En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Vi hade lite flyt som stötte på er vid nus typ, och kör nån in i tunneln är man beredd Vi vände vid Ruccola eller vad pizzerian nu heter. Skickar en youtubelänk på PM så får du göra vad du vill med den
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Tack för länken! Kul att se
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Mkt snack.... inge film...
Pizzeria Ruccola ligger i Vinsta/Vällingby,
Så hars ni vart där å svängt...
Vars ä länken???
Pizzeria Ruccola ligger i Vinsta/Vällingby,
Så hars ni vart där å svängt...
Vars ä länken???
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Vissa länkar ska man kanske inte dela? Men skulle rekommendera denna länk med frän film från Åmsele basen förra sommaren. Hoppas vi får ihop det på lite test n tune där under semestern, så det blir fler gasa gasa filmer och se att bilen är i ordning inför höstens bataljer, skortan och Umeå open.
https://motorblogofsweden.se/umea-open- ... ch-outlaw/
Pizzeria Ruccola ligger ju i Umeå. Det är sen gammalt.
https://motorblogofsweden.se/umea-open- ... ch-outlaw/
Pizzeria Ruccola ligger ju i Umeå. Det är sen gammalt.
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Hur kändes det med nya stötdämparna?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Det såg lugnt och stilla ut på film, men lite svårt att säga. Däcken trycker till och står kvar utan hopp och skak. Fästet var så varierande att man inte så gärna vill börja göra ändringar. Sedan är fjädrarna i hårdaste laget med bara 45mm sag. Mjukare fjädrar är på väg. Laborerade med startvarv då den var lite väl aggresiv från start. Den gick rakt och fint då, men dragyn valde att inte spela in den repan. Bästa notering blev 6.04 med 1.44 60ft och 190 i slutfart. Den såg ut att slå lös däcken något när fronten möter utfjädringsstopp, så jag borde nog prova montera hårdare fjädrar fram för att ta energi ur den rörelsen snabbare. Mycket gissningslek när man kör så sällan på bra underlag
- Bilagor
-
- 20210804_145925.jpg (318.1 KiB) Visad 3716 gånger
-
- 20210804_145215.jpg (253.12 KiB) Visad 3716 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
https://youtu.be/rElM5RfWAsE
Lite film på min bil från dagen. Filmat av Markus Eriksson, stort tack för det!
Lite film på min bil från dagen. Filmat av Markus Eriksson, stort tack för det!
Jonas Sandström SÄVAR
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 912
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Väldigt kul att se.
Synd att man inte kan köra slowmotion på Youtube.
Synd att man inte kan köra slowmotion på Youtube.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Så jäkla cool, kul att se några starter!
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Svårt när fästet varierar, men hoppas det blir bättre med mjukare fjädrar.
Bra att kunna hyra basen för att testa sig fram i lugn å ro.
Du är ju snart under 6:an kämpa på
Bra att kunna hyra basen för att testa sig fram i lugn å ro.
Du är ju snart under 6:an kämpa på
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Ned till 0.25x kan man ju körablackadder skrev:Väldigt kul att se.
Synd att man inte kan köra slowmotion på Youtube.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 912
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Ha!
Gubbar och teknik.
Då får jag titta igen.
/Peter
Gubbar och teknik.
Då får jag titta igen.
/Peter
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Ser ut att mata på bra
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Hej!
