför framkanten.
Hoppas du blev klokare.