Det var bra länge sedan jag uppdaterade här så det finns mycket att berätta. Jag börjar i Augusti. Jag ordnade tävlingen om tröjan, Umeås snabbaste gatbil och förlade tävlingen till Åmsele som tidigare år. Tyvärr så regnade första försöket bort men vi kunde genomföra tävlingen igen någon vecka senare. Amazonen visade färgen och blev vinnare i finalen mot Tommys balla Mustang
Det fungerade nästan som tänkt. Chassiet betedde sig med mjuka långa fjädrar fram och KYB dämparna från en Ski-doo RS där bak. Jag filmade mätarna med en go-pro vilket var lärorikt. Man kunde på filmen se att min laddtryckstyrning som är helt analog inte aktiverades förrän jag släppte på gasen. Det var inte så lätt att upptäcka annars då manometern visade på högt tryck över wg och motorn skulle laddat ca 2,4bar. I själva verket blev laddtrycket aldrig högre än 1.6bar under tävlingen vilket var inställt start ladd. Jag trodde problemet kom sig av en krånglande 3-2 ventil som jag sedan bytte till en annan modell, men problemet skulle visa sig beständigt inför Umeå Open några veckor senare. Problemet uppenbarar sig inte heller vid provkörning på gatan då trycket går upp så fort man trottlar och det är svårt att replikera på oljegruset runt byn. Systemet har en kompressor i skuffen som jag brukar ladda en tank till 8-10bar. Jag leder ladd via två tryckregulatorer till wg varav den ena är 'stängd' med 3-2 ventilen som sedan öppnar med en timer. Det funkar varje gång i torrkörning men aldrig i drift. Den enda ide jag har kring problemet är att den tryckökning från baksidan som blir när wg öppnar av ladd är att det ställer till det på nåt sätt i 3-2 ventilerna? Det blir att bygga annorlunda till nästa år och istället åka fix maxladd och sedan frekvensa ner trycket i starten och bleeda av tryck över wg. Men så här långt var allt riktigt trevligt trots wg strul
Det var några riktigt fräna bilar på tävlingen, bland annat Stefan Franks coola Amazon sport, en av många fräna Amazoner som Stefan äger. För hans del var det lite av en dörröppnare till sporten och han håller nu på att knåpa på en renodlad dragrace Amma.
Mats Alfredsson tog några riktigt schyssta bilder samt knåpade ihop en film som jag länkar till nedan.
https://youtu.be/jDNClEirqOs
Det var bra länge sedan jag uppdaterade här så det finns mycket att berätta. Jag börjar i Augusti. Jag ordnade tävlingen om tröjan, Umeås snabbaste gatbil och förlade tävlingen till Åmsele som tidigare år. Tyvärr så regnade första försöket bort men vi kunde genomföra tävlingen igen någon vecka senare. Amazonen visade färgen och blev vinnare i finalen mot Tommys balla Mustang
Det fungerade nästan som tänkt. Chassiet betedde sig med mjuka långa fjädrar fram och KYB dämparna från en Ski-doo RS där bak. Jag filmade mätarna med en go-pro vilket var lärorikt. Man kunde på filmen se att min laddtryckstyrning som är helt analog inte aktiverades förrän jag släppte på gasen. Det var inte så lätt att upptäcka annars då manometern visade på högt tryck över wg och motorn skulle laddat ca 2,4bar. I själva verket blev laddtrycket aldrig högre än 1.6bar under tävlingen vilket var inställt start ladd. Jag trodde problemet kom sig av en krånglande 3-2 ventil som jag sedan bytte till en annan modell, men problemet skulle visa sig beständigt inför Umeå Open några veckor senare. Problemet uppenbarar sig inte heller vid provkörning på gatan då trycket går upp så fort man trottlar och det är svårt att replikera på oljegruset runt byn. Systemet har en kompressor i skuffen som jag brukar ladda en tank till 8-10bar. Jag leder ladd via två tryckregulatorer till wg varav den ena är 'stängd' med 3-2 ventilen som sedan öppnar med en timer. Det funkar varje gång i torrkörning men aldrig i drift. Den enda ide jag har kring problemet är att den tryckökning från baksidan som blir när wg öppnar av ladd är att det ställer till det på nåt sätt i 3-2 ventilerna? Det blir att bygga annorlunda till nästa år och istället åka fix maxladd och sedan frekvensa ner trycket i starten och bleeda av tryck över wg. Men så här långt var allt riktigt trevligt trots wg strul
Det var några riktigt fräna bilar på tävlingen, bland annat Stefan Franks coola Amazon sport, en av många fräna Amazoner som Stefan äger. För hans del var det lite av en dörröppnare till sporten och han håller nu på att knåpa på en renodlad dragrace Amma.
Mats Alfredsson tog några riktigt schyssta bilder samt knåpade ihop en film som jag länkar till nedan.
https://youtu.be/jDNClEirqOs
- Bilagor
-
- 20210821_151937.jpg (333.64 KiB) Visad 2555 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Bostic styrde upp grafiken på tröjan!
- Bilagor
-
- Jonas_skjortan1.jpg (163.2 KiB) Visad 2552 gånger
Jonas Sandström SÄVAR